تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و کاهش هدر رفت انرژی

پیش از ظهر امروز مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان برگزار شد و در آن شرکت کنندگان بر ضرورت اصلاح مصرف انرژی و کاهش هدر رفت آن تاکید کردند.

به گزارش شهر در این مراسم محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن که میزبان مراسم بود گفت: متاسفانه در کشور کارنامه قابل قبولی در بهینه سازی مصرف انرژی نداریم و کارهای کارشناسانه زیادی در این زمینه وجود ندارد در حالی که یک ششم یارانه انرژی در جهان  در کشورمان پرداخت می کنیم در حالی که یک در مصر جمعیت جهان را داریم و این یارانه به مصرف است نه مصرف است اقشار کم درامد و هدفمند.

او افزود: انرژی در ایران به پایین ترین قیمت و با توجه به وضعیت تورمی انژی روز به روز ارزان تر عرضه می شود و  انگیزه بخش خصوصی برای کاهش مصرف از بین رفته است. با ادامه همین مدل مصرف در آینده روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز کم خواهیم داشت و وضعیت ما قابل دفاع نیست .

شکرچی زاده ادامه داد: قبل از هر هر کاری که  اول آسیب شناسی لازم است و شاخت درست از وضعیت موجود ما هنوز این را نداریم و این دیتای بزرگی که با سامانه جدید  تولید می شود برای تعیین معیارهای مصرف متناسب با وضعیت موجود و ساختمان های با کاربری های مختلف و موثر است.

در ادامه این مراسم مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم در این مراسم گفت: عدم تحقق سیاست های کلی برنامه ششم کاهش هدر رفت انرژی و تولید گازهای گلخانه ای اتفاقی است که همه در آن مقصر هستیم هم دستگاه های اجرایی که قانون اصلاح الگوی مصرف را اجرا نکردند و هم مجلس هم شان نظارتی خود را اعمال نکرده است. 

او افزود: نحوه توزیع یارانه در کشور ناعادلانه است و داکا های برخوردار بیشتر یارانه می گیرند

این نماینده ادامه داد: رونمایی از سامانه ملی ایش اطلاعات انرژی در ساختمان کار بسیار مبارکی است اما در شرایط فعلی کافی نیست ما در شرایطی هستیم که نابرابری بالاست و از سوی دیگر تحریم است. نیاز به قرارگاه عملیاتی داریم. 

ما نیازمند طرح هایی هستیم که این نابرابری را معکوس کند وضع ما عادی نیست 


او در ادامه گفت: امروز خدماتی که به صورت ثابت به ساختمان ها داده می شود هیچ تناسبی با هزینه تمام شده ساختمان ندارد. چرا باید حق انشعاب ساختمان در منطقه یک با  منطقه 19 فرقی نداشته باشد. 

شریعتی نباید بر تلاش مجلس بر حذف یارانه خودرو و مسکن اضافه ثروتمندان تاکید کرد و گفت: هفت نفر در کشور  بالای 100 خودرو دارند .1500 نفر بالای 50 خودرو و همه این خودرو ها هم یارانه می گیرند انشاءالله در سهمیه بندی بنزین بر اساس خانوار این را دنبال می کنیم. 


در ادامه کلودیو پروویداس نماینده مقیم برنامه توسعه عمران ملل متحد هم در این مراسم گفت: معمولا دو عامل عمده در کشورهایی مثل ایران در مصرف انرژی نقش دارند یکی آب و مصرف سوخت فسیلی. ایران در راه ایجاد تغییر در این هاست معتقدم در این راه  تحلیل داده ها بسیار مهم است. امیدوارم با تلاش های شما عزیزان که تغییرات خوبی سامان داده اید و ما هم برای ادامه یاری می دهیم  تا راهی برای توسعه سبز  باز شود که همواره مورد حمایت ما بوده است. 


اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران  در این  گفت: صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که هم مصرف انرژی اش بالا است و هم مصرف دی اکسید کربن . ما باید به این سمت برویم که علاوه بر هزینه های مختلف در ساخت و ساز ساختمان هزینه های کاش مصرف سوخت و تولید کربن را هم ببینیم که این مصارف کم شود .

او از وزارت راه خواست آمار تولید گاز گلخانه در کشور را منتشر کند و گفت: انتشار این آمارها به برنامه ریزی برای کاهش آن کمک می کند و  دولت می تواند با سیاست گذاری های لازم به ساخت و ساز با انرژی کمتر و گاز های گلخانه ای کمتر کمک کند و با این تدابیر ما یک سازمان و ساختار خوبی را برای کاهش مصرف انرژی داشته باشیم.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 5342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =