۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 5050
گرمخانه ها برای فصل سرما و کرونا آماده سازی شده اند

شهر: گرمخانه های مناطق ۱۳ و ۱۷، ۶ و ۴ برای فصل سرما تعمیرات اساسی شده اند و با توجه به کرونا از هفته گذشته با شروع سرما گشت زنی ها افزایش پیدا کرده است. همچنین برای ۶ هزار نفر جامعه هدف کودک کار و کارتن خواب درخواست واکسن آنفولانزا شده است.

سید مالک حسینی، رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضع گرمخانه های تهران در آستانه فصل سرما گفت: نیمه سرد سال معمولا از آبان شروع می شود. البته امسال این سرما زودتر از موعد حتی سال گذشته آغار شد و  وقتی وارد نیمه سرد سال می شویم کار برای ما سخت تر می شود. خیلی اوقات افراد بی خانمان و کارتن خواب مراجعه داوطلبانه ندارند و در فضای بیرونی هستند. این افراد  به دلیل مصرف مواد و نوع تغذیه بعضا سرما را آن طور که باید احساس نمی کنند و همه این موارد می تواند خطراتی داشته باشد که امسال با توجه به شرایط کرونا باید مراقبت بیشتری هم داشته باشیم.

او ادامه داد: افراد کارتن خواب و کسانی که مصرف کننده مواد هم هستند معمولا به صورت جمعی شب را سحر می کنند. اگر در گرمخانه هم نباشند در پاتوق های مصرف خودشان به صورت جمعی زندگی می کنند. بر همین اساس واحدهای گشت را از هفته قبل که موج سرما آمده است افزایش داده ایم. برخی گرمخانه ها یک سری مشکلات گرمایشی داشتند و نیاز به ایجاد سرویس غداخوری یا سیستم بهداشتی بودند که از فرصت تابستان استفاده کردیم و در چند گرمخانه از جمله در منطقه ۱۳ و ۱۷، ۶ و ۴ تعمیرات اساسی انجام دادیم.

او با اشاره به اینکه در برخی گرمخانه های دیگر نیز اصلاحات جزئی انجام شده است بیان کرد: آنچه که در گرمخانه ها نیاز به اصلاح و تعمیر داشته انجام شده است و امیدواریم امسال بتوانیم خدمات بهتری بدهیم.

حسینی درباره تمهیدات اندیشیده شده توضیح داد: همزمان شدن ابتلا به آنفولانزا در کنار کرونا برای ما که افراد را به صورت جمعی در مراکز نگهداری می کنیم خطرناک است لذا درخواست واکسن آنفولانزا به وزارت بهداشت داده ایم و در حال پیگیری هستیم. جامعه هدف؛ بیش از دو هزار نفر در گرمخانه ها هستند و حدود ۶۴ هزار نفر کودک کار و در معرض آسیب هستند که برای حدود ۶ هزار نفر درخواست واکسن آنفولانزا داده ایم.

حسینی گفت: در مورد دریافت واکسن آنفولانزا تا کنون پاسخی از مکاتبات دریافت نکرده ایم. البته در اولویت بندی انجام شده کودکان کار و گروه های زیر مجموعه ما در گروه افراد پرخطر هستند. سال گذشته آنفولانزا کودکان را بیشتر تحت تأثیر قرار داد و خطرناک بود لذا یک گروه هدف مشخص کودکان کار هستند.

او ادامه داد: با توجه به نوع و شرایط زندگی افرادی که پذیریش می کنیم، این عده امکان رعایت اصول بهداشتی را ندارند و در معرض آسیب های جدی هستند و به دلیل سیستم ایمنی بدن و نوع تغذیه ممکن است دچار  مشکلاتی جدی شوند. لذا در این ایامی که کرونا شیوع پیدا کرده تلاش کردیم پروتکل های بهداشتی را سرسختانه اجرا کنیم.

 رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری گفت: در گرمخانه ها این تأکید شده است که تعداد دفعات ضدعفونی بیشتر شود و در مورد تغذیه نیز تلاش کردیم که شرایط بهتری اعمال شود. سعی کردیم با میوه بخشی از نیازهای غذایی را رفع کنیم. در مجموع شرایط قابل قبولی است. البته اشکالاتی نیز وجود دارد که همان طور که پیش از این نیز تأکید کرده ام این اشکالات به دلیل نوع سازه گرمخانه ها است.

او افزود: به طور کلی از سال ۸۲ که اولین گرمخانه های شهر تهران راه اندازی شده است، هیچ سازه ای مختص گرمخانه ها ساخته و تأسیس نشده است. اغلب ساختمان ها را تغییر کاربری داده اند و تبدیل به گرمخانه کرده اند. به همین دلیل این ساختمان ها به رغم مناسب سازی اشکالاتی در مهندسی دارند که سیستم گرمایشی و تهویه را دچار مشکل می کند. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم امسال بتوانیم تعهدات خود درباره راه اندازی سه گرمخانه جنرال را عملیاتی کنیم.

حسینی درباره پروتکل های بهداشتی در گرمخانه ها گفت: اجرای پروتکل ها در تعامل با وزارت بهداشت در دو هفته اول شیوع کرونا آغاز کردیم. توزیع ماسک بین مددجویان را از آخر اسفند ماه آغاز کردیم. روزهای اول اختلاف نظر درباره استفاده از ماسک وجود داشت. در حال حاضر به طور روزانه یک ماسک در اختیار مددجویان قرار می گیرد.

او ادامه داد: ضدعفونی حداقل روزی سه بار در همه مراکز انجام می شود. مددجویان زمان ورود حتما تب سنجی می شوند و در صورت مشاهده علایم به اتاق قرنطینه هدایت و از آنجا از طریق هماهنگی با اورژانس منتقل می شوند و در صورتی می توانند دوباره در گرمخانه بازگردند که جواب آزمایش منفی داشته باشند. در غیر این صورت اگر مشکل جدی باشد با خانواده آنها هماهنگ می شود و اگر امکان پذیرش از سوی خانواده هم نبود، اتاق هایی را برای قرنطینه در نظر گرفته ایم که از این افراد نگهداری می شوند. البته تا کنون مورد خاصی نداشته ایم.

حسینی گفت: همکاران ما در گرمخانه ها و گشت فوریت های اجتماعی به معنای واقعی در صف اول مقابله با کرونا برای خدمت دادن به گروه های آُسیب پذیر هستند. حتی در روزهای بحرانی که خیلی از مراکز جمعی بنا بر الزام وزارت بهداشت تعطیل شدند گرمخانه ها را باز نگه داشتیم چون اعتقاد داشتیم این افرادی که خدمات دریافت می کنند با بسته شدن مراکز هم برای خودشان و هم برای شهروندان خطرناک خواهند بود. همکاران خطر را به جان خریدند و خدمات را ادامه دادند و این کار موفقی درمدیریت شهری جدید بود. در خیلی ازکشورها گروه های آسیب پذیر بیشترین سختی را کشیدند اما در شهر تهران این مسائل را به حداقل رساندیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 5050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =