۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 5244

بهسازی پیاده روها در راستای تحقق شهر انسان محور

وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه ۱۵
بهسازی پیاده روها در راستای تحقق شهر انسان محور

هستی یک شهر همواره به واسطه افرادی است که در آن زندگی می‌کنند، بنابراین ضروری است جهت گیری ها در راستای تأمین نیازهای ساکنان آن باشد.

مجموعه‌ اتفاقاتی مثل انقلاب صنعتی و پیدایش تفکر مدرن و مجموعه تحولاتی که در قرن بیستم رخ داد؛ باعث شد از شهری که تمرکزش بر روی ویژگی‌های انسان مدارانه بود دور شویم و متاسفانه انسان دیگر اولویت اول شهر نباشد.

امروزه بحران‌های مختلف زیست محیطی، اجتماعی و ... پیش آمده در شهرها موجب توجه مدیران شهری به واژه شهر انسان محور شده و آنان را به داشتن رویکردهای انسان محور در اداره شهر ترغیب کرده تا عزم خود را بر بهبود وضعیت پیاده روها و زیباسازی معابر جزم کنند. 

شهر فقط برای خودروها نیست بلکه برای انسان هایی است که در آن زندگی می کنند. اصل امنیت متعلق به انسان است و برای اینکه یک شهر امنیت داشته باشد، باید همه اقشار مردم اعم از سالمند، کودک، نابینا و معلول در شهر به راحتی تردد کنند و از امکانات آن بهره مند شوند.

اما دستیابی به شهری انسان‌محور کار ساده ای نخواهد بود و نیاز به مشارکت تشکل‌های مردم نهاد و همکاری و همدلی تک تک شهروندان به عنوان شهروند مسئول و مطالبه گر دارد. در بحث توسعه پایدار بایستی شهروندان در مرکز توجه قرار گیرند و زمینه مشارکت همگانی فراهم شود. در تجربه جدید که در تهران صورت می گیرد هیچ شکی نیست که باید ضمن توسعه پیاده راه، به تقویت  سیستم های حمل و نقل عمومی پرداخته و مردم را به استفاده از آن تشویق کنیم.

در سال‌های اخیر سعی شده در کنار توسعه شبکه معابر سواره و تاکید بر محورهای ترانزیتی و شریانی، انسان محور بودن پروژه های شهری نیز در اولویت قرار گرفته و رویکرد استفاده از دوچرخه و پیاده محوری در دستور کار مدیریت شهری باشد.

احداث پیاده‌راه یکی از بهترین روش‌ها برای تحقق شهری انسان محور است که راهکاری موثر بر ارتقاء کیفیت فضای شهری به شمار می رود؛ چرا که تردد راحت در فضایی بدون مانع و ایمن حق همه شهروندان است.

شهرداری منطقه ۱۵ نیز در راستای سیاستهای مدیریت شهری مبنی بر انسان محور شدن پایتخت، افزایش کیفیت زندگی، تسهیل در تردد عابرین پیاده و بازگشت عرصه خیابان ها به شهروندان عملیات بهسازی و مرمت  پیاده راه هشت معبر مهم جنوب شرق پایتخت را طی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ انجام داده است.

همچنین طی سال گذشته ۱۷ خانه دوچرخه و ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در این منطقه به بهره برداری رسیده و امسال نیز پنج مسیر دیگر به طول بیش از ۲۰ کیلومتر راه اندازی خواهد شد تا شهروندان با خیالی آسوده و ایمن در شهر تردد کنند.

امیدواریم با تلاش بیشتر برای رسیدن به اعتلای شهر انسان محور قدم برداریم و بتوانیم امنیت بیشتری برای شهروندان و عابرین پیاده در پایتخت فراهم سازیم.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 5244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =