تشکیل ستاد مرکزی ساماندهی محله شهید هرندی

در نشست فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی با حضور مسئولان مربوطه ستاد مرکزی ساماندهی محله شهید هرندی تشکیل و مقرر شد اعتبارات ویژه ای برای ساماندهی محله توسط مجلس و شورای شهر پیش بینی شود.

به گزارش شهر، نشست فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی عصر دیروز (یکشنبه، ۲۰ مهرماه) با حضور مسئولان مربوطه و مقامات نظامی و انتظامی تهران با هدف ساماندهی محله شهید هرندی در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محله شهید هرندی محل تقاطع همه آسیب های اجتماعی موجود است

احمد نادری رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی در ابتدای این نشست گفت: این جلسه به دعوت مشترک فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس و مجمع نمایندگان استان تهران و  با هدف هماهنگی کنش‌گری در محله شهید هرندی برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ستاد ساماندهی محله شهید هرندی قرارگاهی هماهنگ کننده است، افزود: بازدید مجمع نمایندگان تهران از محله هرندی منجر به تشکیل ستاد ساماندهی این محله شد تا حرکت های اصلاحی و رفع مشکلات این محله با محوریت مجلس پیش برود.

او با بیان اینکه محله شهید هرندی محل تقاطع همه آسیب های اجتماعی موجود بوده و تاکنون بیش از ۲۰ نوع آسیب در این محله شناسایی شده است، اضافه کرد: آسیب های اجتماعی در این محله با هویت، قدیمی، ارزشی و مرکز پایتخت کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هیچ گاه قرارگاه هماهنگ کننده ای برای ساماندهی آسیب های اجتماعی محله شهید هرندی وجود نداشته است، ادامه داد: وجود قرارگاه هماهنگ کننده باعث می شود تقسیم کار دقیقی میان دستگاه ها و ارگان های مختلف شکل بگیرد تا با فرازبندی مشخص در طول زمان مباحث کالبدی، انسانی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه حل شود.

ستاد ساماندهی محله شهید هرندی با هدف تقسیم بندی کارها ایجاد شده است

او با بیان اینکه ستاد ساماندهی محله شهید هرندی با هدف تقسیم بندی کارها ایجاد شده است، افزود: دستگاه‌ها تاکنون به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت کردند که اکثر اقدامات آنها موازی و بدون برنامه ریزی بوده است. همچنین وجود سمن ها و گروه های مردمی متعدد و بدون ساماندهی بر این مشکلات اضافه کرده است.

نادری با اشاره به ۴ رویکرد اصلی فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی برای حل مشکلات محله شهید هرندی، بیان کرد: تعیین آخرین برآورد دقیق اجتماعی، عمرانی و انتظامی از منطقه، تدوین طرح کلان کنش گری و سهم هر یک از دستگاه‌ها در منطقه، تعیین زمان بندی مشخص اقدامات براساس یک اولویت بندی دقیق، نظارت دقیق بر فعالیت گروه های مردم نهاد در منطقه، چهار رویکرد اساسی ستاد ساماندهی محله هرندی است که دستگاه ها براساس آن حرکت خواهند کرد.

نظام الدین موسوی دبیرمجمع نمایندگان استان تهران نیز در این رابطه، گفت: مسئله محله شهید هرندی مدت ها به دلیل مشکلات و مسائل بهداشتی، اجتماعی، انتظامی، فرهنگی و امنیتی مدنظر دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور قرار گرفته است. تاکنون کارهای خوبی هم دستگاه ها، سمن ها و نیروهای جهادی انجام دادند اما آن طور که باید اقدام درخوری که باید منجر به رفع این مشکلات شود صورت نگرفته است.

موسوی با اشاره به بازدید میدانی مجمع نمایندگان از مناطق مختلف شهر تهران، افزود: در حاشیه شهر تهران مسائل مختلفی وجود دارد که مسئولان حاضر در جلسه بر آن واقف هستند اما موضوع هرندی به دلیل سابقه تاریخی این محله و جایگاه انقلابی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با وجود فاجعه آسیب های اجتماعی در این منطقه عناصر انقلابی فعالی وجود دارند و حتی شهدای مدافع حرمی نیز در این محله رشد کرده اند از این رو باید برای ساماندهی محله اقدام اساسی صورت بگیرد چرا که وجود چنین مناطقی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران ناخوشایند است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد و دبیرخانه دائمی برای ساماندهی محله شهید هرندی و رصد دائمی محله، افزود: باید ستادی شکل بگیرد تا حرکتی دائمی در راستای رفع آسیب‌ها اجتماعی محله مذکور انجام شود. عدم هماهنگی موجب شده اقدامات متعدد دستگاه‌ها به فرجام درست منتهی نشود؛ مجلس به لحاظ قانونگذاری و منابع بودجه ای آماده همکاری با همه دستگاه های مربوطه است.

ضرورت اصلاح قوانین جهت برخورد قاطعانه تر با توزیع کنندگان خرد مواد مخدر

اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در این نشست ضمن ارائه آمار از میزان آسیب های اجتماعی و افراد در معرض آسیب واقع در منطقه شهید هرندی گفت: افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان، ضرورت اصلاح بناها و معماری شهری و احیای بافت های فرسوده، ضرورت اصلاح قوانین جهت برخورد قاطعانه تر با توزیع کنندگان خرد مواد مخدر و ورود جدی استاندار به موضوع ساماندهی محله هرندی از موضوعات مهمی است که باید برای رفع مشکلات محله هرندی در اولویت قرار بگیرد.

طرح ۱۰ مرحله‌ای سپاه برای ساماندهی منطقه شوش و هرندی

سردار محمد یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران با بیان اینکه در گذشته قرارگاه های متعددی برای ساماندهی محله شهید هرندی ایجاد شده اما به سرانجام مطلوب نرسیده است، گفت: اگر مجلس به صورت جدی پای کار ساماندهی این محله باشد سایر دستگاه ها هم می شتابند؛ ابعاد آسیب های اجتماعی، محله شهید هرندی را پیچیده کرده است از این رو سپاه تهران برای حل و رفع آن طرح جامعی را با ۱۰ مرحله اساسی تدوین کرده تا مشکلات و آسیب های موجود را در کنار هم حل کند. معتقدیم اگر بتوانیم این طرح را بررسی و در راستای آن حرکت کنیم خروجی مناسبی در زمینه حل مشکلات این محله خواهیم داشت. همچنین باید در بودجه ۱۴۰۰ برای محله های آسیب دیده تهران اعتبار مناسبی پیش بینی شود.

 وجود مواد مخدر مهم ترین تهدید در محله هرندی است

سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه مهم ترین تهدید در محله شهید هرندی وجود مواد مخدر است و دشمن برای تداوم این روند تلاش می کند، افزود: تمام معضلات موجود ناشی از مواد مخدر است بنابراین باید اقدامات براساس مبارزه با این مهم انجام شود.

او پس از ارائه آمار از اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با قاچاقیان و توزیع کنندگان مواد مخدر حاضر در منطقه هرندی، گفت: برای مبارزه با مواد مخدر باید حمایت های زیادی از نیروی انتظامی صورت بگیرد. همچنین طرحی با عنوان دهکده سلامت در نیروی انتظامی در حال تدوین است که با اجرای آن معتادان و خانواده های در معرض آسیب دارای شغل شده و صاحب درآمد خواهند شد.

عیسی فرهادی فرماندار تهران با بیان اینکه مشکلات محله شهید هرندی سرریز آسیب های تهران و کشور است، افزود: ابتدا باید ردیف و اعتبار ۵ ساله ای برای آن تدوین شود سپس با همکاری شهرداری و سپاه در راستای رفع معضلات اساسی این منطقه گام برداریم.

او با تاکید بر اینکه محله شهید هرندی باید در اولویت برنامه های ساماندهی شهر و مقابله با آسیب های اجتماعی قرار بگیرد، عنوان کرد: با توجه به وجود ۹۴ واحد ناایمن در منطقه هرندی، تخریب خانه های فرسوده یکی دیگر از اقدامات مهم و ضروری است که باید انجام شود. همچنین تعیین امام جماعت جوان و فعال برای ۳۰ مسجد موجود در این محله جهت تداوم فعالیت های فرهنگی در این منطقه امری ضروری است. فعال کردن بسیج اقشار و تعریض خیابان ها از موضوعات دیگری است که باید در اولویت قرار بگیرد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران با اشاره به ضرورت وجود قرارگاه ساماندهی محله های آسیب دیده شهری، تاکید کرد: طرح سپاه تهران کاملا جامع بوده اما اجرایی نشده است که باید با طرح های دیگر در این زمینه تجمیع شده و عملیاتی شود. معتقدم گروه های جهادی و سپاه بهترین گزینه برای فعالیت در این منطقه هستند.

سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه و مشارکت اجتماعی شهرداری، گفت: باید دستورکار واحدی وجود داشته باشد که برای همه مناطق در معرض آسیب قابل اجرا باشد، همچنین نبود فرمانده واحد برای ساماندهی، از مشکلات مهم طرح های اجرا شده است.

او با اشاره به ضرورت توجه به بازآفرینی شهری بیان کرد: ساماندهی باید با مشارکت مردم محلی انجام شود، همچنین در اجرای این طرح ها تکالیف شهرداری باید به صورت شفاف مشخص شود.

پایه آسیب های اجتماعی مسائل اقتصادی و فرهنگی است

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد: ستادهای مختلفی برای ساماندهی محله شهید هرندی شکل گرفته و همه ارگان ها نیز برای رفع مشکلات موجود پای کار هستند اما بحث آسیب‌های اجتماعی دائمی بوده و همیشه باید پیگیری شود چرا که پایه و اساس آن مسائل اقتصادی و فرهنگی است.

او با اشاره به افزایش معتادان متجاهر در ۱۰ سال اخیر، گفت: مجلس باید بودجه ای کاملا جاری و دائمی با افزایش سالانه برای این موضوع در نظر بگیرد، ما نیز تلاش می کنیم برای شهرداری هم در این حوزه بودجه مناسبی در نظر بگیریم.

احمد نادری رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی در پایان به مصوبات جلسه فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی و ستاد ساماندهی محله شهید هرندی اشاره کرد و افزود: تشکیل قرارگاه و ستاد دائمی برای ایجاد مرکز فرماندهی واحد به همراه دبیرخانه، اولویت بندی اقدامات در منطقه برای تدوین طرحی جامع و علمی، بر این اساس طرح‌های مختلف برای ساماندهی محله هرندی جمع آوری و سپس کارگروه تلفیقی برای تجمیع این طرح ها متشکل از شهرداری، مجلس، سپاه، ناجا و گروه‌های مردمی تشکیل خواهد شد، همچنین پیش بینی اعتبارات ویژه برای منطقه از سوی مجلس و شورای شهر، پیگیری احیای بافت‌های فرسوده، معماری و توسعه کالبدی منطقه، ساماندهی سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و مردمی برای بهبود اوضاع محله شهید هرندی مصوبات جلسه دیروز بود.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 5300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =