قیمت واقعی بلیت مترو بیش از ۱۳ هزار تومان است

شهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه که اگر قیمت بلیت مترو و اتوبوس افزایش پیدا نکند باید خدمات کاهش پیدا کند، گفت: قیمت واقعی بلیت مترو در تهران بالای ۱۳ هزار تومان است و سهم یک سومی مسافران از این رقم چهار هزار تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی مردم نمی توانیم درخواست چنین رقمی را داشته باشیم.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو در تهران گفت: حمایت از حمل و نقل عمومی در حوزه صرفه جویی در مصرف سوخت در قانون حمل و نقل ریلی و عمومی دائما تأکید شده است اما متأسفانه مدت هاست آن حمایتی را که قانون و دولت باید در مجلس و بودجه کشور از این بخش داشته باشد نتوانسته انجام دهد و از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد دو میلیارد دلار بودجه به مترو اختصاص داده شد که او این بودجه را پرداخت نکرد و با توجه به اینکه نیمی از تخصیص این گونه اعتبارها در کشور به تهران می رسد - در مابقی استان ها ۱۱ مترو بیشتر وجود ندارد و خیلی از آنها هنوز به مرحله تهران نرسیدند- عملا یک میلیارد از این مبلغ به تهران می رسید که واگذار نشد.

او ادامه داد: در مورد صدور اوراق قرضه و مشارکت نیز بر اساس قانون، دولت باید در صورت انتشار اصل و سود ۵۰ درصد را تضمین کند و بپردازد. تجهیزاتی مانند واگن را دولت در گذشته تضمین کرده است. مسائل متعدد و مختلفی در این حوزه بوده است که تا کنون هیچ یک عملی نشده و اکنون نیز بیماری همه گیر کرونا درآمدهای شهرداری را از یک طرف به نصف رسانده و از طرف دیگر هزینه ها دو برابر شده است.

میرلوحی گفت: فکر می کردیم از محل یک میلیارد دلاری که از صندوق توسعه برای مبارزه با کرونا گرفته شد دستکم سهمی به شهرداری تهران که در خط مقدم این مبارزه است پرداخت می شد که این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر چاره ای نداریم جز اینکه به مردم پناه ببریم تا شاید صدایمان از این طریق به مردم و دولت برسد.

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تصویب یک فوریت از این طرح در جلسه شورا و برخی مخالفت های اعضا، افزایش قیمت در کمیسیون مصوب خواهد شد، گفت: به نظر بنده رأی می آورد چرا که اگر این اتفاق نیافتد باید خدمات کاهش پیدا کند. اگر به طور مثال اعلام کنیم که راه سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج فراهم است و به عنوان نمونه خط ۱۰ را در اختیار آنها قرار می دهیم که بسازند و خودشان از طریق فروش بلیط کسب درآمد کنند، مسأله فرق داشت.  اکنون کمربندی اصفهان را بخش خصوصی انجام داده است و اتوبان های دیگر مانند قزوین – رشت که بانک تجارت به بهره برداری رسانده و اکنون عوارض را می گیرد و سنگینی روی دوش دولت نیست. در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی در مورد ۲۳۰ کیلومتر متروی تهران انجام نشد و این امکان نیست.

میرلوحی گفت: از سوی دیگر دولت می تواند به قوانین مصوب عمل کند دستکم بخش عمرانی کار را دولت انجام دهد و قراردادهای مربوط به تونل و ریل یا حتی واگن را دولت تقبل کند و هزینه نگهداری به گردن شهرداری باشد که متاسفانه این اقدام هم نشده است.

این عضو شورای شهر به سهام سه گانه بلیت مترو نیز اشاره کرد و گفت: قرار بر این بوده است که از سهم بلیت مترو یک بخش را دولت، بخش دیگر را شهرداری و بخش سوم را شهروندان بدهند که این موضوع نیز عملا به جایی نرسیده و دو سهم را شهرداری پرداخت می کند. سهمی را هم که شهروندان پرداخت می کند قیمت واقعی بلیت نیست. اگر قرار باشد قیمت واقعی بلیت را مانند کشورهای دیگر محاسبه کنیم و هزینه تونل، ریل، واگن، نگهداشت و جاری را حساب کنیم یک بلیت متروی تهران بالای ۱۳ هزار تومان است. حتی یک سوم یعنی ۴ هزار تومان را هم نمی توانیم از مردم بخواهیم که بپردازند. در حقیقت اکنون ده درصد قیمت بلیت را شهروندان پرداخت می کنند و با همه این شرایط چاره ای جز افزایش قیمت نداریم.

او ادامه داد: در مورد آب فاضلاب هم به ناچار همین کار را انجام دادیم. اگر مردم تهران آب تصفیه مناسب با کیفیت می خواستند چاره ای نداشتیم جز آنکه قیمت را افزایش دهیم. اگر می خواستیم در انتطار تأمین منابع دولتی باشیم تصفیه خانه شماره ۶ تهران تا ۱۰ سال دیگر تمام نمی شد. به همین منظور از مردم کمک گرفتیم و روی آبونمان مبلغی اضافه شده است و تصفیه خانه شماره ۶ به بهره برداری رسید. غرب تهران، جنوب تهران و شمال غرب تهران امروز به خوبی از آب با کیفیت برخوردار می شوند.

میرلوحی گفت: امروز مسأله سیکل آب تهران با همین منابع اجرا می شود. اگر این اقدام انجام نشود امنیت و تاب آوری شهر در مواقع زلزله و حوادث به شدت آسیب پذیر خواهد بود. اکنون اقداماتی انجام می شود که در صورت وقوع سیل و زلزله آب تهران قطع نشود و این اقدامات با کمک مردم انجام می شود.

او درباره آتش نشانی نیز گفت: در مورد آتش نشانی نیز با منابع موجود نمی توانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم و یک ردیف بودجه پیش بینی کردیم که امروز آتش نشانی تهران در وضع خوبی است و در تجهیزات رشد و پیشرفت کرده است.

میرلوحی با اشاره به برخی نقل قول ها که می گویند «دست در جیب مردم نکنید» گفت: اگر می توانستیم به مردمی که سوار قطار و اتوبوس می شوند جایزه می دادیم خیلی خوب بود اما بالاخره این شهر باید اداره شود و امکانات به روز بماند. این اقدامات هزینه دارد اگر سالی ۲۰۰ واگن مترو بازسازی و تعمیر نشود نمی تواند به مردم سرویس دهد. امسال چاره ای جز آن نداریم که هزار اتوبوس را از نو بازسازی اساسی کنیم. این اقدامات هزینه بر است.

او ادامه داد: فکر می کنم مردم تهران این لطف را به شهرداری و مدیریت شهری دارند که همکاری کنند و یک گامی برداشته شود. بعضی ها می گویند کل این رقم ۶۰ میلیارد است و می توان از آن گذشت اما همین ۶۰ میلیاردها در کنار هم هستند که توانسته ایم در محلات تهران ۲ هزار پروژه کوچک مقیاس را اجرایی کنیم. نمی توان کار را رها کرد. راه های منابع درآمدی بسته شده است. قبلا می گفتند ناچاریم باید تراکم فروشی کنیم و شهر را بفروشیم و باغ ها قلع و قمع شوند. در این شرایط سخت کرونا و تحریم این جمله را از شورای شهر پنجم نمی شنوید. تدبیر شده اما گاهی ممکن است فشارهایی هم وارد شود. مردم می دانند خادمین صادقانه با هدف بهبودی زندگی در شهر کار می کنند باید در جاهایی هم به مردم پناه بیاورند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 5062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =