انتقال دموکراسی صندوقی به دموکراسی اجرایی در مدیریت شهری

شهر: شورایاران جایگاه ویژه ای در تصمیمات شهری پیدا خواهند کرد و باید اقداماتی در این راستا انجام می‌شد که یکی از آنها بودجه ریزی مشارکتی با همکاری محلات بود. این همان انتقال دموکراسی صندوقی به دموکراسی اجرایی است. در گام بعد، بخش دیگر آغاز شد و آن تعریف پروژه و نظارت بر آن بود.

به گزارش خبرنگار شهر، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در آیین تقدیر از عملکرد برتر در حوزه توسعه محلات که به مناسبت «هفته تهران مکتب تهران؛ توسعه محلات» برگزار شد، به واژه پاتوق در محله‌ها اشاره کرد و گفت: در تقسیمات شهری زیر محله پاتوق دارد و جایی است که مردم جمع می شوند.

به گفته او؛  تصمیم گیری در همین محدوده ها و مجموعه‌ها بوده وخود سبب تعریف منافع مشترک شده  تا جایی که هیات ها هم به نوعی پاتوق محسوب می‌شدند در واقع هیات‌های مذهبی همان انجمن محله هم هستند اما حالا مدرن شده و از آن به عنوان دموکراسی یاد می شود، که من به آن می‌گویم دموکراسی صندوقی. به عبارت دیگر این شکل دموکراسی که هم اکنون از آن صحبت می‌شود دموکراسی اجرایی نیست اما در گذشته در اجرا مردم منشا اثر بودند.

مسجدجامعی با توضیح اینکه مشارکت شهروندان در انتخاب و تعیین اعتبار پروژه و نظرات بر آن کاملا جدید است، گفت: برای فهم کیفیت زندگی در شهر پیش از آنکه پروژه‌های بزرگ وکلان دیده شوند این قبیل پروژه هاست که باید دیده شود چون یک لایه بیرونی شهر خیابان ها و فضای سبز است اما یک‌لایه درونی هم‌وجود دارد که فضای بسیار متفاوتی است.

زیان رویکرد تصدی‌گرایانه و نگاه هلکوپتری به تهران

 مجید فراهانی، عضو دیگر شورای شهر تهران در این مراسم به دو چالش جدی شهر تهران اشاره کرد و گفت: نخست؛ چالش توسعه نیافتگی است، هرچند تهران در زمره شهرهای توسعه بافته در کشور محسوب می‌شود اما محله هایی داریم که مشکلاتی دارند که کسی باورش نمی‌شود که این محلات جزو تهران باشد. از طرف دیگر هم شاهد شکاف شدید میان محلات برخورد و کم برخوردار هستیم.

به گفته او؛ دوم رویکرد حاکمیت تصدی گرایانه و مدیر طلبانه و نگاه هلکوپتری در اداره شهر تهران حاکم‌ بود و در واقع توجه به تهران به جای توجه خرد، توجه ‌و نگاه کلان بوده است.

فراهانی پروژه‌های توسعه محلی را راهکاری برای حل این مشکلات عنوان کرد و توضیح داد: به میزانی که از رویکرد مدیر سالار و تصدی گرایانه خارج شویم وتنفیذ اختیارات به پایین ترین سطوح شهر تهران انجام شود، از مشکلات تهران کاسته می‌شود چرا که یکی از دلایل ناکارآمدی،  همین نگاه از بالا به پایین است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر دو اقدام اساسی شورای دو اقدام اساسی در بودجه را دنبال کرد، افزود: شورای شهر، نخست برای عدالت در توزیع منابع بودجه الزام کرد که سالانه ۱۰ درصد متوسط شاخص مناطق کمتر توسعه یافته به سمت مناطق توسعه یافته حرکت کند و فاصله شان کم شود، دوم پروژه های کوچک مقیاس است.

او ادامه داد: به جای تعریف یک پروژه دو هزار میلیارد تومانی، یک هزار پروژه دو هزار میلیارد تومانی تعریف شد. البته باید تلاش کرد که همچنان تعریف پروژه های کوچک مقیاس با مشارکت شورایاران در همه چرخه حیات پروژه  رخ دهد و شورایاران در همه مراحل مشارکت داشته باشند و پروژه هایی تعریف شود که نگاه مردم سالارانه در آن باشد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 5339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =