کاهش ۵۲ درصدی مسافران مترو و ضرر ۲۰۰ میلیارد تومانی

شهر: مجموع آمار مسافران شبکه مترو تهران در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است. کاهش درآمد مترو و افزایش قیمت قطعات یدکی سبب ضرر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی این شرکت شده است.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفتگو با شهر، با اعلام کاهش ۵۲ درصدی مجموع مسافران مترو در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، افزود: شرکت بهره برداری مترو تهران در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده است.

او ضمن اشاره به دو مشکل اصلی و مهم این شرکت در دوران شیوع بیماری کرونا، توضیح داد: در حال حاضر گرانی قطعات و کاهش درآمد دو مشکل اصلی شرکت بهره برداری مترو است. قیمت قطعات یدکی افزایش بسیاری در دوران کرونا داشته و باتوجه به افزایش قیمت ارز همچنان دارد. همچنین در این دوران شرکت مترو با کاهش درآمدی مواجه شده است. افزایش هزینه، مشکل اصلی و مهمتری نسبت به دیگر مشکلات موجود است.

نوبخت درباره دریافت کمک مالی از محل تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی که دولت به شرکت‌هایی که به علت شیوع کرونا ضرر کرده‌اند اما کسی را اخراج نکرده‌اند، بیان کرد: مترو همچنان بابت دریافت کمک مالی از دولت پیگیر است. مبادی مختلفی برای دریافت کمک مالی از دولت تعریف شده اما ۶ ماه از سال گذشته و ضررهای مترو جبران نشده است. اگر کمک مالی از سمت دولت به مترو انجان نشود، پایان سال با مشکلات جدی‌تری در این حوزه مواجه خواهیم بود. باید نسبت به این مشکلات آتی در ۶ ماهه دوم امسال پیشگیری کرد.

۲۵۰۰میلیارد تومان هزینه اورهال ۴۲ رام قطار

او با تأکید بر کاهش هزینه‌های مترو تا حد ممکن، گفت: کمک نکردن دولت سبب ضرردهی این شرکت حمل و نقلی درون شهری شده است. اما همچنان از کمک نقدی و غیرنقدی دولت ناامید نشده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که نخستین نسل واگن‌های مترو ۲۵ ساله شده‌اند، چه تعداد واگن نسل یک وجود دارد و هزینه بازرسی فنی و تعمیرات اساسی آن‌ها چه میزان است، توضیح داد: بیش از ۴۲ رام* قطار (۲۹۴ دستگاه واگن) نسل یک وجود دارد. درحال حاضر برای بازرسی فنی و تعمیرات اساسی باید بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد که با افزایش قیمت ارز این هزینه‌ها نیز بالاتر می‌رود. چرا که تعدادی از اقلام باید از اروپا و چین وارد کشور شوند.

*رام واحد شمارش قطار است. هر هفت واگن، یک رام قطار است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 5027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =