ایران یازدهمین کشور جهان در مصرف نفت خام است

شهر: استفاده از سوختهای فسیلی، محیط زیست جهان را به خطر انداخته و اگر فکری به حال آن نشود، زندگی بشر در آینده روی کره زمین مختل خواهد شد. چین، امریکا و هند سه کشور اول در استفاده از سوختهای فسیلی هستند و ایران در بین کشورهای جهان در رده یازدهم قرار دارد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان گفت: بر اساس آمارهای انرژی در جهان به ترتیب سه کشور چین با ۳.۲  و آمریکا با ۲.۲ میلیون تن و هند با  ۹۱۳ هزار تن مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۹ در جهان بیشترین مصرف را دارند و ایران هم با ۲۵۸ هزار تن در رده یازدهم قرار دارد و به نظر می رسد سلطه سوخت انرژی در افق ۲۰۴۰ به ۷۴ درصد خواهد رسید.

 به گفته شهردار تهران، سرانه مصرف بنزین در کشورهای  آمریکا ،  کانادا ، کویت، عمان، ژاپن و عربستان به ترتیب ۵.۱۹ ، ۴.۱۶،  ۳.۸، ۳، ۱.۴ و ۳.۲۲ برابر بیشتر از ایران است. درباره ترکیه که همسایه ماست  مصرف بنزین ۸.۵۲ برابر کمتر از ایران است چون در ترکیه هیچ یارانه ای به سوخت تعلق نمی گیرد، حتی مالیات بر مصرف هم می گیرند.

او درباره مصرف برق در تهران گفت: در تهران حدود ۲۰ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می شود که معادل مصرف تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز است. متوسط مصرف گاز ۷۷ میلیون مترمکعب است که  بخش عمده ای در بخش خانگی است و بخش عمده ای از اتلاف انرژی  هم در این بخش است. فعالیت های زیادی در کشور برای کنترل مصرف سوخت انجام شده و قوانین متعددی تا سال ۱۳۹۶ وضع شده ولی به نظر می رسد هنوز در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد. در برنامه سوم شهرداری هم شورای شهر وظایفی را برای شهرداری تهران تعیین کرد که مستقیما به کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف انرژی اشاره کرده است.

حناچی در ادامه گفت: به هر حال موانع جدی در این زمینه وجود دارد همان کسی که در مقیاس جهانی با کنترل گازهای گلخانه ای مخالف است در کشور ما هم نقش دارد و تحریم های زیادی را تحمیل کرده. مثلا در بحث واقعی سازی قیمت حامل های انرژی در شرایط حاد اقتصادی فعلی نمی توان بیشتر از این به مردم فشار آورد.

او به برنامه های دولت برای کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: تعهد دولت این بوده که در حالت عادی کاهش چهار درصد گازهای گلخانه ای داشته باشیم  و اگر تحریم ها برداشته شود کاهش ۱۲ درصدی تضمین شود.  ما در شهرداری تلاشمان این است که با هدف کاهش آلودگی و کنترل گازهای گلخانه ای اقدام کنیم. هم اکنون میزان اتلاف انرژی در کشور معادل  ۳۰۰ هزار بشکه است که رقم بالایی است.

شهردار تهران با اشاره به  وجود سیاست هایی مانند برقی کردن موتورهای دوچرخ و اتوبوس ها، توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه و استفاده از سوخت پاک که جزو برنامه هایی است که در تهران دنبال می شود، گفت: همچنین امیدوارم موضوع اجباری شدن بیمه در صنعت ساختمان کشور تحقق پیدا کند که گام بزرگی در کاهش اتلاف انرژی است‌.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 5336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =