بازسازی موزه هنرهای معاصر در ایستگاه پایانی

تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران در بازدید از روند بازسازی موزه هنرهای معاصر، بر نقش بی‌بدلیل هنر در تعالی و ارتقای فرهنگ هرجامعه‌ای تاکید کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۶، قلب فرهنگی پایتخت از حیث برخورداری سرانه‌های هنری جزو مناطق برخودار محسوب می‌شود و در این میان موزه‌هنرهای معاصر مانند نگین ارزشمندی می‌درخشد.

در آخرین روزهای بازسازی موزه هنرهای معاصر شهردار منطقه ۶ در بازدید خود از این موزه در جریان آخرین مراحل بازسازی این سرمایه مهم فرهنگی و هنری پایتخت قرار گرفت.

تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ در این بازدید با تاکید بر نقش بی‌بدیل موزه ها در ارتقای فرهنگ جوامع عنوان کرد: هر موزه به عنوان نمایشگاهی از داشته های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، اهمیت بسزایی در ترسیم چهره ملی و بین المللی آن ملت و معرفی هویت آنها در عرصه‌های گوناگون داراست.

او ادامه داد : امروزه موزه‌ها معنای توسعه‌یافته‌تری نسبت به تعاریف سنتی که با آن شناخته می‌شدند، پیدا کرده‌اند؛ اکنون مفهوم موزه‌ها تغییریافته و به همین موازات کارکرد آنها نیز توسعه‌یافته‌تر شده است.

درحقیقت موزه‌ها دیگر فقط مکانی برای نمایش چند اثر هنری و تاریخی نیستند بلکه مجموعه‌ای چندوجهی با کارکردی چندبعدی محسوب می‌شوند.

شهردار منطقه۶ پیوند مدیریت کالبد شهری و روح فرهنگی یک شهر را امری مهم عنوان کرد و گفت: موزه‌ها ساخته می‌شوند تا سطح فرهنگی جامعه را نسبت به موقعیتی که دارد ارتقاء دهند، بنابراین در قدم اول وجود این نگاه به موزه در مدیریت شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم نگاه کنیم موزه مکانی است که ماهیت وجودی آن در اصل برمبنای کسب درآمد یا پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه توسعه یافتگی، ایجاد، حفاظت و معرفی هویت فرهنگی یک جامعه کارکرد اصلی موزه‌هاست. بنابراین در درجه اول جامعه و به طبع آن مدیریت شهری باید این شاخص توسعه یافتگی را بپذیرد و سپس برای ارتقای کارکردی آن تلاش کند.

فرهادی بیان کرد: سال‌هاست نگاه به شهر، نگاهی همه جانبه شده که باور دارد شهر موجودی زنده و دارای روح است خب طبیعتا ظرفیت‌های فرهنگی هرشهری در این نگاه جایگاه ویژه‌ای دارند که به آن مفهوم کارکرد اصلی شهر کمک می‌کنند. حالا کافی‌ست به پایتخت و همین منطقه۶تهران نگاهی بیانداریم آیا توانسته‌ایم آنطور که شایسته‌است از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم؟ در مقابل موزه‌ها و سایر اماکن فرهنگی چطور؟ آیا رویکردی را در پیش گرفته‌اند تا این درهم‌تنیدگی با مفهوم شهری که در آن واقع شده‌اند را تقویت کنند؟ من فکر می‌کنم نیاز به یک بازنگری اساسی در این زمینه‌ها هستیم اما این نفی کننده اقداماتی که می‌توانیم در اسرع وقت بدون تلف شدن زمان- بیش از آنچه از دست رفته- انجام دهیم نیست.

فرهادی با استقبال از همکاری با مجموعه موزه هنرهای معاصر و سایرمجموعه‌های فرهنگی و هنری این منطقه هم عنوان کرد: من و همکارانم به‌عنوان نماینده مدیریت شهری در قلب پایتخت این اطمینان خاطر را به تمامی مجموعه‌های فرهنگی و شهروندان فهیم می‌دهیم تا آمادگی صددرصدی داریم با هم‌افزایی و هم‌راستایی سرمایه‌های فکری؛ معنوی وتجهیزاتی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 5296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =