با تئاتر دفاع مقدس را زنده نگه داریم

ویژه ‌برنامه «راویان مقاومت» با تجلیل از ۸ هنرمند تئاتر دفاع مقدس و رونمایی از سه عنوان کتاب در حوزه تئاتر دفاع مقدس، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، ویژه برنامه «راویان مقاومت »روز یکشنبه ششم مهرماه با تجلیل از ۸ هنرمند تئاتر دفاع مقدس و رونمایی از سه عنوان کتاب در حوزه تئاتر دفاع مقدس در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این برنامه به پاس سال‌ها تلاش و نقش‌آفرینی در حوزه تئاتر دفاع مقدس از علیرضا حنیفی، رویا افشار، حمیدرضا آذرنگ، مجید کاظم‌زاده مژدهی، مالک سراج، کامران شهلایی، مرتضی شاه‌کرم و شهرام کرمی تجلیل به‌عمل آمد.

همچنین در این ویژه‌ برنامه از ۲ نمایشنامه دفاع مقدس با عنوان «کاش به‌جای استخوان‌هایت، لب‌هایت برمی‌گشت» اثر شهرام کرمی ، «کجایی ابراهیم» اثر لیلی عاج و همچنین کتاب پژوهشی تئاتر دفاع مقدس با عنوان «روایت هزار مجنون» که شامل نمایشنامه‌های برگزیده چهار دهه دفاع مقدس و اثر مهدی نصیری است، رونمایی شد.

مراسم ویژه «راویان مقاومت» با حضور حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سجاد محمدیارزاده سرپرست معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر، علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و حسین مسافرآستانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و  تلاوت قرآن مجید، کلیپ ویژه چهل سالگی دفاع مقدس برای حضار نمایش داده شد.

کوروش سلیمانی، مجری این مراسم ضمن خیرمقدم به مدعوین بیان کرد: ترانه کجائید ای شهیدان خدایی که شنیدید توسط بیژن کامکار آهنگسازی شده بود و قبل از جنگ ساخته شده است. وقتی این آهنگ را بعد از جنگ گوش می‌دادیم حس می‌کردیم انگار مولانا برای جنگ 8 ساله ما سروده است و این ترانه خاطرات آن سال‌ها را برای ما تداعی می‌کند. امکان ندارد ایرانی باشی و بخشی از وجود خود را در آن سال‌ها جا نگذاشته باشید.

در ادامه حمید نیلی مدیرعامل انجمن انقلاب و دفاع مقدس ضمن عرض سلام و خوشامدگویی گفت: قبل از هر سخنی یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس خاصه شهدای هنرمند و به ویژه شهید سید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم. باعث مسرت است در محفلی نشستیم که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از هنرمندانی تجلیل می‌شود که در این عرصه خط شکن بودند و کار کردند. یادی کنیم از دوستان هنرمندی که جایشان خالی است و در این عرصه زحمت کشیدند همچون سلحشور، کشن فلاح و عبدالرضا حیاتی و بقیه دوستانی که در این زمینه فعال بودند. هنر تئاتر؛ بهترین هنری است که می‌شد از همان زمان جنگ در این زمینه و حماسه‌های جنگ کار کرد و این برنامه ادای دینی است به هنرمندانی که در این عرصه فعال بودند.

او افزود: لازم می‌دانم از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حجت الاسلام امرودی، علی عطایی و علیرضا زندوکیلی که صمیمانه برای برگزاری این مراسم کمک کردند تشکر کنم. امیدوارم با هنر تئاتر حماسه دفاع مقدس را زنده نگه داریم. در این برنامه سه کتاب رونمایی می‌شود که دو اثر نمایشنامه است و یکی هم کتاب پژوهشی تئاتر دفاع مقدس که شامل نمایشنامه‌های برگزیده چهار دهه دفاع مقدس است.

در ادامه مراسم از سه کتاب «کاش به‌جای استخوان‌هایت، لب‌هایت برمی‌گشت»، «کجایی ابراهیم» و «روایت هزار مجنون» با حضور حجت الاسلام امرودی، نادری و نیلی رونمایی و از نویسندگان آن تجلیل به عمل آمد.

بعد از تجلیل و رونمایی، حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ضمن تبریک و گرامیداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس، در سخنانی عنوان کرد: خدا را شاکریم فرصتی دست داد تا در محضر هنرمندان عرصه دفاع مقدس و راویان حماسه جنگ باشم. تمدن بزرگی را شهدا و مردم ما رقم زدند و برای ماندگاری این تمدن باید مولفه‌های آن را هم برجسته نگه داریم. مقام معظم رهبری جمله‌ای دارند و می‌فرمایند اگر یک روز عاشورا بعد از هزار و اندی سال این همه حماسه خلق کرده و در تاریخ مانده است و نماد ظلم ستیزی است و روحبخش است، هشت سال دفاع مقدس هم می‌تواند حماسه‌ها برای تاریخ ما به یادگار بگذارد. ایشان تعبیری دارند و می‌فرمایند ما دو وظیفه نسبت به شهدا داریم. وظیفه اولیه و اصلی ما حفظ نام شهدا و دوم ترویج فرهنگ شهداست که گروه راویان به خوبی و شایستگی در قالب نمایش و کتاب و... در حال انجام این مهم است.

او بیان کرد: ممتازترین تفاوت فرهنگ ما با ساسانیان، هخامنشیان و... روحیه شهادت‌طلبی است. وظیفه تک تک ماست که با قلم و قدم و هر هنری آن روحیات ممتاز شهدای خودمان، توکل، دانش، صبر و بردباری، برنامه‌ریزی‌ها و.. را برای امروزیان بازگو کنیم. این جمله یادگار بزرگی است که اجر کسانی که باعث ماندگاری فرهنگ شهید و شهدا می‌شوند، کمتر از شهادت نیست. به تعبیر حضرت آقا برجسته‌کردن و تعریف آنچه که در جنگ رخ داده است اتفاقی است که باید توسط نویسندگان و شعرا و ادیبان رخ بدهد. این ترسیم جای شما را در بهشت کنار شهدا می‌نشاند زیرا ترسیم و ترویج فرهنگ شهدا ارزش بالایی همچون شهادت دارد.

حمیدرضا آذرنگ در صحبت‌هایی کوتاه عنوان کرد: مقاومت از بدو خلقت بشر در آدم وجود دارد. این روزگار ما، بیشتر از آنکه به جنگ و مقاومت در جنگ نیاز داشته باشد به عشق، دوستی و محبت نیاز دارد. هشت سال یک تعداد انسان رفتند و شهید شدند که نعداد بی‍شماری، زندگی را از دست ندهند اما ما امروز زندگی و زندگی کردن را از دست داده‌ایم. چه اتفاقی افتاده که بعد از گذشت سی‌وچند سالی از جنگ داریم برای زنده‌ماندن و نفس کشیدن تلاش می‌کنیم. امیدورام روزی برسد که دردمندی از هر سرزمینی رخت بربندد.

این برنامه با مشارکت انجمن تئاتر دفاع مقدس و با هدف معرفی و قدردانی از هنرمندان عرصه تئاتر دفاع مقدس برگزارشد.

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 4838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =