مدیریت عملیات زمستانی در تهران در آستانه فصل سرما

شهر: مدیرکل خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از اقدامات انجام گرفته و در حال انجام شهرداری در راستای مدیریت عملیات زمستانی در شهر خبر داد و بخشی از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته از جمله بهسازی مسیرها، استقرار اکیپ های عملیات اجرایی، اجرای طرح‌های اضطراری برای رفع نقاط آبگیر، تدوین سناریوی عملیات مدیریت سیلاب‌های شهری در مناطق ۲۲ و... را تشریح کرد.

اصغر عطایی، مدیر کل خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر در آستانه فصل پاییز و بارندگی اقدامات مربوط به مدیریت عملیات زمستانی شهر تهران بویژه بارش باران را تشریح کرد و گفت: در راستای مدیریت عملیات بارش زمستانه باران، ضمن تأکید بر اجرای بخشنامه ابلاغی مدیریت جامع و یکپارچه سیلاب شهری و آمادگی در جهت مدیریت  سیلاب و در راستای اجرایی کردن رویکردهای کاهش تماس سیل موارد مشخصی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: رفع نواقص مرتبط با مرمت و بهسازی شبکه اصلی (نقاط خطرپذیر بویژه در سیلاب‌های واریزه‌ای و ثانویه) و استقرار اکیپ های عملیات اجرایی در نقاط خطرپذیر و گلوگاهی شبکه، کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد همه پیمانکاران در جهت کاهش تهدید ناشی از سیلاب با اجرای عملیات لایروبی و رسوب برداری و استقرار دائم عوامل کارگری با تجهیزات مناسب و ایجاد سرپناه مناسب در نقاط حساس و آبگیر در حین بارش از جمله اقدامات ضروری است که در دستور کار قرار گرفته است.

عطایی همچنین بیان کرد: اجرای طرح‌های اضطراری برای رفع نقاط آبگیر (بر اساس اولویت‌بندی موارد خطرپذیر و حساس و ضرورت هماهنگی بین بخشی معاونان فنی و عمرانی، خدمات شهری و محیط زیست و ترافیک مناطق ۲۲ گانه در رفع نواقص) از جمله اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

او همچنین اعلام کرد که مناطق ۲۲ گانه نسبت به تدوین برنامه عملیات مدیریت سیلاب‌های شهری (قبل، حین و پس از بارش) ملزم شده اند  و بر اساس اخطاریه‌ها و پیش‌بینی‏ های هواشناسی با تجهیزات کامل نسبت به مدیریت بارش‌ها و نزولات آسمانی اقدام  خواهند کرد.

عطایی همچنین به رفع نواقص مرتبط با دسترسی به شبکه اصلی بویژه در بزرگراه‌های مهم و اصلی شهر (بزرگراه امام علی و ...) توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی و  ترافیک مناطق ۲۲ گانه در جهت لایروبی منظم و اتخاذ تمهیدات اجرایی مناسب در حین بارش اشاره کرد و ادامه داد: ایمن‌سازی مقاطع ناایمن احتمالی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در سیلاب‌های ناگهانی با دوره بازگشت ۱۰ و ۵۰ ساله نیز در همین زمینه انجام شده است.

به گفته مدیر کل خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران  دوربین‌های کنترل و نظارت هوشمند در جهت رصد شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی و سامانه‌های هشدار سیل توسط سازمان فاوا و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران افزوده شده است.

عطایی از اجرایی کردن اقدامات مرتبط با کاهش آسیب‌پذیری سیلاب از جمله اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (بالا بردن آگاهی شهروندان و اجرایی کردن شهر هوشمند، پهنه‌بندی خطرپذیری سیلاب در شهر تهران) و ارسال پیام های هشدار حین بارش های سیلابی و مشخص کردن نقشه های مناطق خطر پذیر توسط سازمان مدیریت بحران و ستادهای بحران در هریک از مناطق و نصب تابلوهای هشدار وقوع سیلاب در محل رودخانه ها و مسیلها و حذف سکونتگاه های غیررسمی در کناره های رودخانه ها و مسیلها خبر داد.

او دیگر اقدامات انجام شده شهرداری تهران در مدیریت بارش زمستانه، مقاوم‌سازی سازه‌های (پل، ابنیه و ...) در معرض سیلاب شهری و اجرایی نمودن بیمه سیلاب خواند و گفت: به‌منظور مدیریت حوضه‌های آبریز برون‌شهری، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و مناطق ۲۲ گانه و اداره کل حریم، نسبت به پیگیری در خصوص اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، لایروبی و رعایت حریم رودخانه‌ها در بالادست، سامانه‌های هشدار سیل و ... اقدام کرده اند تا در بارش‌های سیلابی بتوان با مدیریت سیلاب در جهت کاهش تماس سیل، تهدید ناشی از سیلاب را به حداقل رساند.

او ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین مدیریت رواناب شهری در جهت کاهش سرعت رواناب شهری و تغذیه آبخوان و جلوگیری از هدایت رواناب به سطح معابر و تجمع در خط القعر معابر اصلی و بزرگراهی از اقدامات ویژه شهرداری بوده است.

عطایی همچنین بر ضرورت رعایت حریم رودخانه‌ها و مسیل‏ها در حوضه‌های آبریز درون و برون‌شهری (شناسایی تصرفات مزاحم و جلوگیری از تخلفات ساختمانی و سازه‌ای در محدوده و حریم شهر) و کنترل نقاط حساس و خطرپذیر در حین بارش تاکید کرد و گفت: رعایت دستورالعمل طرح هندسی خیابانهای شهری و جلوگیری از نفوذ و جریان آب در بدنه و روی جداره کوله پل ها و اثرات نامطلوب سازه ای و عملکردی بر آن از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

او به کاهش ریسک سیلاب همه ورودی های مترو و تجهیز همه ایستگاه ها به ادوات و تجهیزات مناسب عملیات پادسیل سازی* اشاره کرد و از تجهیز  ستادهای بحران و سامانه ۱۳۷ و آتش نشانی به اداوات و تجهیزات مناسب در صورت بروز سیلاب و آبگرفتگی و مواقع بحرانی (پمپ های فشار قوی، کفکش و روبین و لجن کش، ماشین های جنتکس و لجن کش و تجهیزات مناسب عملیات پاد سیل سازی) و فعال کردن ستادهای مدیرت بحران در مواقع بارش های سیلابی و اعلام وضعیت آماده باش به  همه دستگاههای تخصصی اجرایی خبر داد.

مدیر کل خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران توضیح داد:  اجرای صحیح و دقیق فرآیندهای پایش، بازرسی و تعمیر و نگهداری به منظور حفظ کیفیت و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه هدایت و انتقال رواناب شهری در عملیات اجرایی بهره برداری و نگهداری (مطابق با دستورالعمل ابلاغی حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست (شماره ۲۱۳۲۹۱ مورخ ۹۸/۰۱/۰۳) درخصوص بهره‌برداری کانال‌های روباز، سرپوشیده و مدفون شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی) و بازرسی، لایروبی و رسوب برداری توسط حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست مناطق (اداره مسیل ها و قنوات) و تعمیر و نگهداری توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه اقدام ضروری انجام گرفته در همین راستا بوده است.

عطایی همچنین گفت که روابط عمومی مناطق ۲۲ گانه با هماهنگی مرکز ارتباطات و امور بین الملل  اقدامات لازم جهت فرهنگ سازی و ترغیب شهروندان در راستای جلوگیری از ریزش پسماندها در کانالها و جویها به عمل آورده و نسبت به مستند سازی از تلاش و حضور عوامل اجرائی در زمان بارندگی اقدام می کنند.

*هر ترکیبی از تغییرات ساختاری و یا تنظیماتی است که در طراحی و یا ساخت و ساز و تغییر ساختمان، سازه و یا خصوصیات فردی در درجه اول برای کاهش آسیب های سیل صورت می گیرد.

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 5000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =