بودجه بیشتر برای محله‌های فعال‌تر

شهر: اینکه اعتبار پروژه‌های توسعه محله‌ای بین محلات چگونه توزیع شده متفاوت است ممکن است یک محله چون شورایاری فعال و دفتر توسعه محلی بهتری دارد اعتبار بیشتری دریافت کند، درواقع هر چقدر مشارکت پایین به بالا بیشتر باشد آن محله اعتبار بیشتری دریافت می‌کند.

راضیه رضابیگی‌ثانی، رئیس اداره برنامه ریزی و کنترل عملکرد معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره توجه به توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی محلات در برنامه توسعه محلات توضیح داد: در پروژه‌های توسعه محل، پروژه‌هایی هم از جنس اجتماعی وجود دارد اما بیشتر پروژه‌ها رنگ و بوی عمرانی دارد و فعالیت و تمرکز در این بخش بیشتر از حوزه اقتصادی و اجتماعی است.

به گفته او؛ گرچه بحث توانمندسازی ساکنان محلات و ابعاد اجتماعی و اقتصادی در پروژه‌ها کمرنگ است اما از این جنس پروژه‌ها مانند طرح‌های فراغتی، گردشگری با نگاه به اشتغالزایی مثل محله امام زاده یحیی و پامنار وجود داشته است. یا مثلا در راستای توسعه محلات مجتمع کارآفرینی در منطقه ۱۹ راه اندازی شد.

رضابیگی ادامه داد: به دلیل اینکه اعتبارات این پروژه‌ها از محل بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای است، تمرکز در برنامه‌ریزی‌ها هم بیشتر روی مباحث عمرانی در محلات است. بیشتر پروژه های ما بعد کالبدی دارند اما این معنای بی توجهی به سایر ابعاد نیست. از طرف دیگر پروژه‌هایی هم هستند که همه ابعاد را در برمیگیرند مثلا پروژه زمین‌های کشاورزی یافت آباد شمالی محلی است که با ساماندهی قرار است در آن کشاورزی شهری ایجاد شود که به نوعی به توانمندسازی مردم محله کمک می‌کند.

او با اشاره سه فاز توسعه محلات گفت: در فاز نخست؛ حدود ۱۹ محله منطقه ۲۰ پوشش داده شد که بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد، یا منطقه ۱۱ و ۱۴ تحت پوشش پروژه‌های توسعه محله‌ای قرار گرفتند. پروژه‌های فاز دوم هم ابلاغ شده البته به جز چهار منطقه که هنوز پروژه‌های خود را ارایه نکردند پروژه‌ها برای ۱۸ منطقه  ابلاغ شده است.

به گفته رئیس اداره برنامه ریزی و کنترل عملکرد معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران؛ برنامه این بوده که در این فاز دوم همه محلات تهران پوشش داده شوند و برای همه پروژه تعریف شود. اما اینکه اعتبار پروژه ها بین محلات چگونه توزیع شده متفاوت است ممکن است یک محله چون شورایاری فعال و دفتر توسعه محلی خوب و فعالی دارد اعتبار بیشتری دریافت کند، درواقع هر چقدر مشارکت پایین به بالا بیشتر باشد آن محله اعتبار بیشتری دریافت می‌کند. جمع بندی‌های برای فاز سوم هم در حال انجام است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 5289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =