ماجرای پرونده ای که از برنامه تلویزیونی به اداره کل حقوقی شهرداری تهران رسید

ماجرای پرونده ای که از برنامه تهران ۲۰ به اداره کل حقوقی شهرداری تهران رسید

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حقوقی شهرداری تهران، حین پخش برنامه تهران ۲۰ با حضور سید امیرحسین شمس، مدیرکل حقوقی شهرداری، با پیامک شهروندی  مبنی بر عدم دریافت حق و حقوق خود در رابطه با زمینی که از سال ۱۳۶۲ در طرح های عمومی و عمرانی شهری قرار گرفته، پیگیری این پرونده به اداره کل حقوقی کشیده شد.
طبق قراری که با شهروند مذکور پس از اتمام برنامه تهران ۲۰ گذاشته شد، با همراهی مالک اصلی و اسناد و مدارک خود به اداره کل مراجعه کرده تا با حضور مدیرکل حقوقی و کارشناسان مربوطه به ماجرا رسیدگی شود. 
پس از بررسی پرونده مشخص شد که مالک اصلی در سال ۱۳۶۳ توسط صلحنامه ای، حق کشاورزی (حقوق زارعانه) ۱۰ هکتار از این اراضی را در اختیار می گیرد و در سالهای بعد، حقوق زارعانه بخشی از این زمین ها را به افراد غیر واگذار می نماید.
در زمان اجرای طرح های عمرانی مدارکی دال بر وجود حقوق زارعانه توسط مالک ارائه نشده و شهرداری نیز پس از انجام تشریفات قانونی و پرداخت بهای عرصه زمین ها، مبادرت به اجرای طرح های عمومی و عمرانی شهری می کند.
از آنجایی که در اجرای طرح های عمومی و عمرانی، تملک اراضی مورد نیاز بایستی وفق قوانین و مقررات در بازه زمانی مشخص و بر اساس  توافقی دو طرفه مابین شهرداری و مالک صورت بگیرد و اگر پس از آن توافقی نباشد از طریق مراجع ذیصلاح انجام می شود، در طول این سالها مالک اصلی علی رغم عدم توافق به جهات مذکور، اقدام حقوقی مؤثری در مواجهه با شهرداری انجام نداده و شهروند مذکور نیز در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ دعاوی علیه شهرداری مطرح می کند و به جهت آنکه شهرداری در این دعاوی مطروحه، هیچ گونه سمتی ندارد، قوه قضائیه نیز حکم قطعی به رد این دعاوی صادر می کند.
و در نهایت اینکه شهرداری یک مقام اجرایی است و ملزم به اجرای قوانین و مقرراتی است که از سوی قانون گذار تعیین می شود و چون احراز مالکیت بر عهده قوه قضاییه است، اساسا طرح دعوی این شهروند علیه شهرداری تهران از ابتدای امر اشتباه بوده است و  پس از بررسی مدارک و مستندات ابرازی و استماع صحبت های مالک و شهروند مذکور، راه کارهای لازم برای حل و فصل این موضوع در اختیارشان قرار گرفت.

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 5023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =