کاهش ۴ درصدی درآمد پایدار شهری نسبت به سال ۱۳۹۸

شهر: ارائه گزارش شورایاری منطقه ۱۰ مشکلات این منطقه را در صدر موضوعات شورا قرار داد و از سوی دیگر رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به موضوع شفافیت مالی سازمان های تابعه شهرداری اشاره کرد. مسأله کرونا نیز همچون گذشته بار دیگر با درخواست تعطیلی تهران موضوع دیگر جلسه امروز بود.

به گزارش خبرنگار شهر، دویست و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران روز سه شنبه – ۲۹ مهر- در حالی آغاز شد که سید مسعود قریشی، رابط شورایاری منطقه ۱۰ گزارشی از وضعیت منطقه در صحن شورا ارائه کرد.

چالش های منطقه ۱۰ در شورای شهر تهران

سید مسعود قریشی، رابط شورایاری منطقه ۱۰ با بیان اینکه فرسودگی و ریزدانگی ابر چالش توسعه منطقه ۱۰ است، گفت: آلودگی زیست محیطی جوی‌ها، فاضلاب و ‌نبود فضای سبز کافی در محلات، ترافیک سنگین خیابان‌های داخل محلات، کمبود شدید پارکینگ‌ و بلاتکلیفی طرح یادگار امام باعث به وجودآمدن مشکلات گوناگون در محلات مختلف شده است. بسیاری از این مشکلات جز با پیگیری اعضای شورای شهر حل نخواهد شد.

او فرسودگی و ریزدانگی املاک منطقه را ابر مساله و به عبارتی مساله اساسی منطقه اعلام کرد و گفت: فرسودگی و ریزدانگی منطقه موجب مشکلاتی از جمله: نبود پارکینگ های مناسب درمحل و ایجاد ترافیک سنگین، نقاط آسیب خیز و جرم خیز، کمبود اماکن رفاهی، ورزشی و فضای سبز، نامناسب بودن معابر سطح منطقه ۱۰ شده است.

قریشی همچنین سه مساله مهم منطقه را  از دیدگاه شورایاران تملک املاک یادگارامام، رنجبر و امام خمینی جهت گشایش عبور و مرور، توسعه فضای سبز و زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی، بودجه پایین منطقه ۱۰ با توجه به داشتن بیشترین محلات کم برخوردار اعلام و خواستار نگاه ویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به منطقه ۱۰ به منظور رفع مشکلات و چالش های این منطقه شد.

سید مسعود قریشی چالش های محلات منطقه ۱۰ را به منظور اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر تشریح کرد.

 رابط شورایاری منطقه ۱۰ با شرح اقداماتی که شورایاران در مقابله با کرونا در دوران پیک اول این ویروس انجام داده اند توضیحاتی داد . این اقدامات شامل کارگاه تولید ماسک؛ توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به کلانتری های سطح منطقه، توزیع اقلام  بهداشتی و غذا ۱۰ هزار پرس  با رعایت پروتکل بهداشتی، توزیع بسته های معیشتی  به نیازمندان، پیگیری تعطیلی بازار های روز، توزیع بسته های ضدعفونی و ماسک به شهروندان، رایزنی با صاحبان مشاغل و منازل جهت عدم اخذ کرایه املاک در زمان مقابله با کرونا، بهره گیری از فضای مجازی در جهت مقابله با کرونا به خصوص انتشار پروتکل های  بهداشتی در کانال ها و گروههای محلی و منطقه ای می شود.

اعضای شورای شهر در تذکرهایی درباره گزارش ارائه شده نظرات خود را مطرح کردند.

افتتاح ۵۰ پروژه کوچک مقیاس در محلات در هفته گذشته

احمد مسجد جامعی درباره این گزارش گفت:  هفته گذشته ۵۰ پروژه کوچک مقیاس در محلات تهران افتتاح شده است.

مسجد جامعی به ساختار فرهنگی منطقه ۱۰ نیز اشاره کرد و گفت: اولین ثبت میراث جدید، هفت چنار و برای این منطقه است. فضای سبز این منطقه در حال از بین رفتن است که چاه های آب و قنات های بسیاری داشته است. اینها هویت منطقه است که در حال آسیب دیدن است.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر نیز در این باره این سوال را مطرح کرد که آیا شورایاران برای چالش های مطرح راهکاری ارائه داده اند و به فکر حل مشکلات بودند؟ آیا شورایاران طرح های خاصی برای محافظت از مردم محلات برای مقابله با کرونا داشته اند.

زهرا نژاد بهرام نیز پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۱۰ گفت: نکته ای که در این گزارش فراموش شد و منحصر به منطقه ۱۰ نیز است بحث رفع فضاهای بی دفاع شهری است. از ۲۰۰ نقطه شناسایی شده به عنوان فضای بی دفاع شهری ۷۵ درصد رفع شده و شاهد بازگشت امنیت و احساس آرامش در منطقه هستیم که شاخص ترین این فضاها گذر پشت بزرگراه نواب است که با رویکرد مشارکتی صورت گرفت و نظرات شهروندان در این خصوص اخذ شد و با مشارکت آنان، این اقدام صورت گرفت.

نژاد بهرام افزود: این اقدام منطقه ۱۰ در سراسر مناطق دیگر باید اجرا شود که خوشبختانه دستور العمل این مهم از سوی شهردار تهران به دیگر مناطق داده شده و منطقه ۱۰ به عنوان پایلوت رفع فضاهای بی دفاع شهری معرفی شده است.

نژاد بهرام در ادامه گفت: نکته ی دیگر که نقطه ضعفی در این منطقه است این است که برخلاف اخد ۶۰۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول سال بابت کسری پارکینگ که در حسابی خاص جهت رفع کمبود پارکینگ، هنوز از این بودجه استفاده نشده و لذا باید اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

نژاد بهرام گفت: منطقه ۱۰ برخلاف تراکم فراوان و فرسودگی بافت و نوسازی املاک که در هر دو مقام اول را در مناطق دارد همچنان زندگی، حیات و نشاط در آن موج می زند لذا باید با اقدامات سنجیده کیفیت زندگی در این منطقه را ارتقا دهیم.

در ادامه محمد سالاری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران نطق پیش از دستور خود را قرائت کرد.

سالاری درباره ۹ ماه باقی مانده از شورای شهر و نحوه کسب درآمد شهرداری سخن گفت و در خواست کرد که در جلسه هم اندیشی با شهرداری راه های کسب درآمد و حل مشکل کمبود بودجه را تشریح کند.

درخواست ارائه گزارش شهردار از شفافیت مالی سازمان های شهرداری

پس از نطق سالاری، محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکری، لزوم اجرای دقیق مفاد تبصره های ۱و ۳ بودجه سال ۱۳۹۹ در خصوص درآمدها و هزینه های سازمان ها و شرکت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری را مورد تأکید قرار داد.

او گفت: شهرداری موظف است تمامی منابع درآمدی بطور مستقیم به حساب های درآمدی نزد خزانه شهرداری تهران واریز کند.

حق شناس گفت: بر اساس بند الف تبصره یک بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ و به منظور صیانت از منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی، تمامی سازمان ها و شرکت ها و موسسات تابعه شهرداری تهران موظفند کلیه منابع درآمدی خود را به طور مستقیم به حساب های درآمدی نزد خزانه شهرداری تهران که به تأیید شورای اسلامی شهر رسیده واریز کنند و هر گونه واریز به درآمدهای مکتسبه این واحدها به حسابی غیر از حساب های مذکور تخلف از قانون محسوب می شود.

او با ذکر این نکته که منابع اختصاصی این واحدها با تأیید خزانه شهرداری تهران ۱۰۰ در صد تخصیص یافته تلقی شده و برای مصرف در ردیف های اعتباری مصوب هر واحد در قالب بودجه مصوب منظور خواهد شد، ادامه داد: بر اساس بند پ تبصره یک بودجه، خزانه داری شهرداری مکلف بوده ظرف مدت ۳ ماه نسبت به استقرار خزانه داری الکترونیک و حذف هرگونه دریافت نقدی وجه در کلیه واحدهای شهرداری و جایگزین نمودن دریافت و پرداخت الکترونیک اقدام کند.

حق شناس گفت: بر اساس بند ت همان تبصره، تخصیص اعتبار و پرداخت هرگونه منابع نقد و غیر نقد بابت اعتبارات مصوب سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران در ۳ ماهه اول منوط به اعلام حساب های درآمدی آن ها به خزانه داری و تأیید شورای شهر، و واریز کلیه منابع درآمدی اعم از اختصاصی و سایر وجوه مصوب آن ها در بودجه بوده است.

او ادامه داد: بر اساس بندهای پ و ت تبصره ٣، مازاد منابع اختصاصی شرکت هایی که شهرداری مالک بیش از ۵۰ درصد سهام آنهاست، پس از هر نیم سال به حساب خزانه شهرداری واریز و مسدود شود و هرگونه هزینه و ذخیره به عنوان مازاد منابع در لایحه اصلاحیه بودجه پیشنهاد و به تصویب شورا برسد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود:با وجود تمامی تکالیف و وظایف مورد اشاره در خصوص درآمد و هزینه سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران و با وجود مکاتبات و پیگیری های به عمل آمده، گزارشات واصله نشان می دهد این تکالیف مشخصاً در حوزه سازمان ها و شرکت های حوزه فرهنگی و اجتماعی محلی از اعراب نداشته و گویی سازمان فرهنگی و هنری، سازمان ورزش، شرکت برج میلاد و موسسه همشهری به سان جزایری جداگانه از سیستم مالی شهرداری فعالیت می کنند و تصویب تبصره های ۱ و ۳ بودجه ۱۳۹۹، کوچکترین اثری در تغییر رویه های مالی غلط و غیرشفاف پیشین این سازمان ها و شرکت ها نداشته است.

حق شناس با تاکید براینکه با گذشت نزدیک به ۷ ماه از سال ۱۳۹۹ کم و کیف درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی، درآمدهای عمومی و اختصاصی، درآمدهای مصوب در بودجه و درآمدهای خارج از مصوبه بودجه سازمان ها و شرکت ها، درآمدهای وصولی به روش الکترونیک و روش غیر الکترونیک در سازمان ها و شرکت های مذکور، تماماً برای این کمیسیون و حتی برای سیستم مالی شهرداری تهران غیر شفاف و غیر قابل نظارت است، ادامه داد: نتایج حاصل از این عدم شفافیت مالی را می توان به خوبی در وضعیت اسفبار کنونی این سازمان ها و شرکت ها مشاهده کرد به گونه ای که هر ٤ واحد مذکور با وابستگی مزمن به بودجه عمومی شهرداری تهران به طرق مختلف و با وجود آنکه مجموعاً قریب به ٦٠٠ میلیارد تومان از مصارف بودجه عمومی شهرداری را هزینه می کنند، به اذعان مدیرانشان با کسری بودجه قابل توجهی مواجهند.

عضو شورای شهر تهران گفت: روشن است که ابهام فراوان در عملکرد درآمدی و هزینه سازمان ها و شرکت های شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی، به مساله ای مزمن و نهادینه در ساختار مالی شهرداری بدل شده که ادامه آن به این شیوه‌ دیگر ممکن نیست. بهانه هایی چون تأخیرِ سیستم مالی شهرداری در واریز درآمدها و تخصیص مجدد اعتبارات به سازمان ها و شرکت ها، عدم پرداخت مالیات و بیمه و امثالهم، ابداً زیبنده‌ی مدیریتی که با شعار شفافیت و فساد ستیزی روی کار آمده نبوده و ادامه آن غیر قابل قبول است.

او ادامه داد:بدیهی است ارائه نکردن پاسخ دقیق و شفاف از سوی شهرداری در این خصوص، نشان از اجرانشدن مصوبات شورا داشته و متعاقباً شورا نیز در راستای انجام وظایف نظارتی خود ضمن بکارگیری ابزارها و اختیارات قانونی برخلاف میل باطنی ناگزیر از ارسال گزارش به دستگاه های ذی صلاح خارج از مجموعه مدیریت شهری خواهد بود.

حق شناس افزود: از این رو ضمن تذکر اکید انتظار می رود شهردار محترم در خصوص ارائه پاسخ و گزارش دقیق اهتمام و جدیت لازم و کافی در اجرای تبصره های مذکور را در دستور کار قرار داده و جزئیات کامل اعم از کم و کیف اجرای مفاد تبصره ها، کاستی های موجود، دلایل عدم اجرای مصوبات قانونی شورای اسلامی شهر و راه حل های در دست اقدام، به تفکیک مفاد هر تبصره برای هر سازمان و شرکت به صورت جداگانه با قید فوریت به استحضار شورا برسد.

تماشاگر از دست رفتن مردم نباشیم 
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران  نیز در تذکری گفت: طبق تبصره ۴ و ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، انتظار می‌رفت که شهرداری تمامی امکانات خود نظیر فرهنگسراها، سراهای محلات و کانون محلات را برای توسعه فرهنگ زندگی شهروندان در شرایط اپیدمی متمرکز کرده و با کمک بسیج محلات، شورایاری‌ها و سمن ها و خیرین به کمک نیازمندان ساکن در محلات کم برخوردار بشتابد. بویژه برای قرنطینه افراد مشکوک به ابتلای تحت درمان سرپایی، با کمک شهرداری می‌توان ایستگاه‌های توزیع ماسک و مواد شوینده در سرای محلات ایجاد کند. 
او ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری و زیباسازی شهرداری، باید فعال‌تر برای توانمندسازی شهروندان و یادآوری علائم و خطرات بیماری در فضای شهر و به خصوص در محلات اقدام کند.
خداکرمی گفت: شهردار محترم در ستاد مقابله با کرونا، تدوین پروتکل‌های صنفی زندگی با کرونا را همراه با اتحادیه صنفی پیشنهاد دهند، تا هر صنفی بتواند پس از تعطیلی و همزمان با بازگشایی مجدد دستورالعمل‌های خود را اجرا کند تا به جای مداخلات تک به تک، به یک رفتار سازمانی و همزمان برسیم. شهرداری می‌تواند از سایر سازمان‌ها و نهادها شهرداری دعوت کند، بویژه آن‌ها که از بودجه عمومی مثل سازمان تبلیغات اسلامی استفاده می‌کنند و همینطور بنیادهای مختلف مثل بنیاد مستضعفان، تا بخشی از  بودجه و فعالیت خود را به جلوگیری از گسترش این بیماری مردم در حال جان سپردن هستند و نهادها و سازمان‌ها تماشاگر این اتفاق هستند. 
خداکرمی گفت: شهرداری به عنوان مدیر پایتخت می‌تواند فعال‌تر عمل کند تا همه با هم تلاش کنند تا بیش از این جان مردم از دست نرود.

کاهش ۲۰ درصدی درآمدهای شهرداری‌ در ۶ماهه امسال 

در ادامه جلسه ، الزام شهرداری تهران به ایجاد ظرفیت های گردشگری در فرآیند بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران و ایجاد لایه گردشگری در نقشه های این طرح در دستور کار قرار گرفت اما برای بررسی های بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگردانده شد.
در ادامه سید حسن رسولی، خزانه دار شواری شهر گزارش حساب های درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ را ارائه کرد.
خزانه دار شورای شهر تهران، با اشاره به کاهش ۲۰درصدی درآمدهای ۶ماهه امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ گفت: شهردار و همکارانش اهتمام بیشتری برای   کاهش عدم تعادل منابع و مصارف داشته باشند.
سیدحسن رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شش ماهه سال ۱۳۹۹)، بیان کرد: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی شش ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۱۵هزار و۲۸۷ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره شش ماهه مبلغ ۹هزار و ۴۷۷میلیارد تومان  معادل ۶۲ درصد درآمد کسب کرده است. طی شش ماهه مذکور کسری عملکرد ۵هزار و ۸۰۹میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می شود. 
او ادامه داد: از کل درآمد شش ماهه مبلغ ۲هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان معادل ۳۱ درصد آن درآمد پایدار و ۶۹ درصد آن درآمد ناپایدار است.     
خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران درباره عملکرد هزینه ای نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۳هزار و ۶۳۳  میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۹هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان (۷۰ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ ۹۷درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است و ۳ درصد آن غیرنقدی بوده یعنی همانند پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ انجام شده است. 
 نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه شهریور ماه گفت: در بخش عملکرد حساب درآمد،  شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی شهریور ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان اقدام کند. در این ماه مبلغ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان معادل ۷۱ درصد درآمد کسب شده است.  از کل درآمد شهریورماه مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد آن درآمد پایدار و ۶۲ درصد آن درآمد ناپایدار است.     
 رسولی درباره عملکرد هزینه ای نیز اعلام کرد: شهرداری تهران در شهریور ماه تا سقف دوهزار و ۲۷۲   میلیارد تومان اجازه هزینه کرد داشته که با اعلام مبلغ هزار و ۶۶۷  میلیارد تومان در شهریور ماه تقریباً معادل ۷۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است. که از این مبلغ ۹۷ درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است و ۳ درصد آن غیرنقدی است.
او در تحلیل و ارزیابی حساب و درآمد و هزینه شش ماه شهرداری در سال جاری گفت :بودجه مصوب شش دوازدهم سال ۹۸ مبلغ ۹هزار و ۴۱۴تومان بوده است که از این مبلغ۷هزار و ۶۹۰ تومان آن معادل ۸۲ درصد درآمد کسب شده و در سال ۹۹ بودجه مصوب شش دوازدهم مبلغ ۱۵هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان است که مبلغ ۹هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد  درصد آن درآمد کسب شده است. بنابراین کسب درآمد، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از ۸۲ درصد در سال ۹۸ به ۶۲ درصد  در سال جاری رسیده است. 
او ادامه داد: هر چند کاهش ۲۰درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به دلیل رکود پیش آمده در فضای کسب و کار و همچنین افزایش ۳۸ درصدی بودجه مصوب شش دوازدهم سال جاری نسبت به سال گذشته برسد، لیکن بروز این دو عامل نه تنها از آقای شهردار و همکاران رفع تکلیف نمی کند بلکه اهتمام آنان به کاهش نبود تعادل منابع و مصارف را مضاعف می کند.
خزانه‌دار شورای شهر تهران، همچنین افزود: از تلاش‌های دو حوزه معاونت شهرسازی و معماری و  مالی و اقتصاد شهری که در شهریورماه موفق به کسب ۷۱ درصد درآمد مصوب شده‌اند، قدردانی می‌کنم. انتظار دارم این روند افزایشی کسب درآمد در نیمه دوم سال جاری به گونه‌ای مدیریت و تداوم یابد که امکان برقراری تعادل کامل درآمد- هزینه را فراهم کند.  
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، افزود: از کل درآمد شش ماهه ۳۱ درصد آن درآمد پایدار و ۶۹ درصد آن درآمد ناپایدار است. در مدت مشابه سال گذشته از کل درآمد وصولی ۳۵درصد آن از درآمد پایدار و ۶۵ درصد آن از درآمد ناپایدار حاصل شده است. درآمد پایدار نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش داشته است. همچنین از کل درآمد شهریورماه  ۳۸درصد آن درآمد پایدار و ۶۲ درصد آن درآمد ناپایدار است.   

رسولی اعلام کرد: در گزارش ارائه شده، هزینه‌های شش ماهه ۹۷درصد نقدی است و از ۲۰ درصد بودجه غیرنقد فقط ۳ درصد تحقق یافته است. لذا کمافی‌السابق برطرف کردن موانع موجود و عملیاتی شدن کل ۲۰ درصد منابع غیرنقد را در شش ماهه دوم سال انتظار داریم.
رسولی همچنین گفت: من ومعاون مالی و اقتصاد شهری نقشی در رتبه بندی شهردار بر اساس درآمد نداریم. ساده کردن مسایل پیچیده در بیان با ادبیات گرد کار آسانی است اما علمای علم مدیریت تفویض اختیار را بخش بسیار جزئی از مدیریت کارآمد می‌دانند.

اعمال تخفیف‌ها در درآمد شهرداری اثر گذار نیست

دستور بعدی بررسی لایحه شهردار تهران درباره اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران بود که یک فوریت این لایحه در جلسه دویست و چهل و دومین جلسه شورا به تصویب رسیده بود و رسولی گزارش مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه و شهرداری را در این باره قرائت کرد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: تغییر درصد تخفیف‌های اعمال شده برای شهروندان خوش حساب، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درآمدهای شهرداری ندارد.
سیدحسن رسولی گفت: شهردار در لایحه خود به صورت خلاصه متقاضی است که مصوبه قبلی شورا در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ به‌عنوان پاداش خوش حسابی برای کسانی که مطالبات شهرسازی را نقدا به جای اقساط پرداخت کند از ۲۵ درصد تخفیف یا جایزه برخوردار شود.
او افزود: شهردار طی لایحه‌ای و بنا به استدلال‌هایی که داشت، تقاضا کرد شورا این مهلت ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ را تا پایان سال تمدید کند.
رسولی بیان کرد: به استناد اعلام یکی از مدیران صاحب نظر شهرداری که دیروز در جلسه حاضر بودند و  معاون مالی و اقتصادی شهرداری‌ تهران، تایید یا عدم تایید ۲۵ درصد تخفیف اثر چندانی ندارد. برخی نظرات در کمیسیون از سوی محمد سالاری و مجیدفراهانی مطرح ‌شد که این ۲۵ درصد محرک نیست و باید به ۳۰ یا ۳۳ درصد تغییر کند.
او اضافه کرد: اولا این تغییرات نفییا یا اثباتا در میزان درآمد شهرداری تاثیر وضعی قابل توجهی دارا نیست. ثانیا علامتی است که شورا و شهرداری به مودیانش می‌دهد و این رفتار که همواره مورد انتظار است و وصول مطالبات شهرداری را به صورت عملی با شک و تردید مواجه می‌کند. دلیل آخر اینکه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مواد و مصالح کافی است نرخ یک تن میلگرد امروز را با ۱۰ ماه قبل مقایسه کنید یا سایر مصالح و هزینه‌های ساخت ساختمان و قیمت خرید و فروش زمین و مسکن را در نظر بگیرید. کل این عوارض به‌طور متوسط بر اساس محاسبات حوزه معاونت شهرسازی و معماری در منطقه یک تا سه زیر ۱.۲ و در تهران زیر یک درصد است.
رسولی گفت: با وضعیت اسفبار بودجه شهرداری،  اکثریت اعضای حاضر در کمیسیون مشترک با رضایت نمایندگان شهرداری رای دادند. نظر ما این است که  «رد» لابحه به رای گذاشته شود.
شهرداری به دنبال تعیین تکلیف است.

رسولی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همان‌طور که توضیح داده شد، قدرالسهم عوارض حوزه شهرسازی و معماری از کل هزینه‌های تمام شده یک متر مربع ساختمان در مناطق ۲۲ گانه تهران ۱.۱ درصد است.
او افزود: اینکه ما فکر کنیم با این ۱.۱ درصد می‌توانیم در شرایط آشفته بازار اقتصاد امروز که قبل از ظهر دلار ۳۰ هزار تومان و چهار بعد از ظهر ۳۲ تومان است،  شفاف عمل کرد، مثل این است که یک دکمه داشته باشیم و به خیاط درخواست کت بدهیم. آقایان سلیمی و امامی اعلام کردند تاریخ ۳۱ تیر بلاتکلیف است و شورا این مساله را تعیین تکلیف کند.
خزانه دار شورا عنوان کرد: آنچه مد نظر است، شهرداری دنبال تعیین تکلیف است که تا آخر سال تکلیفش مشخص شود و تصویبش بی‌فایده است.
پس از ارائه نظرات اعضا و شهرداری در این باره، لایحه شهرداری درباره تخفیف برای وصول بدهی ها و عوارض رد و منتفی شد.

بر اساس این گزارش دستور پنجم شورای شهر حذف بند (۸) قسمت (ج) پیوست شماره (۲) متن نهایی اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری بود که گزارش کمیسیون در این باره ارائه شد و با ۱۲ موافق به تصویب رسید.
دستور ششم نیز بررسی نامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور درباره مصوبه اساسنامه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بود که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از سوی سید حسن رسولی در این باره قرائت شد.
در این گزارش ایراداتی که وزیر کشور به این مصوبه وارد کرده بود مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت. در نهایت مجموع پیشنهادات در مورد این گزارش به رأی گذاشته شد و کلیات گزارش کمیسیون برنامه و بودجه با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

خبرنگار : اسد رجبی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 5492

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =