۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 4826

گزارش دویست و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران

۷۰ درصد بودجه شهرداری محقق شده است

اعضای شورای شهر خواهان ارائه لایحه اصلاحی بودجه شهرداری شدند
۷۰ درصد بودجه شهرداری محقق شده است

شهر: دویست و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که خزانه دار شورا گزارش مالی ۵ ماهه اول سال جاری شهرداری را در صحن قرائت کرد و بر این اساس اعلام شد که کسری عملکرد بودجه شهرداری معادل ۴۰ درصد بوده است، با این حال میزان کسب درآمد از ۶۵ درصد در سال ۹۸ به ۷۴ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صحن علنی شورای شهر تهران یکشنبه -ششم مهر- در تذکری گفت: متاسفانه تحقق نیافتن کامل منابع بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران به علت اثرات ناشی از شیوع کرونا، تشدید تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، زمینه کندشدن روند اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در شهر تهران را فراهم آورده است.

او افزود: در این شرایط مدیریت موثر و بهینه نقدینگی و تخصیص منابع به پروژه ها و پرهیز از هزینه های زاید جاری و روزمره می تواند راهگشا و ارزش آفرین باشد.

فراهانی گفت: خوشبختانه در جریان بررسی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران در شورا با درک درست از چالش های احتمالی در مسیر تامین منابع بودجه، با پیش بینی جزء ۴ بند پ تبصره ۲ بودجه راهکاری اندیشیده شد تا«هرگونه پرداخت نقدینگی یا منابع غیرنقد و تمامی پرداخت‌ها بابت ردیف‌های اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی صرفاً به تفکیک ردیف‌های بودجه مصوب» انجام گیرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: البته مهم اجرای این حکم و جهت بخشی به نقدینگی در مسیر پشتیبانی پروژه ها است. اگر بنا باشد اداره کل خزانه داری تامین و توزیع نقدینگی را بدون توجه به این حکم شورا انجام دهد، در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که در دوره مدیریت پیشین چرخیده است.  

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این شرایط که شورایاران و شهروندان تهرانی، انتظار به حق اجرای هر چه سریع تر پروژه های توسعه محلی را دارند، افزود: باید نقدینگی و منابع غیر نقد برای پشتیبانی از اجراء این پروژه ها به تفکیک ردیف و محل مصرف مشخص به مناطق و سازمانهای متولی تخصیص پیدا کند تا چرخ پروژه ها به حرکت درآید و مدیران اجرایی امکان جابجایی و هزینه نقدینگی اختصاص یافته را در محلی دیگری پیدا نکنند.     

او ادامه داد: بر همین اساس با استناد به بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره « لزوم توجه به اجرای جزء" ۴" بند "پ" تبصره ۲ بودجه سال ۱۳۹۹ و تخصیص نقدینگی به پروژه های توسعه محلی » به شهرداری تهران تذکر می دهم.

فراهانی گفت: انتظار دارم با استفاده از ظرفیت های موجود در بودجه سال ۱۳۹۹ به ویژه اعتبارات مربوط در بخش  پروژه های توسعه محلی و تخصیص نقدینگی به این ردیف ها در اسرع وقت زمینه تلاش برای تهران در سطح محلات فراهم شود.

گزارش املاک نجومی سریعتر ارسال شود

محمود میرلوحی درباره املاک نجومی گفت: با گذشت بیش از سه سال از مساله املاک نجومی از نحوه و میزان واگذاری قابل توجهی به افراد و اشخاصی که ارتباط با شهرداری نداشتند و مدیران سابق به نظر می رسد اقدامات لازم برای بازپس گیری حقوق شهرداری صورت نگرفته است.

او ادامه داد: مجوز تخفیف تا ۵۰ درصد نمی توانسته به اشخاصی خارج از شهرداری تعلق بگیرد. تشکیل تعاونی به نام شهرداری و اشخاصی که رابطه اداری با شهرداری نداشتند جای تامل دارد. حدود ۲۲۰ نفر افراد تحت عناوین مختلف از این تخفیفات که حدود چند میلیارد بوده برخوردار شدند و موضوع در شعبه ۱۵ کارکنان دولت مطرح بوده و با توجه به بازداشت بازپرس پرونده لازم است هر چه سریعتر  گزارش حقوقی و قضایی برای بازپس گیری حقوق شهرداری اعلام شود.

پیشنهاد تاسیس موزه آتش نشانی

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به روز آتش نشان پیشنهاد داد: به مناسبت روز  آتش نشان ایستگاه قدیمی حسن آباد به موزه آتش نشانی تبدیل شود.

او با بیان اینکه ایستگاه حسن آباد در محدوده موزه ها و فضای تاریخی تهران قدیم قرار دارد و  می توانیم در راستای ارتقای شان و جایگاه آتش نشانی این اقدام مهم را انجام دهیم، گفت: سازمان آتش نشانی با این پیشنهاد موافق است و حتی آثار عملیات های بزرگ همچون حریق پلاسکو و... را نیز دارد.

پس از آن محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در واکنش به این پیشنهاد گفت: شنیده ام که قرار است در ساختمان پلاسکوی جدید یک طبقه به موزه و مرکز اسناد آتش نشانی اختصاص یابد.

در این میان یک نفر از اعضای شورای شهر خبر از  منتفی شدن این موضوع خبر داد که هاشمی پیشنهاد داد؛ اگر موضوع منتفی شده  کمیسیون مربوطه ایجاد موزه آتش نشانی را بررسی کند.

شیوع کرونا را به گردن مردم نیاندازید

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تبریک روز آتش نشان و هفته دفاع مقدس به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در پی شیوع کرونا در کشور وضعیت آشفته ای ایجاد شده است. با گذشت ۷ ماه تعداد مبتلایان باز هم رکورد زد. در این شرایط تنها رییس جمهور ملزم به رعایت پروتکل هستند و مابقی اقدامات مانند بازگشایی مدارس باید عادی سازی شود.

او ادامه داد: خواسته من از صدا و سیما توجه بیشتر مردم به کرونا و جلوگیری از دو قطبی سازی در جامعه است، اینکه شیوع کرونا را به گردن مردم بیاندازیم و مقامات را جدا کنیم فضایی جز دو قطبی ندارد.

او ادامه داد: باید ستاد ملی کرونا محدودیت های جدید ایجاد کند. رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک به شدت کاهش  پیدا کرده و گزارش ها حاکی از کاهش استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس است. نظری از سازمان زیباسازی درخواست کرد با نصب بیلبورد خطر کرونا را گوشزد کرده و از عادی سازی این بیماری جلوگیری کند.

در ادامه جلسه شورای شهر ادامه بررسی لایحه شهردار تهران درباره «سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری  تهران » در دستور قرار گرفت مواد ۴، ۵ و ۷ این لایحه تصویب شد.

 سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران  در دستور  بعدی جلسه امروز گزارش ۵ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ را ارایه کرد.

۷۰ درصد درآمد شهرداری محقق شده است

براساس گزارش خزانه دار، طی پنج ماهه ابتدایی امسال، مبلغ ۷ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان تحقق درآمدی رخ داده که معادل ۶۰ درصد سقف در نظرگرفته شده( ۱۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان) درآمد کسب شده است.

او ادامه داد: طی این بازه زمانی، کسری عملکرد بودجه معادل ۵ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد بودجه مصوب ابن دوره بود که از کل درآمد پنج ماهه ۲ هزار و ۲۳۳ میلیارد آن معادل ۲۹ درصد پایدار و ۷۱ درصد ناپایدار بوده است.

به گفته رسولی، بررسی ها نشان می دهد: در بخش عملکرد هزینه ای پنج ماهه منتهی به پایان مرداد ۹۹، نیز شهرداری اجازه داشته تا سقف ۱۱ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان هزینه کند که عملکرد بودجه حاکی از آن که ۸ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان، معادل ۷۵ درصد هزینه ها ثبت شده که از این رقم ۹۷ درصد آن نقدی و ۳درصد آن غیرنقدی بوده است.

رسولی بیان کرد: در برش عملکرد مردادماه بودجه امسال، شهرداری موظف بود تا سقف دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق درآمد داشته باشد که از این رقم معادل یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان (۷۰ درصد) محقق شده که از این میزان ۳۲ درصد از محل درآمدهای پایدار بوده است.

رسولی گفت: در این ماه، در بحث هزینه ها شهرداری تا سقف ۲ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان اجازه داشته که بیش از ۱۲۳ درصد آن ثبت شده است. از این میزان، معادل ۹۲ درصد آن به صورت پرداخت نقدی بوده است.

او گفت: جهت مقایسه درآمد کسب شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با درنظرگرفتن تفاوت بودجه مصوب و اینکه بودجه امسال نسبت به سال قبل افزایش داشته، میزان کسب درآمد از ۶۵ درصد در سال ۹۸ به ۷۴ درصد در سال ۹۹ رسیده که باتوجه به شرایط فعلی و رکود پیش آمده در کسب درآمد، قابل توجه است.

رسولی بیان کرد: از کل درآمد پنج ماهه امسال، ۲۹ درصد پایدار و ۷۱ درصد ناپایدار است این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته سهم درآمدهای پایدار معادل ۳۵ درصد و سهم درآمدهای ناپایدار معادل ۶۵ درصد منابع بودجه بوده است. کاهش ۶ واحد درصدی درآمدهای پایدار در سال جاری نسبت به سال گذشته، مهم است.

شهرداری لایحه اصلاحی ارایه کند

پس از ارایه این گزارش زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر با طرح سوالی بیان کرد که گزارش ۵ ماهه نشان داده  بودجه محقق نمی شود و شهرداری باید بودجه انقباضی را در اسرع وقت ارایه می کرد.

او ادامه داد: ایا با توجه به اینکه تحقق غیر نقد بسیار پایین است کمیسیون راه حلی ارایه کرده است؟

حجت نظری نیز گفت: ما در تبصره سوم بند ت پیش بینی کردیم که شهرداری لایحه اصلاحی داشته باشد و عجیب است که با توجه به اینکه می دانستیم بودجه محقق نمی شود تنها افزایش را پیش بینی کردیم که باید کاهش پیش بینی می شد. چرا شهرداری وقتی بودجه محقق نشده لایحه اصلاحی نمی اورد؟

مجید فراهانی نیز نسبت به رعایت نکردن کاهش و صرفه جویی در هزینه ها تذکر داد.

در ۶ ماه می توانیم معجزه کنیم

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: بر اساس گزارش قبلی سه دهم درصد درآمد محقق شده است. دوستان می گفتند در حوزه غیر نقد نیز در بازگرداندن اموال شهرداری اقدام کرده اند. در مورد  چهار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع غیر نقد کار شده اما قابلیت نمایش در گزارش خزانه دار نداشته است. در بانک شهر ۸۲۰ میلیارد مطالبات واگذار شده و شهرداری تسهیلاتی می دهد.

سالاری ادامه داد: مطالباتی از رسا تجارت سپاه معادل  یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۱ فقره ملک دریافت کرده اند. چرا مجموعه اقدامات در گزارش خزانه داری ارایه نمی شود؟
او گفت:گزارش اقای رسولی و بازدیدهای میدانی خیلی نگران کننده است. زمان گزارش دهی و سکوت تمام شده و باید پیشنهاد داده شود.

احمد مسجد جامعی نیز درباره این گزارش گفت: بودجه انقباضی یک بحث جدید است و باید لایحه اصلاحی داشته باشیم. شهردار تهران برای این دوره طرح های کوچک مقیاس محلی پیش بینی کرده که بیشترین جواب را می دهد و مردم در این روند نقش دارند.

او ادامه داد: در شرایط کمبود امکانات باید دید اولویت این دوره شهرداری چیست؟ ۶ ماه آینده هم نمی توانیم معجزه کنیم و باید این موضوع را بپذیریم. سالاری خطاب به مسجد جامعی گفت می توانیم معجزه کنیم و من می توانم در جلسه ای مشخص کنم که می توانیم منابع درآمدی را محقق کنیم. محمد جواد حق شناس نیز گفت: با همین وضع کرونایی شهر تهران شهر ثروتمندی است و نباید توقعات را پایین بیاوریم.

۵ راهکار تحقق بودجه

مجید فراهانی در تذکر دیگری گفت: ما در ۶ ماه آینده برای جبران ۴۰ درصد عقب ماندگی تحقق بودجه راهی جز این نداریم که اول بحث سیاست گذاری مبتنی بر تشویق و تسهیل در شهرسازی ایجاد کنیم، از سوی دیگر منافع و مصارف غیر نقد شهرداری را تامین کنیم. مشکل اصلی شهرداری درآمد غیر نقد است و مساله سوم توجه جلب مشارکت و سرمایه گذاری است. در نهایت نیز توجه مدیریت و بحث کاهش هزینه است که اگر این چهار فرمان را داشته باشیم می توانیم بودجه مصوب را محقق کنیم.

بودجه انقباضی نداریم

رسولی در پاسخ  به این سوالات و تذکرات گفت: ما اساسا تکلیفی برای بودجه انقباضی مشخص نکردیم و به نظر من در مرداد ماه بودجه وضع خوبی دارد و ما همین روند رو به افزایش را ادامه می دهیم.

او گفت: در مورد اصلاحیه نیز به خصوص در مورد کاهش، شورا به این اصلاحیه رای نداد. در مورد لایحه اصلاحی نیز حتما باید تلاش کنیم ۳۰ هزار میلیارد تومان مصوب که با سازمان ها ۴۰ هزار میلیارد تومان می شود محقق کنیم.

رسولی ادامه داد: اینکه در مورد جزییات منابع گزارش وجود ندارد، جداول را معاون مالی و همکارانشان به من می دهند و سازمان ها و شرکت ها در این گزارش نیست. دوستان معتقد هستند که تحقق بودجه با تاخیر داده می شود اما همه چیز قابلیت نمایش دارد. تمام اینها در قالب حساب های درامد هزینه می آید.

خزانه دار شورای شهر  گفت: ما ۲۱ نفر باید کاری کنیم و در ۶ ماه آینده شهر را به گونه ای اداره کنیم که خلق راضی باشند.

محسن هاشمی در نهایت اعلام کرد جلسه هفته آینده هم اندیشی را در این باره خواهیم گذاشت که با حضور اقای مظاهریان تبادل نظر انجام شود.

تاسیس موزه کودک

در ادامه جلسه شورای شهر محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گزارش طرح الزام شهرداری تهران به تاسیس موزه کودک را ارایه کرد.

بهاره اروین درباره این گزارش گفت که این گزارش قابل تصویب نیست چون به شکل گزارش رسیدگی نشده و امکان رای گیری ندارد و پیشنهاد کرد چون مدت سه ماه از گزارش گذشته، خود طرح به رای گذاشته شود.
الهام فخاری نیز گفت: ماده واحده حمایت از تاسیس موزه کودک تهیه شده بود که باید آن ماده واحده قرایت می شد.

محسن هاشمی در همین باره بیان کرد:  اماکنی مانند کانون پرورش فکری موجود است و پیشنهادها برای حمایت از آنچه در شهر تهران موجود است مطرح شده، پیشنهادها این است که به طراح ها بگویند از موزه های موجود حمایت شود.

ناهید خداکرمی که از طراحان موزه کودک است، گفت: ۴۰ سال است در این شهر هیچ کاری برای کودکان انجام نشده است. کودکان تهرانی باید با تخلیات و قابلیت های ذهنی خودشان را برای اینده اماده کنند. امروز موزه ها محلی برای تجربه زندگی است و همه شهرهای جهان موزه کودکان دارند.

او گفت: موزه کودک اشنایی کودک را با تنوع زندگی زیاد می کند. تصویب تاسیس موزه کودکان یادگار بی نظیر برای کودکان و نسل فردا خواهد بود. ذهن خود را از موزه کانون و ایران خارج کنید. در متن طرح یک ماده واحده دارد که باید تبصره شود و از شهرداری انتظار داریم با توجه به بند ۸ مصوبه شهر دوستدار کودک، یک مکان فرهنگی و اموزشی غیر مستقیم ایجاد کند. شهرداری را مکلف می کنیم که مکانی با مشارکت بخش خصوصی برای این موزه فراهم کند. شهرداری می تواند از سازمان های مردم نهاد و خیرین کمک بگیرد.

در نهایت پس از مخالفت ها و موافقت ها درباره این طرح کلیات در این باره که آیا اعضا موافق الزام شهرداری به تاسیس موزه کودک هستند به رای گذاشته شد که با ۱۴ موافق تصویب شد. این طرح برای شور دوم به کمیسیون فرهنگی بازگشت و اعضایی که طرح را امضا کردند در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا می کنند.

انتخاب یک نفر کارشناس متخصص در امور فنی و شهرسازی به عنوان عضو در کمیسیون های ماده صد دستور بعدی شورای شهر بود که سید محمد موسوی به عنوان نماینده محمد علیخانی در کمیسیون ماده صد معرفی شد. با ۱۱ رای سید محمد موسوی به عنوان نماینده علیخانی انتخاب شد.


دستور بعدی انتخاب یک نفر نماینده از اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر  به منظور عضویت در ستاد حمایت از خانواده بود که محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی را به این منظور معرفی کرد.
حسن خلیل آبادی با ۱۳ رای به عنوان نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انتخاب شد.

بررسی عملکرد ۵ ماهه شهرداری در شورا با حضور شهردار

در پایان جلسه نیز محسن هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه هم‌اندیشی صبح امروز با حضور شهردار تهران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی  برگزار شد که در خصوص وضعیت شورایاران پس از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری و نحوه‌ی برخورد با سراهای محلات صحبت کردیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که گزارش وضعیت مالی پنج ماهه شهرداری قرائت شد و ما دیدیم وضعیت درآمد غیرنقد شهرداری در پنج ماهه حتی بدتر از تیرماه بوده، اظهار کرد: اعضای شورا نارضایتی خود را در این خصوص اعلام کرده و قرار شد یکشنبه هفته آینده جلسه هم‌اندیشی با حضور شهردار در این خصوص تشکیل شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که اعضای شورا نگران هستند که چرا فعالیت در شهرداری برای جذب نقدینگی سیار نیست، اظهار کرد: می‌توان گفت که با توجه به جمعیت زیاد و حجم نقدینگی بالا در تهران، همه پیاده‌روهای پایتخت از طلا هستند و می‌توان این سرمایه‌ها را جذب توسعه شهر کرد.

او درباره تاثیرات لایحه محرک اقتصادی گفت: این لایحه در حد توان خود تاثیرگذار بوده است اما شهرداری محافظه‌کاری می‌کند و ما شاهد هستیم در دوره‌های قبل تراکم بالا و غیرقانونی می‌فروختند اما الان آنقدر بر اجرای قانون پافشاری می‌شود که اقدامات مشروع نیز انجام نمی‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: هرچقدر قیمت زمین در تهران بالا می‌رود تمایل ساخت‌وساز در طبقات محدود، کم می‌شود و من اخیرا گزارشی از وضعیت شهرسازی در ۵ ماهه نخست طی ۱۰ سال اخیر مطالعه کردم و دیدم که در سال ۹۰ – ۹۱ در پنج ماه اول سال ۱۱ هزار پروانه صادر شد اما ما در این پنج ماه فقط ۲۵۰۰ پروانه صادر کردیم که این نشان می‌دهد دچار رکود به دلیل گران شدن تهران مواجه هستیم.

رییس شورای شهر تهران درباره انتشار نامه شهردار در خصوص توزیع محلول ضدعفونی کننده میان افراد نیازمند، بیان کرد: در حال حاضر شورا در حال بررسی این موضوع است و با خاطیان برخورد می‌شود، اما هنوز نتایج گزارش احصاء نشده است.

در ابتدای جلسه امروز  نیز حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و همچنین صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نطق های پیش از دستور خود را قرائت کردند. بر این اساس خلیل آبادی با توجه به روز جهانی گردشگری به ضعف صنعت گردشگری در کشور اشاره کرد و خواهان یاری تمام ارکان نظام برای حل این مشکل شد.

صدر اعظم نوری نیز با تاکید بر لزوم تشکیل واحدی مجزا به صورت یکپارچه و تخصصی برای مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران گفت: واحد HSE باید زیر نظر شخص شهردار قرار گیرد تا کارایی و اثرگذاری لازم و کافی را در اجرایی شدن الزامات و ضوابط HSE داشته باشد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 4826

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =