۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 5478
شرایط هوای پایتخت در سال ۹۹ هنوز به اضطرار نرسیده است

شهر: مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرد که وضعیت هوای پایتخت هنوز به شرایط اضطرار برای تعطیلی نرسیده با این حال تصمیم گیری در این باره در حالی که آلودگی هوا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و تشدید بیماری های قلبی و ریوی می شود می تواند موثر باشد .

شینا انصاری،  مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر با اشاره به اینکه وضع هوای پایتخت امروز در شرایط قابل قبول بوده است، درباره اظهار نظرهای روزهای اخیر در مورد وضع هوای پایتخت و تأثیر آن بر گسترده تر شدن ویروس کرونا گفت: این موضوع نیاز به بررسی علمی دارد که باید متخصصان سلامت در مورد آن اظهار نظر کنند. در رسانه ها هم مطرح می شود که آلودگی هوا باعث رشد بیماری کرونا می شود و درصدهایی گفته شده اما صحت و سقم این اطلاعات را باید حوزه سلامت اعلام کنند.

او ادامه داد: در این باره نکته روشن این است که آلودگی هوا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و تشدید بیماری های قلبی و ریوی می شود.

انصاری درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه شرایط آلودگی هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته بدتر است، بیان کرد: در چند روز گذشته‌ شرایط کیفی هوا برای گروه های حساس یعنی افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، کودکان، سالمندان و زنان باردار ناسالم بوده است.

او گفت: موضوعی که شاید شرایط را نسبت به سال گذشته سخت تر کرده باشد این است که مطابق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی راهبری و مدیریت آلودگی هوا در کشور است، در استانداردهای هوای محیط تغییراتی داده شده است که بر این اساس برخی پارامترها تغییر کرده است. به طور مثال پارامتر اکسیدهای نیتروژن قبلا به ۲۰۰ می رسید و سپس در محاسبات اعمال می شد اما این محاسبات امسال سختگیرانه تر شده است و با هر رقمی در شاخص ها لحاظ می شود.

انصاری به استاندارد pm۲/۵  یا ذرات معلق با قطر کمتر از۲/۵ (ظرفیت کمتر از ۲/۵ میکرون) اشاره کرد و  گفت: سال گذشته اگر این رقم به زیر ۱۵ می رسید عدد پاک را داشت اما این رقم برای امسال زیر ۱۲ تعیین شده است.

او ادامه داد: به این ترتیب با استانداردهای سختگیرانه تر نسبت به سال گذشته شاخص ها قابل قیاس نیستند و نمی توان روزهای پاک و سالم و ناسالم امسال را با سال گذشته مقایسه کرد. با این حال زمانی که استانداردهای جدید و گذشته در کنار هم قرار گرفته اند و وضع هوای پایتخت با این شرایط با سال گذشته مقایسه شده تفاوت چندانی وجود نداشته است.

به گفته انصاری، وضعیت کیفی هوای تهران از ابتدای سال تا ۲۸ مهر ماه به این ترتیب بوده است که ۱۵ روز پاک، ۱۵۳ روز قابل قبول و ۴۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم داشته ایم.
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به همه این شرایط تعطیلی تهران می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، گفت: به لحاظ منطقی راهکارها و دستورالعمل شرایط اضطرار وجود دارد که وقتی به این شرایط برسیم (که البته هنوز در تهران به شرایط اضطرار نرسیدیم) اقدامات موقت و مقطعی انجام می شود. تعطیلی مدارس یا تردد زوج و فرد خودروها از درب منزل یا توقف پروژه های عمرانی از جمله این اقدامات مقطعی و کوتاه مدت است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: به لحاظ منطقی تعطیلی در شهر و تعطیلی فعالیت ها و کاهش ترددها در شهر می تواند تا حدودی موجب کاهش آلودگی هوا و آلاینده های محیطی شود. به هر حال تعطیلی برای شرایط موقت و اضطرار است که هنوز به شرایط اضطرار نرسیده ایم. البته این موضوع چند وجهی است و قطعا باعث کاهش آلودگی می شود که به هر حال تصمیم گیرنده درباره تعطیلی تهران و اعلام شرایط اضطرار استانداری تهران است.

نویسنده :سمیرا امیر چخماخی

۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 5478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =