۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 5140

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

در تهران تا امروز ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر قربانی کرونا شده اند

تهران به محدودیت کامل حداقل دو هفته ای نیاز دارد/ گسترش ویروس لجام گسیخته شده است
در تهران تا امروز  ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر قربانی کرونا شده اند

شهر: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه گسترش ویروس کرونا لجام گسیخته شده است گفت: تهران به حداقل دو هفته تا یک ماه محدودیت کامل نیاز دارد که آثار آن تا یک ماه آینده مشاهده می شود. تصمیمات مقطعی و روزمره نتیجه ای به همراه ندارد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره اجرای طرح ماسک اجباری تهران از روز شنبه و کارآیی آن در مقابله با کرونا گفت: شرایط فعلی و موقعیتی که کرونا ویروس برای تهران و کشور ایجاد کرده است، ایجاب می کند که یک سری عوامل بازدارنده را برای مقابله با ویروس اعمال شود. اجباری شدن ماسک در این مورد خیلی دیر اتفاق می افتد و باید خیلی زودتر انجام می شد.

او ادامه داد: اما نکته ای که بویژه رسانه ها باید به آن توجه کنند مسئولیت اجتماعی تک تک شهروندان است. به هر حال نمی توان همه چیز را با جریمه و به اصطلاح «بگیر و ببند» پیش برد. حتما باید جریمه وجود داشته باشد و از ورود افراد بدون ماسک به اماکن جلوگیری شود اما وسایل بازدارند کافی برای ۸ میلیون جمعیت در تهران وجود ندارد و به همین دلیل مجددا به مسئولیت اجتماعی مردم باز می گردیم و خود مردم باید از این خردمندی برخوردار باشند که خود و خانواده محافظت کنند و این مسئله را جدی بگیرند. گمان خیلی ها بر این است که کرونا برای دیگران است. هیچ کدام از ما مصون نیستیم و هر فردی ممکن است هر لحظه مبتلا شود.

خداکرمی از شهروندان در خواست کرد که پروتکل ها را رعایت کنند و اگر کسی را بدون ماسک دیدند محترمانه تذکر دهند. البته عده ای ممکن است نتوانند ماسک تهیه کنند که شهرداری تعداد زیادی ماسک را به مناسبت های مختلف در مکان های مختلف در اختیار افراد کم بضاعت قرار داده است. واقعا نیازی هم نیست که از ماسک هایی که خریداری می شود استفاده کنند. مردم می توانند از پارچه های معمولی (یک شال کهنه یا یک روسری مستعمل) در سه لایه استفاده کنند. در حال حاضر هم که هوا به سری می رود می توان از شال های زمستانی برای دهان و بینی استفاده کرد. توصیه به همه شهروندان این است که از خودشان محافظت کنند.

خداکرمی گفت: به جای اینکه به فکر جریمه کردن باشیم بهتر است به این سمت برویم که مردم را به مشارکت اجتماعی در این حوزه تشویق کنیم و هر فردی بداند که در قبال خود و سایر شهروندان مسئول است.

این عضو شورای شهر درباره تعلل ستاد ملی کرونا برای تعطیلی تهران با توجه به اینکه مرگبارترین روزها را پشت سر می گذاریم، گفت: در ۷ ماه گذشته نشان داده ایم که تصمیم گیری ها از قاطعیت لازم برخوردار نیست و محتاطانه پیش می رود. علت هم این است که وضعیت اقتصادی کشور استثنایی است و تحت فشار تحریم های شدیدی هستیم اما غافل از آن هستیم که همین کنترل های قطره چکانی و تصمیم گیری ها عوارض اجتماعی و اقتصادی بیشتر از محدودیت یک ماهه قاطع دارد.

او ادامه داد: اگر در همان ابتدا یک محدودیت یک ماهه قاطعانه داشتیم بر مشکل فایق آمده بودیم یا حداقل تحت کنترل بود. اما اکنون گسترش ویروس لجام گسیخته شده است. هر زمانی که جلوی ضرر را بگیریم منفعت است. هر زمانی که تصمیم قاطع گرفته شود و مدتی؛ حداقل دو هفته تا یک ماه محدودیت اعمال شود منفعت آن مشاهده خواهد شد. قطعا آثار یک ماه تعطیلی یک ماه بعد مشخص می شود. هنوز تا یک ماه آینده با آثار رفت و آمدها، برگزاری مراسم مختلف و مشکلاتی که از ۱۵ شهریور به بعد ایجاد کردیم را مشاهده خواهیم کرد. اصلا نمی توان گفت یک روز مرگبارترین روز بوده است، ممکن است در روزهای آینده با وضعیت بدتری مواجه شویم.

او افزود: یک همت و بسیج همگانی برای کنترل بیماری نیاز است. مردم باید به مراکز درمانی هم توجه کنند. تنها نیاز مردم به مراکز درمانی برای کرونا نیست. بیماری های دیگر، زایمان و ...موضوعاتی است مردم به مراکز درمانی احتیاج دارند و باید بتوانیم آنها را کمک کنیم که بتوانند به مابقی بیماران هم رسیدگی کنند. باید همه شهروندان را حساس کنیم و در این مورد نقش رسانه ها بویژه رسانه ملی برای اینکه با کلیپ های کوتاه و حتی در میان برنامه های مفرح پیام های بهداشتی برای پیشگری از کرونا را به مردم منتقل کند تا ان شالله از این وضع به خوبی خارج شویم.

او بیان کرد: استارت آپ های آی تی (شبکه های اجتماعی) و تکنولوژی های ارتباطی هم باید به کمک وزارت بهداشت بیایند تا بتوانند اپلیکیشن هایی را طراحی کنند که بشود مبتلایان را رصد کرد و حرکت افراد در زمان محدودیت عبور و مرور رصد شود. این اپلیکیشن ها می توانند در کنترل بیماری موثر باشند کما اینکه بسیاری از کشورها از همین شیوه برای کنترل بیماری استفاده کردند. با یک گوشی تلفن همراه می تواند افراد مبتلا یا ناقل را مدیریت و کمک کرد که این بیماری به دیگران منتقل نشود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره آخرین آمار مبتلایان تهران گفت: تا امروز مجموعا در تهران حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر قربانی کرونا شده اند و این عده از هر قشر و سن و گروهی هم بوده اند. این ویروس کودک و ثروتمند و فقیر نمی شناسد اما گروه میانسال و گروه فعال اقتصادی بیشتر در معرض خطر بوده اند. گروه پزشکی بیشترین آسیب را داشته اند. به هر حال وضعیت خوبی وجود ندارد و باید همه سعیمان را بکنیم که از جان خود، خانواده و دیگران محافظت کنیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 5140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =