ورود همشهری و شهروند به بورس تا پایان سال ۱۳۹۹

شهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت که موسسات شهروند و همشهری با توجه به اقدامات کارشناسی و هماهنگی هایی که در بورس انجام شده است تا ۶ ماه آینده و قبل از پایان سال ۹۹ وارد بازار سرمایه می شوند.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وارد شدن شرکت شهروند و همشهری به بورس گفت: شورای شهر در برنامه سوم پیش بینی کرد که شرکت های شهرداری وارد بورس شوند. بر همین اساس ۱۴ آبان ماه سال قبل نیز به نوعی بر این امر تأکید و ۱۵ اردیبهشت ماه امسال در بسته محرک اقتصادی مشخص کرد که دو موسسه وابسته به شهرداری یعنی شهروند و همشهری به بورس وارد شوند.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران ادامه داد: دلایل این اقدام روشن است. در مورد شهروند این اقدام در گذشته نیز تجربه شده و سابقه دارد. روزنامه همشهری به این دلیل که رسانه فراگیر، گسترده و مهمی در کشور است. بررسی های کارشناسی نشان داد که این دو موسسه یعنی شهروند و همشهری این ظرفیت را دارند که وارد بورس و بازار سرمایه شوند. به همین منظور باید ساختار مالی آنها با استانداردهای بورس منطبق شوند و شفافیت که موضوع مورد تأکید شورای پنجم است در این دو موسسه انجام شود و شاهد این باشیم که سرمایه های خردجامعه وارد بازار سرمایه شود.

میرلوحی با اشاره به اینکه امسال رویکرد و سیاست دولت نیز بر فعال شدن بورس است، بیان کرد: در شورای رقابت نیز بحث هایی مطرح شده و یک نوع الزام قانونی وجود دارد که درصدی از سهام شرکت های وابسته به شهرداری باید تا مدتی واگذار شود. این هم دلیل دیگری برای این اقدام بوده است.

او با اشاره به تصویب لایحه یک فوریتی شهردار در صحن شورای شهر در روز سه شنبه ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه و کمیته اقتصادی در این مورد کار کرده اند و در جریان فعالیت های دو موسسه شهروند و همشهری قرار دارند. هر دو موسسه نیز اقداماتی انجام داده اند و کارهای کارشناسی در جهت تطبیق و انطباق ساختار مالی و فعالیت هایی که باید در فرآیند ورود به بورس انجام دهند آغاز کرده اند. با توجه به اخبار و اطلاعات هر دو باید بتوانند به زودی و کمتر از ۶ ماه آینده فرآیند مورد نظر بورس را طی کنند و وارد شوند.

این عضو شورای شهر گفت: قرائن نشان می دهد که ظرفیت مالی و ساختاری و شرایطی که در فضای بازار سرمایه است برای ورود این دو موسسه وجود دارد.

میرلوحی ادامه داد: در ضمیمه لایحه ای که شهردار به شورای شهر ارائه کرده است جدولی وجود دارد که از صفر تا صد کار برای آماده سازی تغییر ساختار وجود دارد. این دو موسسه باید فعالیت های گذشته و تراز خود را آماده کنند و دارایی های آنها مشخص شود. از نظر حقوقی نیز ساختار، ترکیب سهام و سهامداران آنها مشخص شوند. حدود ۱۰ اقدام باید از سوی این دو موسسه باید انجام شود و بورس باید تأیید کند که این موسسه ظرفیت، توانایی و شاخص های ورود را دارند.

میرلوحی گفت: برآورد و پیش بینی در شورای شهر این است که این دو موسسه شرایط خوبی دارند و امیدواریم امسال این کار به ثمر برسد. علت تصویب فوریت طرح نیز همین بود گرچه در دو مصوبه قبلی هم زمان تعیین کرده بودیم. در مصوبه بسته محرک اقتصادی در ۱۵ اردیبهشت تعیین شده بود که ظرف یک ماه شهروند و دو ماه همشهری وارد بازار سرمایه شوند که ۴ ماه و ۳ ماه تأخیر بوده است. با توجه به اینکه این تجربه اول شهرداری است تعجیل می کنیم که شورا برای تصویب مصوبات مورد نیاز شهرداری در این باره زمان داشته باشد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 4783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =