طرح کاپ، یکی از محوری‌ترین طرح‌های این دوره مدیریت شهری است

شهردار منطقه ۱۶، در جلسه طرح کاپ معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن اعلام آمادگی کامل خود در اجرای این موفق این طرح در این منطقه که به عنوان یکی از مناطق پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده، گفت: طرح کاپ یکی‌ از محوری‌ترین طرح‌های این دوره مدیریت شهری است و انتظار می‌رود به خروجی‌های مطلوبی دست یابد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۶، جلسه‌ای با موضوع بررسی اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ) با حضور مصطفی سلیمی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، مجتبی یزدانی، معاون خدمات‌شهری و محیط زیست، عطایی مدیرکل خدمات شهری، عنقایی مدیرکل برنامه‌ریزی حوزه خدمات شهری، علی‌پور مدیرکل سازمان مدیریت پسماند، به همراه ۳ تن از شهرداران مناطقی که طرح کاپ در آنها به صورت پایلوت در حال برگزاری است، شامل پورنصر شهردار منطقه ۱۶، رجب‌زاده شهردار منطقه ۲۱ و نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ در سالن جلسات معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این جلسه نخست یزدانی معاون خدمات‌شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به بازدید میدانی خود از هر ۴ منطقه ۶، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ که برای اجرای این طرح به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند، بر ضرورت شکل‌گیری یک ادبیات واحد در زمینه جمع‌آوری پسماند تأکید کرد و گفت: از جمله اقداماتی که برای انجام این کار می‌توان صورت داد این است که کارگران پیمانی طرف قرارداد باید با لباس مجهز و با نشان همان شرکت پیمانکاری مشغول به فعالیت باشند و پیمانکاران موظف‌اند از به‌کارگیری کودکان کار در این زمینه بپرهیزند.

او افزود: موظف‌کردن پیمانکاران به رعایت استفاده از لباس متحدالشکل می‌تواند مسأله اجتماعی به‌کارگیری کودکان کار در امر جمع‌آوری پسماند را که مسأله‌ای حساسیت‌برانگیز برای شهروندان است، حل کند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان این مطلب که محدوده اجرای طرح کاپ باید از سطح محلات کوچک به سطح شهرک‌ها افزایش یابد، ادامه داد: ۱۱ تا ۱۴ درصد تهران، شهرک‌ها هستند. اجرای طرح کاپ در سطح شهرک‌ها، کارخانجات و برج‌ها راحت‌تر است و می‌تواند در تسریع اجرای طرح در سطح شهر تأثیرگذار باشد؛ چنانچه در حال حاضر بخش اعظمی از ادارات و سازمان‌ها پوشش داده‌ شده‌اند و بازدهی مطلوبی از آنها گرفته‌ایم.

او سپس با اشاره به ام. آر. اف‌ها (تأسیسات بازیابی پسماند) بیان کرد: تأسیس ام. آر. اف‌ها در چهار نقطه به پایان رسیده‌ و ایجاد تصفیه‌خانه برای گرفتن شیرابه در آنها نیز به‌زودی صورت خواهد گرفت. برای تأسیس دو ام. آر. اف‌ دیگر هم بناست سازمان پسماند زمان‌بندی کند و ایجاد شود تا به نتایج دلخواه در این زمینه برسیم.

علی‌پور مدیرکل سازمان مدیریت پسماند، نیز در مورد ضرورت استفاده از لباس فرم برای کارگران پسماند و موضوع کودکان کار گفت: این موارد در نظام‌نامه مدیریت پسماند مناطق دیده شده و بار دیگر بر آنها تأکید خواهد شد؛ ضمن آنکه در مورد جلوگیری از به‌کارگیری کودکان کار تفاهم‌نامه‌هایی با پلیس راهور و پلیس امنیت اجتماعی برای توقیف ماشین‌های آنها برنامه‌ریزی شده است.

او همچنین در مورد نصب مخازن جمع‌آوری پسماند در منازل اظهار داشت: در بعضی مناطق مانند منطقه ۲۲ این امکان وجود دارد، ولی در مناطقی با خانه‌های کوچک، این امر شدنی نیست و باید تمهیدات دیگری اندیشید؛ برنامه‌های نظیر «شنبه‌های بدون پسماند» و انجام کارهای فرهنگی نظیر آن می‌تواند راه‌حل مؤثری در این زمینه باشد.

در ادامه پورنصر در مورد اجرای طرح کاپ در منطقه ۱۶ ضمن اعلام آمادگی کامل خود در اجرای موفق این طرح در منطقه توضیح داد: ما با جلساتی که با دوستانمان در سازمان مدیریت پسماند داشتیم، برای اجرای این طرح، چند نقطه را با اولویت شهرک‌ها انتخاب کردیم که در نهایت در این زمینه در مورد «شهرک دخانیات» به جمع‌بندی رسیدیم.  

او با اشاره به این مطلب که این طرح در کنار شهرک دخانیات، در شهرک پلیس این منطقه هم با وجود نبودن در آمارها و به دلیل داشتن ساختار مدیریتی بهتر در حال اجراست، ادامه داد: مدیریت شهرک‌ها همان‌طور که در این جلسه گفته شد، آسان‌تر است؛ ولی یکی از مشکلات ما در منطقه ۱۶ این است که بیشتر شهرک‌های ما فاقد ساختار مدیریتی‌ مانند هیأت‌مدیریه، هیأت‌ امنا و مدیر و مسؤول ساختمانی‌اند.

شهردار منطقه ۱۶، دیگر مشکل این منطقه در اجرای طرح کاپ را کم‌بودن فضای مشاعات بیان کرد و گفت: این مشکل سبب شده، برای مخازنی که ۲۴۰ یا ۳۶۰ لیتری هستند، جا به اندازه کافی نداشته‌ باشیم و به همین دلیل طی تعاملات بعدی با سازمان پسماند، تصمیم بر این شد که مخازن کوچک‌تری به این شهرک اختصاص یابد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه تشکیل هیأت امنا و ساختار مدیریتی در شهرک دخانیات، حوزه اجتماعی به کمک آمد و اکنون این ساختار از طریق مدیریت شهری برای این شهرک در حال شکل‌گیری است.

پورنصر تأسیس ام. آر. اف‌ها را در توفیق طرح کاپ بسیار مؤثر توصیف کرد و اظهار داشت: طرح کاپ را می‌توان یکی از طرح‌های محوریِ این دوره مدیریت شهری به حساب آورد و از این منظر، ام. آر. ‌اف‌ها که خوشبختانه در حال حاضر پیمانکار ایجاد آنها مشخص شده و به سمت اجرایی‌شدن می‌روند، با توجه به زمان کمی که تا پایان این دوره از مدیریت شهری داریم، می‌توانند در به سرانجام‌رسیدن این طرح نقش مؤثری ایفا کنند و این انتظار را که خروجی درخور توجهی از این طرح داشته باشیم، برآورده سازند؛ گذشته از اینکه در این بخش، وضع موجود ایستگاه‌هایمان که در حال حاضر فعال هم شده‌اند نیز ساماندهی می‌شوند.

شهردار منطقه ۱۶ در پایان سخنان خود پیشنهاد داد: اگر در آینده بتوانیم برخی ماشین‌آلاتی را صرفاً برای شست‌وشو و تخلیه مکانیزه همین مخازنی که در اختیار مردم قرار می‌گیرند، اختصاص دهیم، در درازمدت به نتایج مطلوب‌تری هم در زمینه مکانیزه‌شدن پسماند و هم در کمترشدن دخالت انسان در این حوزه دست خواهیم یافت؛ همچنین اگر روی چرخه اقتصادی جمع‌آوری پسماند جدی‌تر ورود کنیم، با توجه به وضعیت معیشتی مناطق جنوبی نظیر منطقه ۱۶ به‌طور قطع در افزایش مشارکت شهروندان در این امر مؤثر خواهد بود.

۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 5423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =