آتش نشانان مدافعان ایمنی جامعه هستند

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هفته دفاع مقدس را پشت سرگذاشتیم ، باید توجه کنیم که دفاع فقط مختص نظامیان نیست، نظامیان مدافعین امنیت جامعه هستند و پزشکان و پرستاران مدافعین سلامت، محیط بانان مدافعین محیط زیست و آتش نشانان مدافعین ایمنی جامعه. لذا باید ارزش زحمات وخطراتی که همه این عزیزان برای صیانت از هموطنان خود به جان می خرند، تبیین و قدردانی شود.

به گزارش شهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی در مراسم گرامیداشت روز آتش نشانی گفت: هفتم مهرماه در تقویم ایران به دلیل حماسه آتش نشانان ایرانی در مهار آتش سوزی پالایشگاه آبادان، از ۲۰ سال قبل هفتم مهرماه بعنوان روز آتش نشانی و ایمنی در ایران نامگذاری شده است.
هاشمی ادامه داد: آتش نشانی به مفهوم مدرن آن در ایران از تبریز و حدود ۱۷۰ سال قبل یعنی در سال ۱۲۲۱ آغاز شد و در تهران نیز نخستین ایستگاه آتش نشانی در ابتدای قرن فعلی، در سال ۱۳۰۷ تاسیس شد و تهران کمتر از یک قرن است که با مفهوم ایمنی و آتش نشانی بصورت علمی و ساختاری آشنا شده است.
هاشمی افزود: البته باید به یک نکته ظریف نیز توجه داشت، ایمنی با احساس ایمنی متفاوت است، گاهی شهروندان در یک ساختمان و فضای نا ایمن زندگی می کنند ولی به علت نا آگاهی و رخ ندادن سانحه، احساس امنیت و ایمنی کنند و گاهی نیز در یک ساختمان نسبتا ایمن زندگی می کنند اما بدلیل رخ دادن سوانح در اطراف خود، احساس نا ایمنی و ترس دارند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فضایی که پس از سانحه پلاسکو و همچنین کلینیک سینا مهر  در شهر تهران ایجاد شده است، بر احساس نا ایمنی شهروندان دامن زده است، در حالیکه شاید طی چندسال اخیر، گامهای خوبی هم در استاندارد سازی ساخت و پیشگیری و هم در تامین وتقویت تجهیزات اطفا حریق در شهرتهران برداشته شده است اما این بهبود هنوز به مردم منتقل نشده است.
هاشمی همچنین افزود: البته این احساس نا ایمنی را می توان یک فرصت نیز تلقی کرد بشرط آنکه سازمان آتش نشانی و شهرداری در برابر آن منفعلانه عمل نکند و سعی نکند با بیانیه و تکذیب و اقدامات کلیشه ای با آن برخورد کند.
او بیان کرد: یکی از ضعفهای سازمان آتش نشانی تهران، در بخش اطلاع رسانی است در حالیکه امروز با توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین ابزارها بر تحقق اهداف سازمانهای مختلف اجتماعی استفاده از انتشار اطلاعات و تعامل با شهروندان است.
هاشمی افزود: روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که باید در فرایند کارشناسی پخته و قابل اجرا شود، پیشنهاداتی از قبیل تعیین درجه ایمنی ساختمانها در وضعیتهای مختلف از نا ایمن تا نسبتا ایمن و کاملا ایمن و نصب تابلو درجه ایمنی در ورودی و نمای ساختمانها تا انجام بازدیدهای الزامی در حین ساخت جهت جلوگیری از نقائص ایمنی و اطلاع دادن آن به ذینفعان وجود دارد.
رییس شورای شهر تهران گفت: بهرحال سازمان آتش نشانی می تواند از حساسیت بوجود آمده هم در جهت جذب وتقویت امکانات و نیروی انسانی و هم در جهت رفع موانع قانونی و موازی کاری استفاده شود و در این مسیر شاید بخوبی ریشه های سوانحی نظیر کلینک سینا مهر در فرایندها برای افکارعمومی شناخته نشده است.
هاشمی همچنین یادآور شد: در پایان لازم می دانم که از همه آتش نشانان عزیز بخصوص همکاران عملیاتی سازمان قدردانی کنم، هفته دفاع مقدس را پشت سرگذاشتیم و باید توجه کنیم که دفاع فقط مختص نظامیان نیست، نظامیان مدافعین امنیت جامعه هستند و پزشکان و پرستاران مدافعین سلامت، محیط بانان مدافعین محیط زیست و آتش نشانان مدافعین ایمنی جامعه، باید ارزش زحمات وخطراتی که همه این عزیزان برای صیانت از هموطنان خود به جان می خرند، تبیین و قدردانی شود.

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 4893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =