۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 5090

«بهراه»، مسیری به سوی پیاده محوری

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران
«بهراه»، مسیری به سوی پیاده محوری

معاون شهردار تهران در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن هفته تهران به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در زمینه بهسازی معابر پیاده روی پایتخت و ارتقای فرهنگ پیاده محوری پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

با گسترش ویژه برنامه های مربوط به گرامیداشت روز تهران، این دومین سالی است که هفته تهران را گرامی می داریم. نامگذاری یکی از روزهای این هفته به عنوان روز «آمد و شد» نشان دهنده آن است که لزوم بازنگری در مُدهای حمل و نقل شهری، ارتقای پیاده محوری و گسترش قلمروی عمومی شهروندان همچنان از جمله مهمترین دغدغه های مدیریت شهری پایتخت است. سال گذشته در یادداشتی به مناسبت هفته تهران، بهره مندی از پیاده روهای مناسب را به عنوان یکی از اصلی ترین خواسته های شهروندان از مدیریت شهری و البته بخشی از هویت گمشده این کلانشهر مطرح کردم تا نظر شهروندان، مدیران و دوستداران تهران به این واقعیت اساسی جلب شود که پایتخت پس از تحقق چشم اندازهای چند سند توسعه هنوز از پیاده راه هایی مناسب برخوردار نیست.
اما امسال توجه به لزوم بهسازی معابر پیاده رو از حد «طرح مساله» فراتر رفته و طرحی که برای بسیاری، ایده ای نوآورانه روی کاغذ به شمار می رفت رنگ و بوی اجرایی گرفته است. احداث ۵۰۰ کیلومتر طول مسیر پیاده روی مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت با رعایت استانداردهای لازم و نگاهی همه جانبه به تاسیسات شهری، فضای سبز، مبلمان شهری و مسیر دوچرخه سواری از جمله پروژه های در حال اجرای معاونت فنی و عمرانی است که با عنوان «بهراه»شناخته می شود. طرح یادشده در لحظه نگارش این یادداشت، در بیش از ۱۶۰ کیلومتر طول از معابر شهر تهران در حال اجرا بوده و در حدود ۶۰ کیلومتر طول از معابر پایتخت به اتمام رسیده است. هر روز که می گذرد این طرح ۵۰۰ کیلومتری به نقطه پایان نزدیک تر می شود تا تهران در چشم انداز آن از یک مسیر پیوسته پیاده روی و دوچرخه سواری- مناسب برای تمام اقشار جامعه- بهره مند شود.
موضوع مناسب سازی و بهسازی معابر پیاده رو، از چنان جایگاهی در برنامه ها و سیاست های عمرانی مدیریت شهری برخوردار شده که حتی پروژه های توسعه معابر سواره رو نیز با نگاهی جدی به این ملاحظات، آماده بهره برداری می شوند؛ چنانکه ایمنی مسیرهای دوچرخه و عابر پیاده در پروژه احداث ادامه جنوبی بلوار استادمعین، با توجه به عرض کافی مسیر و باندهای مجزای تندرو و کندرو مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تامین شد. در این میان نباید فراموش کرد فراهم ساختن ۵۰۰ کیلومتر پیاده روی استاندارد، برای شهری که از ۱۲ هزار کیلومتر معبر پیاده رو برخوردار است به مثابه قرار گرفتن در نقطه آغاز راهی است که به سرانجام رساندن آن نیازمند تغییر در نوع نگرش مدیران شهری برای خدمت بهتر به شهروندان و بازگرداندن عرصه های عمومی به آنها است.
 

۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 5090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =