ساخت ۱۰۰ مدرسه تا سال ۱۴۰۵ در منطقه ۲۲

شهر: تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ مدرسه با همکاری شهرداری، دولت و خیرین مدرسه ساز در منطقه ۲۲ ساخته خواهد شد که ساخت حدود ۲۰ مورد آن تا پایان امسال محقق می شود.

علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: در سنوات گذشته فضاهای خصوصی و مجتمع‌های مسکونی در منطقه بدون لحاظ فضای عمومی شکل گرفته و منطقه به لحاظ سرانه های هفتگانه شهری دچار کمبودهای جدی است از جمله این سرانه ها، سرانه آموزشی است که وضع موجود در منطقه ۲۲ حدود ۱۷ هکتار است یعنی حدود ۱.۳ متر مربع به ازای هر نفر.

او با بیان اینکه وضع مطلوب یا نیازهای منطقه در بحث سرانه آموزشی بیش از این میزان است و در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ برای افق ۱۴۰۵ این مساحت افزایش یافته،افزود: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان از منطقه ۲۲ به مناطق همجوار از جمله مناطق ۲ و ۵ برای تحصیل سفر می کنند که این مساله هم نگرانی خانواده‌ها و ترافیک را در پی دارد و هم عدم ایمنی و تصادفاتی که با آن مواجه هستیم. 

نوذرپور با بیان اینکه ساخت مدرسه وظیفه دولت و وزارت آموزش و پرورش است اما شهرداری از باب مساعدت در این حوزه ورود پیدا کرده، ادامه داد: به همراه چند تن از اعضای شورای شهر با آموزش و پرورش جلساتی برقرار و بر این مسئله اتفاق نظر شد که اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تهران زمین هایی با کاربری آموزشی در تملک دولت و شهرداری را در کنار هم قرار دهند و مجموعه امکانات و منابع خود را پای کار بیاورند تا در یک بازه پنج ساله صد مدرسه به تناسب سه مجموعه دولت، شهرداری و خیرین مدرسه ساز ساخته شود.

شهردار منطقه ۲۲ در توضیح زمینهایی که از طرف شهرداری برای ساخت مدرسه در نظر گرفته می شوند، عنوان کرد: زمینهای دارای کاربری‌های آموزشی که در مالکیت شهرداری است به شورای شهر پیشنهاد می‌دهیم و در صورت تایید شورا، برای ساخت مدرسه به آموزش و پرورش واگذار می‌شود.

او با بیان اینکه هشت قطعه از اراضی را برای این کار پیشنهاد دادیم که قطعاتی با مساحت دو تا ۱۶ هزار متر مربع است، گفت: در این قطعات می‌توان به تعداد قابل توجهی مدرسه ساخت چرا که حداقل‌ زمین مورد نیاز برای ساخت یک مدرسه دوهزار متر است البته این مسئله نیاز به اعتبار دارد.

نوذرپور با بیان اینکه حسب قانون، شهرداری هیچ تعهدی برای اختیار قرار دادن زمین به آموزش و پرورش ندارد، افزود: در گذشته قانونی به نام ماده ۱۸ قانون شورای آموزش و پرورش وجود داشت که سازندگان را مکلف می کرده در ازای ساخت مجموعه های ۲۰۰ واحد به بالا، باید سرانه آموزشی را تأمین کنند که متاسفانه در چند سال گذشته به موجب یک قانون دیگر تحت عنوان تأمین مسکن برای نیازمندان، قانون فسخ شده و عملا حاکم نیست. بنابراین ورود شهرداری به حوزه ساخت مدرسه نیاز به تصویب شورای شهر دارد و البته فرمانداری نیز پس از آن باید رای نهایی را صادر کند.

او با اشاره به اینکه ساخت این مدرسه ها یا با اعتبارات دولت است یا با استفاده از منابع خیرین مدرسه ساز و یا منابع شهرداری، توضیح داد: ریاست شورای شهر اعلام کرد که این شورا حاضر است تایید کند که یک سوم از این مدارس با اعتبارات شهرداری احداث شود.

شهردار منطقه ۲۲ با بیان اینکه هر سال ۲۰ مدرسه در این منطقه ساخته خواهد شد، گفت: برنامه ریزی این است که برای امسال ۲۰ مدرسه ساخته شود و تا قبل از اتمام این دوره از مدیریت شهری، کلنگ ساخت ۲۰ مدرسه دیگر نیز برای سال ۱۴۰۰ زده شود.

خبرنگار: علی سی پی

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 5350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =