شکوفایی شهرها در گرو توسعه همکاری مراکز پژوهشی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: جوانه های شکوفایی در شهرها ظهور می کنند و توسعه همکاری های فی مابین در مقررات گذاری راه حل توسعه و شکوفایی ملی شهرها خواهد بود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ محمد حسین بوچانی در جلسه مشترک خود با امیررضا شاهانی، معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و علیرضا رهایی، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور جمعی از معاونان و مدیران مرکز مطالعات با بیان این مطلب و ضمن تشریح ساختار مدیریت های پژوهشی و کمیته‌های پژوهشی در پیوند با ساختار شهرداری تهران به لزوم ایجاد ارتباط و همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کردند.

او افزود: جوانه های شکوفایی در شهرها ظهور می کنند و توسعه همکاری های فی مابین در مقررات گذاری راه حل توسعه و شکوفایی ملی شهرها خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: بسیاری از مسائل راه حل حقوقی و قانونگذاری دارند، به همین دلیل نقش و همکاری مرکز پژوهش ها در حل مسایل شهری بسیار حائز اهمیت است.

او بیان کرد: در دوره مدیریت شهری کنونی بازگشت به ژن بنیادین شهرها که همان انسان است بنیانگذاری شده است. اگرچه به واسطه رکود امکان شروع پروژه‌های بزرگ مقیاس امکان پذیر نیست، اما سعی شده تا از طریق بازگشت به پروژه‌های کوچک مقیاس مسائل شهری حل شود.

به اعتقاد بوچانی؛ شهرهای آینده مستلزم برنامه ریزی هستند و شهر تهران از این لحاظ برای تأمین نیازهای شهری نیاز به جراحی دارد.

او تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه و شرایط ناشی از کرونا بر مشکلات افزوده اند اما باور داریم که با همکاری و تلاش مضاعف می توانیم بر این مسائل غلبه کنیم و شهرها را به سوی توسعه و شکوفایی هدایت نماییم.

نگاه بخشی در ساختارهای اجرایی باعث خسارت می شوند

 در این جلسه همچنین معاون مرکز پژوهش های مجلس فقدان استراتژی و عدم الزام به آن را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: نگاه بخشی در ساختار اجرایی باعث ایجاد خساراتی به کشور می‌شود به یکی از موانع تحقق برنامه‌ها محسوب می شود.

امیر رضا شاهانی با اشاره به حجم قوانین مصوب افزود: عدم کارایی قوانین یکی از مواردی است که در سایه مدیریت بخشی به وجود آمده است.

او با اشاره به طرح مسکن ادامه داد: یکی از راه حل های حل این موضوع نوسازی بافت های فرسوده شهری است که با توجه به برخورداری از زیرساخت‌های لازم می‌تواند در شهرها می‌تواند مفید واقع شود.

استفاده از پژوهشگران در حل مسائل شهری

در ادامه این نشست علیرضا رهایی، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به مسائل پیچیده در حوزه مدیریت شهری گفت: استفاده از ظرفیت تیم های تخصصی دانشگاهی در حوزه های مختلف عمران شهرسازی محیط زیست و حمل و نقل و.... ضروری است.

علیرضا رهایی افزود: استفاده از ظرفیت‌های چند جانبه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس با دانشگاه‌ها یکی از راهکارهای حل مسائل شهری است.

همچنین در ادامه این نشست، گزارشی از اهم پروژه های مطالعاتی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران که مستلزم همکاری نهادهای قانونگذار برای به نتیجه رسیدن بودند توسط معاونان و مدیران ارائه شد.

۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 5078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =