فرجود: تهران هوشمند، تهرانی سبز و پاک است

شهر: تحقیقات بانک جهانی نشان داده که شهرهایی که طیف وسیعی از راه حل‌های هوشمند را به کار می‌گیرند، می توانند به طور متوسط ​​۱۰ تا ۱۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار شهر، وب سایت blogs.worldbank وابسته به بانک جهانی در بخش شهرهای پایدار، در تازه‌ترین گزارش خود به ایجاد اکوسیستم «شهر هوشمند» که نوآوری در بخش خصوصی را ایجاد می‌کند، اشاره کرده است. آنطور که در این گزارش آمده است؛ بیشتر شهرها منابع مالی، نیروی انسانی و تخصص محدودی در اختیار دارند، با این حال اما لازم نیست دولت‌های محلی (شهرداری‌ها) تنها تأمین کننده و مجری هر نوع سیستم خدمات و زیرساخت در شهرها باشند. بسیاری از نوآوری های شهر هوشمند و سرمایه گذاری های درآمدزا در این بخش از طریق شرکت‌های بخش خصوصی است.

در تهران هم مدتی است فضا برای حضور شرکت‌های نوآور و فناورانه برای ارایه محصولاتشان در زمینه مدیریت شهری فراهم شده است. محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، با بیان اینکه هوشمند سازی تهران پروژه مهمی است که سایر شهرها می‌توانند از این تجربه پیچیده و بزرگ استفاده کنند، می‌گوید: «شهرداری همواره از همان ابتدای آغاز تدوین برنامه‌های تهران هوشمند، فضایی را چه در همایش‌های تهران هوشمند و چه در موارد دیگر برای استارت آپ‌ها ایجاد کرده تا بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و از سویی دیگر با مذاکره با سرمایه گذاران و تسهیلگران دولتی و خصوصی حمایت جذب کنند.»

تهران هوشمند، تهرانی سبز و پاک است

با این حال بانک جهانی تاکید دارد؛ منطقی است که در مواردی باید مراکز وابسته به شهرداری‌ها عقب نشینی کنند و برای سایر بازیکنان هم سرمایه و هم تخصص فراهم کنند. اینها ممکن است شامل شرکتهای بخش خصوصی، خدمات دولتی، دانشگاهها، بنیادها و سازمانهای غیرانتفاعی باشد. به عنوان مثال سیستم هشدار سریع زلزله در مکزیکو سیتی ، محصول مرکز CIRES ، یک موسسه غیرانتفاعی و SkyAlert است، استارتاپی که از طریق یک برنامه تلفن همراه هشدارهایی را به کاربران ارائه می دهد که از طریق تبلیغات و اشتراک، درآمد کسب می کند.

از نوآوری‌ها در بخش خصوصی می توان با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ایجاد محیط زیست مناسب تر و برای کاهش مصرف انرژی استفاده کرد. سیستم های مدیریت ساختمان هوشمند، کنتورهای هوشمند و قیمت گذاری مناسب برق می توانند مصرف انرژی را کاهش دهند. انواع دیگر برنامه ها و حسگرها بر نظارت بر کیفیت هوا در زمان واقعی ، کاهش مصرف آب و به حداقل رساندن ضایعات جامد متمرکز هستند. تحقیقات نشان داده که شهرهایی که طیف وسیعی از راه حل‌های هوشمند را به کار می‌گیرند، می توانند به طور متوسط ​​۱۰ تا ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند.

فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، تهران هوشمند را تهرانی سبز و پاک می‌داند و معتقد است: «کاهش آلاینده‌های محیط زیستی به خصوص آلاینده‌های هوا با اجرای کامل برنامه تهران هوشمند دور از دسترس نیست.» در از سال گذشته تاکنون شهرداری تهران با کمک استارتاپ‌ها توانسته اپلیکیشنی در اختیار شهروندان در حوزه پسماند قرار دهند. این اپلیکیشن‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که شهروندان با نصب آن ها روی تلفن های همراه و ثبت نام در سامانه، می توانند زمان و مکان موردنظرشان برای تحویل دادن پسماندهای خشک را اعلام کنند. متولیان امر نیز طبق همین درخواست، پسماندها را جمع آوری، وزن کشی و مبلغی را پرداخت می کنند.  

لزوم دسترسی آسان به داده‌های شهری

آنطور که در گزارش بانک جهانی آمده است؛ در مواردی که نوآوری های هوشمندانه شهرها از شرکت‌های بخش خصوصی ناشی می شود، نقش دولت‌های محلی ممکن است شامل ایجاد یک فضای نظارتی مناسب، دعوت از بازیگران اصلی و ارائه یارانه باشد. تشویق بازیگران خارجی یا شرکت‌های خصوصی برای ایجاد نوآوری‌های شهری معمولاً باید با سهولت دسترسی به اطلاعات و داده‌های دولت و همه نهادها باشد، به طوری که رخی از شهرها با ایجاد کنسرسیوم، مشارکت و حتی فضاهای همکاری فیزیکی این کار را بیشتر انجام می دهند. رخدادی که در بسیاری از پایتخت‌های توانمند و ثروتمند جهان اتفاق می افتد و مدیران شهری بهترین بهره برداری از نوآوری و فناوری‌ها در حوزه هوشمندسازی دارند.

در مقابل، شهرهای در حال توسعه هنوز در زیرساخت‌های دیجیتال دارای نواقصی هستند؛ اما راه حل‌های هوشمند می توانند بیشترین پیشرفت را در این تنظیمات داشته باشند. در حالی که ایجاد زیرساخت های سنتی بسیار مورد نیاز است، اما ممکن است سالها به طول انجامد. در این بین، راه حل های هوشمند می‌توانند نوآوری را تسریع کرده، خلاها را پر کنند و تأثیر فوری بیشتری ایجاد کنند. فناوری مزاحمتی نیست که شهرهای در حال توسعه توانایی پرداخت آن را نداشته باشند، بلکه  ابزاری قدرتمند برای ارایه سریع خدمات و انجام کارهای بیشتر با هزینه کم است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 4987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =