هوشیاری عوامل شهرداری از بروز فاجعه انسانی جلوگیری کرد

روز گذشته میدان مقدم در منطقه۱۷ ساعات پر التهابی را تجربه کرد. ساعاتی که در آن با ریزش ساختمان ،بی احتیاطی و تخطی دو نفر از اخطارهای قانونی به خاطره و تجربه ای تلخ برای اهالی بدل شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، ساعت٢١ روز پنجشنبه١٧مهرماه و در پی احتمال فروریزش ساختمان ناپایدار در مجاورت محل گودبرداری در میدان مقدم منطقه١٧، با حضور عوامل شهرداری ،آتش نشانی و نیروی انتظامی و سازمان بحران شهر تهران، ساختمان ناپایدار واملاک مجاور آن توسط عوامل شهرداری منطقه١٧ به طور کامل تخلیه و اخطار لازم در معیت نیروهای انتظامی و آتش نشانی به مالکین و مجاورین پروژه در حال احداث  داده شد.

ترکهای عمیقی در ساختمانهای مجاور محل گودبرداری رویت شد که بر اساس آن، دستور تخلیه کامل ساکنین در همه ساختمانهای اطراف (٣٠واحد ساختمانی) صادر و برخی از ساکنین ساختمانهای مجاور در ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ١٧ اسکان داده شدند.

ریزش محل گودبرداری در میدان مقدم در دو مرحله  (مرحله اول حوالی ساعت٧.٢٠ و مرحله دوم حوالی ساعت ٨.٥٠) در روز جمعه ١٨مهر رخ داد که درریزش اول یک ساختمان سه طبقه به طور کامل و بخشی از ساختمان دو طبقه دیگر تخریب شد که هیچ فرد یا افرادی به دلیل اخطار شب گذشته و تخلیه ساکنین، در ساختمان حضور نداشتند و محل و ساختمانهای اطراف به طور کامل تخلیه شده بود.

لحظاتی قبل از ریزش دوم دو فرد نگهبان پروژه علی رغم تذکر و جلوگیری عوامل مستقر در محل از جمله عوامل انتظامی و با عبور از نوار زرد خطر ،به محل ریزش وارد شده که متاسفانه با ریزش جداره خاکی گود به داخل محل گودبرداری سقوط کردند.

از نخستین لحظات بروز حادثه عوامل آتش نشانی، نیروی انتظامی، شهرداری منطقه١٧، ستاد بحران شهر تهران، دادستانی تهران در محل حضور داشتند و عملیات امداد و نجات و آواربرداری از صبح دیروز توسط عوامل آتش نشانی در جریان بود که به دلیل شرایط و پیچیدگی های موجود به کندی پیش می رفت که پس از ساعتها التهاب در حوالی ساعت ۳۰/۴ صبح روز شنبه ۱۹مهر ماه با پیدا شدن اجساد متوفیان از زیر آوار به پایان رسید.

در همین رابطه سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران اظهار کرد: حوالی ساعت ۷ صبح روز جمعه ، حادثه احتمال ریزش یک ساختمان در خیابان ابوذر، خیابان فلاح (منطقه ۱۷ شهرداری) به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان دو ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. پنجشنبه شب نیز همین مورد به آتش‌نشانی تهران اعلام شده که آتش‌نشانان با حضور در محل، به دفعات اخطار لازم را برای تخلیه ساکنان آن دادند و در محل عوامل ستاد بحران و انتظامی نیز حضور داشتند. یک گودبرداری عمیق (حدود ۲۰ متر) در محل وجود داشت و در مجاورت آن (ضلع شرقی و غربی) ساختمانهای قرار گرفته بودند.

ملکی عنوان کرد: بخشی از ساختمان در ضلع شرقی تخریب شده و ساکنان آن را تخلیه کرده بودند همچنین ایمن‌سازی با نوارهای خطر (زرد رنگ) انجام و تأکید شده بود که فردی نباید داخل ساختمانهای مجاور محل گودبرداری شده حضور داشته باشد.صبح روز جمعه نیز آتش‌نشانان مجدداً در محل حادثه حضور یافتند که حوالی ساعت ۹ صبح روز جمعه

تقریباً نیمی از ساختمان دو طبقه قدیمی که در مجاورت ضلع شرقی محل گودبرداری شده وجود داشت، تخریب شد و علیرغم اعلام و تأکید بر اینکه نباید فردی داخل ساختمان حضور داشته باشد، ظاهراً دقایقی قبل افرادی به داخل محل رفته بودند و احتمالاً از نگهبانان پروژه بودند.در همان لحظه آن بخش از ساختمان در قسمت پروژه گودبرداری شده تخریب شده و این افراد  زیر آوار کاملاً مدفون شدند

"داود لطفی"، شهردار منطقه ۱۷ تهران درباره حادثه ریزش ساختمان گفت: پنجشنبه شب گذشته و در پی ریزش یک ساختمان ناپایدار در مجاورت محل گودبرداری در میدان مقدم، با حضور عوامل شهرداری، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و سازمان بحران شهر تهران ساختمان ناپایدار و املاک مجاور تخلیه شدند.

شهردار منطقه ۱۷ افزود: صبح جمعه شاهد دو ریزش بودیم که در ریزش اول که یک ساختمان سه طبقه و بخشی از یک ساختمان دوطبقه بودند خوشبختانه به دلیل هشدارهای شب گذشته کسی در محل حاضر نبود و کسی آسیب ندید. متاسفانه قبل از ریزش دوم چند نفر از نگهبانان پروژه بدون توجه به نوار زرد و هشدار عوامل حاضر در محل وارد محل شدند که با ریزش جداره  خاکی به داخل گود زیر آوار محبوس شدند.

لطفی  با اشاره به شرایط موجود گفت: ساختمان دیگری هم در کنار این ساختمان وجود داشت که با توجه به شرایط ناایمن و با تصمیم ستاد بحرانی که با حضور عوامل قضایی تشکیل شد دستور قضایی برای تخریب ساختمان سوم صادر شد و پس از تخریب کنترل شده ملک ناایمن و ایمن سازی محیط، عملیات امداد از سر گرفته شد.

شهردار منطقه ۱۷ در پایان تاکید کرد: تا قبل از این اتفاق عوامل شهرسازی و ناحیه منطقه چندین بار به مهندسان ناظر و عوامل اجرایی تذکر دادند که آنها اعلام کرده‌اند مشکلی وجود ندارد و کارهای ایمن‌سازی در حال انجام است.

مهدی یوسفی معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۱۷ نیز در خصوص وضعیت پروانه ساخت این ملک گفت: صدور پروانه مطابق با دستورالعمل و ضوابط طرح تفصیلی بوده است و چون قرار بوده مرکز درمانی احداث شود تعداد طبقات بیشتری داشته است.

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 5235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =