بهبود حکمروایی شهری و افزایش صرفه‌جویی‌های مالی؛ ازمزایای اجرای تفاهمنامه عملکردی 

 مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، بهبود حکمروایی شهری و افزایش صرفه‌جویی‌های مالی را از مزایای اجرای تفاهمنامه عملکردی دانست و گفت: ایده محوری تفاهم نامه عملکردی بر مبنای اعطای اختیارات به مدیران و پاسخگو نمودن آنان استوار است و بر شعار «بگذارید مدیران مدیریت کنند» تاکید دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، روح اله شهیدی پور با بیان اینکه در تفاهمنامه عملکردی، اهداف سازمانی و فردی مورد نظر مدیران ارشد ستادی در رابطه با یک واحد عملیاتی و مدیر آن مشخص شده و پس از بررسی و پذیرش مدیر مربوطه ابلاغ می‌شود؛ گفت: از سوی دیگر اختیارات لازم برای مدیر عملیاتی در حوزه‌های مختلف بودجه‌ای و منابع انسانی فراهم می‌شود. سپس با لحاظ نمودن اصل پاسخگویی مدیران، عملکرد سازمانی و فردی مدیر در بازه های زمانی ۳ ماهه ارزیابی شده و در صورت موفقیت در دستیابی به اهداف سازمانی و فردی، پاداش متناسب به مدیران و کارکنان پرداخت می شود.
او با اشاره به امضای نخستین تفاهمنامه عملکردی در شهرداری تهران در مهرماه ۱۳۹۹ بیان کرد: با همکاری معاونت‌های برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران (ادارات کل برنامه و بودجه، ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، منابع انسانی و ارزشیابی و کارگزینی مدیران)، الگویی برای تفاهم نامه عملکردی تدوین و به طور آزمایشی در شهرداری منطقه ۲۲ برای بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ اجرایی شده است.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، تفاهمنامه عملکردی را مبتنی بر مبنای قانونی دانست و افزود: بر اساس تبصره ۸ بودجه سال ۱۳۹۹، شهرداری تهران موظف شده در سال جاری نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را با استفاده از تفاهم نامه عملکردی به صورت آزمایشی پیاده سازی نماید. در ماده ۳۲ برنامه پنجم توسعه شهر تهران نیز این موضوع تکلیف شده است. همچنین در برنامه ۵ساله ششم توسعه کشور نیز بر اجرایی نمودن آن تأکید شده و دولت نیز در سال‌های اخیر اهتمام ویژه ای به پیاده‌سازی آن دارد.
او ایده محوری تفاهم نامه عملکردی را "بگذارید مدیران مدیریت کنند" عنوان کرد و افزود: در صورتی که مدیران، از اختیارات کافی در حوزه کاری خود برخوردار بوده و در قبال دستیابی به نتایج و اهداف سازمانی پاسخگو باشند؛ امکان مدیریت واقعی فراهم  می‌شود و مدیران می‌توانند به حداکثر کارایی و اثربخشی دست یابند، لذا ضمن ارتقاء حکمروایی شهری، صرفه‌جویی‌های مالی و اقتصادی نیز بروز خواهد کرد.
شهیدی پور در خصوص تمایز تفاهمنامه عملکردی با سایر روش‌ها و تکنیک‌های مرسوم مدیریتی گفت: در روش‌های سنتی و مرسوم مدیریت بخش عمومی، مدیران ارشد برنامه سالیانه (بودجه) را با جزییات دقیق و مفصل و بعضاً انعطاف‌ناپذیر برای واحدهای عملیاتی ترسیم نموده، با تدوین و ابلاغ بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه منابع انسانی عملاً دست مدیران عملیاتی در بسیاری از موارد اجرایی بسته خواهد شد. در صورتی که در رویکردهای مدیریت‌ نوین بخش عمومی (New Public Management) می‌بایست بستر لازم برای اِعمال مدیریت بهینه توسط مدیران عملیاتی با اعطای اختیارات به آنان فراهم شود تا بتوانند با تکیه بر پتانسیل‌های بالقوه فردی و سازمانی در جهت ارتقای بهره‌وری گام بردارند.
او، تنظیم و مبادله تفاهم نامه عملکردی شهرداری منطقه ۲۲ را نخستین گام در مسیر پیاده‌سازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد توصیف کرد و افزود: در مراحل بعد لازم است تفاهم نامه عملکردی با چند منطقه و شرکت و سازمان دیگر منعقد شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مرحله (فاز آزمایشی) و با بهره‌گیری از نتایج حاصل از آن، بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش قابل توجهی از واحدهای سازمانی شهرداری تهران با تکنیک بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و در قالب تفاهم‌نامه عملکردی تدوین و به شورای شهر ارائه خواهد شد.

۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 5374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =