آتش نشانی تهران؛ از پلاسکو تا سینا اطهر

شهر: ۳۰ دی ۱۳۹۵ خبرآتش سوزی ساختمان پلاسکو طعمه در شهر پیچید. ساختمان پلاسکو در عرض چند ساعت فرو ریخت و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از آتش نشانان و شهروندان شد. بخش عمده این فاجعه به علت نبود تجهیزات به روز و کافی در آتش نشانی تهران بود.

آتش نشانی در تهران از زمان های دور، همواره با کمبود تجهیزات مواجه بوده است و مدیران آتش نشانی تهران بارها بر این نکته تاکید داشته اند؛ از جمله جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که سه سال قبل در توضیح کمبود تجهیزات آتش نشانی در گفت و گو با رسانه ها گفته بود: «زمانی که من تازه‌کار خود را در آتش‌نشانی آغاز کردم (سال ۱۳۷۷) خودروهای آتش‌نشانی اصلا مخصوص این کار نبودند. هر خودرویی که از سازمان‌هایی دیگر اضافه می‌آمد یا اسقاطی بود،  رنگ قرمز به آن می‌زدند و با نصب یک پمپ در پشت آن نام خودرو را ماشین آتش‌نشانی می‌گذاشتند. این ماشین‌ها نه سرعتی داشتند و نه دارای فرمان هیدرولیک بودند و کار کردن با آنها بسیار دشوار بود. »
کمبود تجهیزات آتش نشانی در سال های قبل که تهران شاهد چند آتش سوزی در ساختمان های بلندمرتبه بود بیشتر از همیشه خود را نشان داد.  
در اولین روزهای بهمن ماه ۱۳۹۲ تهران با اتفاقی دردناک روبه رو شد که فقر تجهیزاتی آتش نشانی را بیش از پیش نمایان کرد و کشته شدن دلخراش دو  شهروند تهرانی را در پی داشت. در خیابان جمهوری آتش سوزی در یک ساختمان ۵ طبقه و ترس دو ساکن این ساختمان از نفوذ بیشتر شعله های آتش باعث شد که آنها از ارتفاع خود را به پایین پرتاب کنند و کشته شوند. در این اتفاق نردبان آتش نشانی به خاطر نقص فنی بالا نرفت و آتش نشانان در نجات این دو خانم ناکام ماندند. اما اتفاق بد دیگری که تهران را در بهت و حیرت فرو برد و باز هم کم توجهی ها به سازمان آتش نشانی و کمبود تجهیزات این سازمان مهم را به رخ کشید در قلب شهر تهران به وقوع پیوست.
۳۰ دی ۱۳۹۵ خبرآتش سوزی ساختمان پلاسکو طعمه در شهر پیچید. ساختمان پلاسکو در عرض چند ساعت فرو ریخت و این حادثه منجر به کشته شدن تعداد زیادی از آتش نشانان پایتخت و تعدادی از شهروندان شد.
حادثه پلاسکو بیش از هر زمانی نشان داد که باید فکری به حال سازمان آتش نشانی پایتخت کرد و بر همین مبنا بود که  اعضای شورای شهر پنجم در ابتدای فعالیت خود به دنبال نوسازی تجهیزات این سازمان باشد و نتیجه این تلاش ها بالاخره در سال ۱۳۹۷ به بار نشست و هفتم مهر آن سال شهردار وقت (محمدعلی افشانی) از تجهیزات جدید شهرداری رونمایی کرد. مهمترین تجهیزاتی که آنجا به نمایش گذاشته شد چهار نردبان ۶۴ متری و سه نردبان ۵۸ متری بود که مخصوص ساختمان های بلندمرتبه در تهران بود.
این تجهیزات در شرایط سخت تحریمی و با پیگیری شهرداری تهران و طی مراحل سخت اداری تهیه شد در آن سال همچنین سه ایستگاه جدید آتش نشانی هم رونمایی شدند.  
اما این آغاز راه بود. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در سالروز آتش نشانی (هفتم مهر) سال گذشته، در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها درباره بروزرسانی تجهیزات در سازمان آتش‌نشانی گفت: روند به روزرسانی آتش‌نشانی خوشبختانه مورد توجه این دوره مدیریت شهری در شهرداری تهران و شورای شهر قرار گرفته است و حمایت‌های خوبی از سازمان شده است و این حمایت همچنان ادامه دارد.
او ادامه داد: خریدهای قابل توجهی در سازمان آتش‌نشانی صورت گرفته و برنامه‌های ما از قبل نیز پیش‌بینی شده است و براساس این برنامه‌ها به تدریج پیش‌ می‌رویم و تلاش می‌کنیم به اهدافی که از قبل تعیین کرده‌ایم، دست پیدا کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی برای تهیه البسه و وسایل حفاظتی برای آتش‌نشانان و تجهیزاتی مانند نردبان، خودروهای خاص انجام شده است و انشالله در ماه‌های آینده این روند تکمیل تجهیزات ادامه خواهد داشت.
در مرداد امسال یعنی کمتر از یک سال بعد از سخنان رییس سازمان آتش نشانی، با حضور شهردار تهران، علاوه بر رونمایی از خودروهای مه پاش جدید که کاربرد ضدعفونی سازی معابر  را داشت و به خصوص در شرایط بحرانی کرونایی کشور،  ضرورت آن بیش از پیش احساس می شد، آتش نشانی یک ربات خاموش کننده آتش و نیز پهپاد آتش نشان خود را نیز به نمایش گذاشت.  
سازمان آتش نشانی تهران هم اکنون در مقایسه با قبل از شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید، از تجهیزات بروز شده و مناسب تری برخوردار است و همین اهتمام و تلاش ها باعث شد که در آتش سوزی امسال در کلینیک اطهر، با وجود انفجار مخازن اکسیژن آتش نشانان موفق به اطفای حریق شدند.  
محسن هاشمی ، رییس شورای شهر پنجم در این باره می گوید: در حادثه کلینیک سینا اطهر به دلیل تغییر کاربری و بسته شدن خروجی‌های طبقه بالای کلینیک، قربانیان در کمتر از ۲۰ دقیقه نخست همگی فوت کردند اما آتش نشانان توانستند با مهار حریق از انفجار حدود ۳۰ کپسول و تبدیل شدن این حادثه به پلاسکوی دیگر جلوگیری کنند.
او در مراسم رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش نشانی تهران در مرداد امسال با بیان اینکه حادثه پلاسکو در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ که در نتیجه کم توجهی به دو مقوله پیشگیری و اطفا بود، شوک بزرگی بر افکار عمومی بود، اظهار کرد: تقویت ایمنی تهران و سازمان آتش نشانی یکی از اولویت‌های شورای پنجم بود و در حوزه پیشگیری و تأمین تجهیزات اطفای حریق اقدامات مثبتی رخ داد که امروز بخشی از آن رونمایی می‌شود.
تلاش شورای پنجم و مدیریت شهری جدید برای تجهیز بیشتر سازمان آتش نشانی هم اکنون با توجه به تحریم ها و مشکلات ناشی از آن، کندتر از قبل پیش می رود هر چند سازمان آتش نشانی تلاش می کند با کمک صنایع داخلی و ظرفیت های کشورمان، تجهیزات جدیدی به مجموعه آتش نشانی اضافه کنند و نتیجه این تلاش ها، ربات آتش نشان است که توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده و این توانایی را دارد که در جاهایی که نیروی انسانی امکان ورود ندارد، به عملیات اطفای حریق بپردازد.  
به نظر می رسد سازمان آتش نشانی در سال های آینده بسیار موفق تر و پیش رو تر باشد با این همه به امید روزی باشیم که هیچ نقطه ای از شهر نیاز به این تجهیزات پیدا نکند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 4864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =