آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه ۴ برگزار شد

شهر: آیین کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های منطقه ۴ (کلنگ زنی پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری- خیابان فرجام، بهره‌برداری از پروژه احداث و تجهیز ساختمان اسکان کارگری شهید کرد و بهره‌برداری از پروژه اصلاح هندسی و تقاطع همسطح خیابان شهیدان محمدی- بزرگراه شهید زین الدین ) با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ( به صورت مجازی) ،صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری و محمد محمد دوست، شهردار منطقه ۴ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد محمد دوست، شهردار منطقه ۴ در مراسم کلنگ زنی و افتتاح پروژه های این منطقه، در توضیح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری- خیابان فرجام گفت: بزرگراه شهید باقری از بزرگراه شهید یاسینی در منطقه ۱۳ آغاز و در ادامه به بلوار ارتش در منطقه یک ختم می شود و در مسیر از مناطق ۸ و۴ نیز عبور می کند. کل مسیر ۱۱ کیلومتر است که ۹ کیلومتر آن اجرا شده است؛ حدود ۵.۲ کیلومتر از این مسیر اجرا شده در منطقه ۴ قرار دارد.

او با بیان اینکه در این طرح علاوه بر تقاطع ها، دوربرگردان های غیرهمسطح داریم که دو مورد آن به صورت پل و یک مورد به صورت زیر گذر است، افزود: به لحاظ هزینه های اجرایی و معارضات ملکی و تاسیساتی و به لحاظ عملکردی و تاثیر در کاهش ترافیک، اولویت برای اجرای تقاطع فرجام در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز خواهد شد.

محمد دوست در ادامه عنوان کرد: تقاطع رمپ راستگرد بزرگراه شهید زین‌الدین به امام علی جنوب، دیگر پروژه ای است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد که البته قبلاً در این رمپ یک تقاطع با خیابان ریحانی تصادفات متعدد و ترافیک سنگینی ایجاد می‌کرد. 

او  ادامه داد: طرح اولیه سازمان مشاور به صورت زیر گذر و با هزینه ۲۰ میلیارد تومان بود اما بررسی‌ها نشان داد که برای ایجاد زیرگذر علاوه بر قطع تعداد زیادی درخت، امکان انحراف مسیر وجود ندارد. بنابراین با بررسی ها و مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که با یک تقاطع همسطح می‌توان مشکل را حل کرد و بدین ترتیب با هزینه حدود دو میلیارد تومان این مساله انجام و در نتیجه درخت های بسیار کمتری نیز حذف شد و در حال حاضر ترافیک نیز کاهش پیدا کرده است.

شهردار منطقه ۴ در ادامه این مراسم با اشاره به چند نکته آماری درباره این منطقه عنوان کرد: در افق طرح، مترو تهران ۴۶۰ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۲۴۰ کیلومتر، یعنی بیش از ۵۰ درصد آن اجرا شده و در همین افق طرح در این منطقه ۴۵۸ کیلومتر خط مترو در نظر گرفته شده که ۱۱ کیلومتر یعنی کمتر از ۲۰ درصد آن اجرا شده است. این مساله نشان می‌دهد توسعه مترو در این منطقه متوازن با سایر مناطق اتفاق نیفتاده است.

او اضافه کرد: همچنین تعداد تقاطع های غیرهمسطح در سطح شهر تهران ۴۵۶ دستگاه است در حالی که تعداد آنها در منطقه۴ حدود ۴۳۹ مورد است.

محمددوست یادآور شد: منطقه ۴ با جمعیتی حدود یک میلیون نفری، مساحت ۶۱ و نیم کیلومتر مربعی و حریم ۸۲ کیلومتر مربعی، ۱۰ درصد مساحت، جمعیت و بزرگراه‌های تهران را در اختیار دارد که با وجود این شاخص های ۱۰ درصدی وقتی به اعتبارات مراجعه می‌کنید، می‌بینید که در سال گذشته پنج درصد اعتبارات مناطق شهرداری به منطقه ۴ اختصاص داده شده و امسال نیز با توجه به پیگیری‌های انجام شده و توجهات بیشتر این اعتبارات به ۶.۸ درصد رسیده است، بنابراین عقب افتادگی های انباشته باعث شده که در زمینه‌های اجتماعی فرهنگی نتوان وضعیت را بهبود داد.

او گفت: اگر زیرساخت‌ها و توسعه کالبدی انجام نشود نمی‌توان انتظار توسعه در سایر زمینه‌ها را داشت و امیدواریم اعتبار لازم برای سایر تقاطع‌ها و مترو داده شود تا این منطقه نیز به صورت متوازن و همراه با سایر مناطق توسعه پیدا کند.

طراحی مدلی جدید در انجام پروژه های عمرانی شهر تهران

به گزارش خبرنگار شهر، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه با موافقت شهردار تهران، مدل جدیدی در پروژه‌های عمرانی شهر تهران شروع شده،گفت: بر این اساس پروژه ها از طریق سازمان مشاور طراحی و پیمانکار آن از طریق مناقصه عمومی توسط خود منطقه انتخاب می شود. به این ترتیب اعتبارات را در حوزه عمرانی به منطقه انتقال دادیم و با نظارت منطقه و همکاری سازمانهای حوزه عمرانی پروژه را شهرداری منطقه انجام می دهد.

او افزود: این مدل، مدل جدیدی است که اگر توسعه پیدا کند، در بحث تفویض اختیار و ایجاد شهرداری‌های مستقل می‌تواند موثر باشد.

صبوری درباره کلنگ زنی پروژه منطقه ۴ گفت: قرارداد اولیه این پروژه بیش از ۲۶ میلیارد تومان است که در سال ۱۳۹۹حدود ۱۷ میلیارد تومان از اعتبارات حوزه عمرانی به منطقه ۴ انتقال داده شده و شهردار منطقه با همکاری حوزه عمرانی، از طریق مناقصه عمومی پیمانکار را انتخاب کرده است.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران ادامه داد: با اجرای این مدل، شهرداری های مناطق از حوزه کارهای کوچک صرف، بیرون می‌آیند و می‌توانند در حجم عملیات و سطح کلان شهر تهران نیز وارد شوند.

او با بیان اینکه امیدواریم در بهار ۱۴۰۰ از این تقاطع غیر همسطح بهره برداری شود، افزود: اتصالات روی بزرگراه شهید باقری از درخواست های ویژه مردم است که ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی زیادی دارد و با اجرای آن ، صرفه جویی که در میزان سوخت انجام می شود می تواند هزینه اجرا و ایجاد پل را به ما برگرداند.

صبوری در پایان به طرح خیالستان در منطقه ۸ که با مدل جدید پروژه های عمرانی انجام خواهد شد اشاره کرد و گفت: در منطقه ۸ نیز با این مدل مناقصه عمومی پروژه خیالستان انجام شده و تا چند روز آینده مراسم آن برگزار خواهد شد. با انجام این پروژه، دو محله سبلان که با ساخت بزرگراه امام علی(ع) از هم جدا شدند، به یکدیگر متصل خواهند شد. 

خبرنگار: علی سی پی

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 4898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس اسدی IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      عملیات به سهولت انجام میگیرد فقط تعدادی کانکس زده شده ولی شروع کار هنوز انجام نشده
    • عباس اسدی IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      با سلام امیدوارم کار هرچه زودتر شروع شود کلنگ زنی شده ولی کار عملیاتی کُند میباشد لطفاً سرعت ببخشید به کار عملیاتی تا شاهد هر چه زودترم شدن ترافیک باشیم ....