نگاهی به ظرفیت های دیپلماسی تهران از نگاه سفرای خارجی

شهر: وبینار تصویر تهران از منظر سفرا بعد از ظهر امروز از سوی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به مناسبت نکوداشت هفته تهران با حضور سفرای صربستان و ایتالیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، زهیرصباغ پور، معاون بین الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران که دبیر این نشست بود سوالاتی را درباره تهران و نگاه سفرا به عنوان دیپلمات های ساکن  پایتخت ایران مطرح کرد.

او از سفیر صربستان پرسید که تهران در زمینه زیرساخت ها تا چه حد شهر موفقی است و پیام پیروز حناچی درباره شهر بدون خودرو تا چه اندازه در دنیا موفق بوده است؟  

دراگان توودوویچ، سفیر صربستان نیز پاسخ داد: حناچی خیلی کارها در حوزه ترافیک انجام داده است. ترافیک تهران مشکل داشته و در زمان ایشان بهتر شده است. در بازار وضعیت از سه سال پیش که من به تهران آمده ام بهتر است. کار آقای حناچی برای همه شهر بسیار خوب است و او حتی دوست ندارد وقت تلف کند. من از ایشان درخواست دیدار کردم و ایشان گفت وقت دیدار با سفرا را ندارم و باید کار کنم. این خیلی خوب است که ایشان اهل کار است. در طول سه سال گذشته دیده ام که تغییرات مثبتی در تهران ایجاد شده است.

صباغ پور پرسید:  از نظر شما شهرداری تهران چقدر در مواجهه با شرایط پاندمی کرونا موفق عمل کرده  است؟

سفیرصربستان پاسخ داد: این سوال شما خیلی خوب است. ایران در زمینه مقابله با کرونا خوب عمل کرده است. در ایران در هفته جاری مدارس و دانشگاه ها تعطیل است. این اتفاق خیلی خوبی است که وقتی شیوع زیاد است متوقف شود. تنها شهر تهران نمی تواند اقدام کند و دولت خیلی خوب عمل می کند. حتی از سوی وزارت امور خارجه خروج ما سفرا از تهران ممنوع شده است. این خیلی مهم است و به این مفهوم است که در این مورد فکر شده است.

او ادامه داد: همیشه شرح کار این مبارزه در تهران و ایران را به کشور خود اعلام می کنم. بعد از چین ایران دومین کشور شیوع کرونا بود. فردای روز جشن ملی صربستان اولین نفر فوت شد. تجربه من در دوران کرونا در ایران در مبارزه با کرونا مثبت است.

صباغ پور در ادامه سوالات خود این موضوع را مطرح کرد که شهر تهران به عنوان قدیمی ترین پایتخت ایران که می توانیم آن را یک کشور کوچک با تعدد فرهنگ ها و قومیت ها بنامیم، ظرفیت های بسیاری دارد. ظرفیت های شهر تهران را از پشت لنز یک مسئول خارجی بفرمایید؟ جایگاه دیپلماسی شهری در تهران از نظر شما چه جایگاهی است؟

سفیر صربستان گفت: تهران یک شهر بین المللی است و ظرفیت بسیاری دارد. موزه های زیاد و مکان های تاریخی مهمی که نه فقط اسلامی بلکه جهانی است. بازار تهران، بازار تجریش و ... ظرفیت های جالبی برای خارجی ها است. گردشگری بعد از کرونا می تواند در تهران خیلی قوی تر باشد.

او افزود: در حوزه ورزش ظرفیت خیلی خوبی در تهران وجود دارد. پرسپولیس خیلی خوب بود. بعد از کرونا می توانید مسابقات ورزشی را هماهنگ کنید. ورزش هایی مانند چوگان تنها در ایران انجام میشود و پتانسیل خیلی خوب اقتصادی دارد چون برای گردشگران جذاب است.

توودوویچ بیان کرد: از نظر سیاسی نیز ظرفیت بسیار خوبی در تهران وجود دارد چون در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک است و می تواند سمینارهای سیاسی افغانستان خاورمیانه، فلسطین و جهان اسلام را هماهنگ کند. از نظر دینی نیز تهران خیلی مهم است. ما می خواستیم دیدار دینی بین ارتودکس ها و شیعیان ایجاد کنیم. تهران ظرفیت های  بین المللی زیادی دارد.

او ادامه داد: دو سال پیش در تهران هفته فیلم صربستان داشتیم و مردم استقبال کردند.

صباغ پور پرسید: از نظر شما در سطح ملی چه مشترکاتی ببین مردم کشور ایران و صربستان وجود دارد؟

سفیر صربستان توضیح داد: این سوال را همیشه دوست دارم. مردم صربستان از خیلی جهات شبیه مردم ایران هستند. شما در ایران مهمان نوازی دارید، ما در صربستان همین طور هستیم. حتی در زمینه دینی فرق زیادی بین اسلام شیعی و ارتودوکس صربی وجود ندارد. من به بهشت زهرا رفتم، هیچ فرقی بین مراسم  ایرانیان و صربستان وجود ندارد. در صربستان بعد از ۷ روز و ۴۰ روز مراسم داریم. اولین بار این موضوع را  معاون وزیر فرهنگ ایران در دیداری به من گفت که ارتودوکس و شیعه به هم نزدیک است. ما هیچ مشکل تاریخی نداشتیم. صربستان بخشی از یوگوسلاوی بود. صربستانی ها بعد از انقلاب بدون ویزا به ایران سفر می کردند. بعد از زبان انگلیسی بیشترین زبانی که در بلگراد یاد می گیرند زبان فارسی است که هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد. در دانشگاه تدریس زبان فارسی داریم. هر سال هفته فیلم ایرانی داریم. استقبال زیادی می شود و حتی نمی توانید بلیط پیدا کنید. ایران و تهران را دوست دارم. مردم ایران و صربستان فرق بسیار کمی دارند و طبیعت آنها به هم شبیه است.

در ادامه این وبینار، جوزپه پررونه، سفیر ایتالیا نیز به جمع مهمانان پیوست و صباغ پور با توضیح این مطلب که  هدف اصلی این وبینار بزرگداشت هفته تهران است و قرار است  درباره ظرفیت های تهران از نگاه یک دیپلمات بدانیم از سفیر ایتالیا خواست تا درباره تجربیات خود در تهران و فعالیت های فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران بگوید؟

سفیر ایتالیا پاسخ داد: در شهر بزرگی مانند تهران باید توصیه های بهداشتی مقام های ایران را رعایت کنیم و همه در کم کردن شیوع ویروس کرونا نقش داریم. کرونا بر کار ما تأثیر شدیدی داشته است و مجبور شدیم برنامه های خود را تعطیل کنیم.

او توضیح داد که یک سال پیش به تهران آمده و وقتی وارد تهران شدم احساس خوبی داشته است. او گفت: دیدم شهر تمیزی بود و خدمات عمومی خیلی خوب کار می کردند. البته همه چیز را می توان بهتر کرد.

سفیر ایتالیا ادامه داد: بعد از چند هفته که در تهران زندگی کردم چیزی که در مورد این شهر بیشتر برایم چشمگیر بود از یک سو فضای شهری زیبا از نظر معماری بود. ساختمان های گوناگون به سبک های مختلف در شهر وجود دارد و از سوی دیگر زندگی فرهنگی و اجتماعی خیلی فعال در شهر جذاب بود. نکته قابل توجه این است که من قبل از رسیدن به تهران کنسول ایتالیا در شهرهای مختلف بودم. سه سال در لس آنجلس زندگی کردم. وقتی به تهران رسیدم متوجه شدم که شباهت زیادی بین این دو شهر وجود دارد. شلوغ بودن ترافیک در خیابان های دو شهر، زندگی اجتماعی، علاقه به سینما و هنر و نزدیک بودن کوه های پر برف و اماکن ورزشی. بسیاری از مردم لس آنجلس آن شهر را تهران جلس می نامند چون یک جامعه ایرانی خیلی بزرگ در آنجا موجود است.

او افزود: از زمان ورودم به این شهر فکر کردم باید سفارت ایتالیا برنامه فعالیت های فعال داشته باشد. سفارت ها نقش خیلی مهمی در زندگی فرهنگی و اجتماعی شهر دارند و باید با مقامات شهر همکاری کنند تا به بهبود زندگی در شهر کمک شود. به همین دلیل یک برنامه فرهنگی و اجتماعی خیلی فعال ترتیب دادیم که تمام زمینه ها از جمله معماری، موسیقی، تئاتر و ... را در بر می گرفت. مردم شهر تهران خیلی خوشحال در این فعالیت ها شرکت کردند. اما این امر قبل از کرونا بود.

او ادامه داد: یک پروژه مهم درباره نقاشی های  دیواری انجام دادیم  که نام آن «هنر شهری متحد می کند» بود. در تهران نقاشی های دیواری در تمام شهر وجود داشتند و تلاش خیلی مهمی برای زیباسازی شهر انجام شده است بنابراین با بهترین هنرمندان ایتالیایی و ایرانی در این زمینه تماس گرفتیم و آنها قبول کردند در این برنامه شرکت کنند. یک هنرمند ایرانی و یک هنرمند ایتالیایی در تهران کار کردند و دو نقاشی دیواری تولید کردند. این تجربه خیلی مهم بود و ظرفیت زیادی داشت که متاسفانه به دلیل کرونا برنامه را متوقف کردیم و امیدواریم به زودی این برنامه را از سر بگیریم.

صباغ پور درباره پروژه کرونای سفارت ایتالیا سوال کرد و سفیر پاسخ داد: این پروژه تئاتری است با نام «چگونه کرونا زندگی ما را عوض کرد» که شامل ۸ قسمت است. توسط دو شرکت تئاتری ایتالیایی و ایرانی انجام می شود. تا کنون سه قسمت آن را آماده کردیم و در حال تصویر برداری قسمت های دیگر هستیم.

او ادامه داد: پروژه دیگری در مورد معماری ایران داریم که هدف آن اهمیت معماران ایرانی و روابط بین ایتالیا و ایران در زمینه معماری و طراحی است. ساختمان ها و بناهای جالب که در زمان قاجار ساخته شده بسیار جذاب است مانند خانه ای که من درآن زندگی می کنم که به سبک قاجار ساخته شده و پارک خیلی بزرگ و زیبا دارد که نمونه یک باغ ایرانی در شهر تهران است. در تهران همچنین ساختمان هایی داریم که در سال ۱۹۰۳  و ساختمان هایی که در دهه ۷۰ ساخته شده و بعضی از آنها توسط معماران ایتالیایی ساخته شده است. ساختمان هایی هم اخیرا توسط نسل جدید معماران ایرانی طراحی شده است خیلی جذاب است.

او گفت: این پروژه هفته گذشته افتتاح شد. با وجود کرونا بسیار حائز اهمیت است چرا که نشان می دهد معماران ایرانی نقش مهمی در تاریخ بین المللی دارند.

صباغ پور سوال کرد: در مورد ظرفیت های بین المللی شهر تهران و ظرفیت های تهران در حوزه دیپلماسی شهری توضیح دهید؟

سفیر ایتالیا گفت: تهران یک نقش مهم در روابط بین الملل دارد. چند هفته پیش یک کنفرانس ویدئویی بین شهردار تهران و شهردار رم داشتیم. فرصت برای بحث در مورد مشکلات مشترک هر دو شهر ایجاد شد. تهران مشکلات بزرگی مانند هر شهر بزرگی در دنیا دارد مانند آلودگی هوا. دیپلماسی شهرها خیلی مهم است. امیدوارم روابط بین شهردارهای ایتالیایی و ایرانی ادامه داشته باشد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 5163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =