۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 5499

بلیت مترو و اتوبوس گران نمی شود

سازمان برنامه با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا ردیف بودجه ماهانه ۱۰۰ میلیونی به حمل و نقل عمومی تهران اختصاص دهد
بلیت مترو و اتوبوس گران نمی شود

شهر: افزایش متوسط ۲۰۰ تومانی بلیت حمل و نقل عمومی سالانه تنها ۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد این در حالیست که شهرداری دستکم ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه کسری دارد. بنابراین اعضاء شورا تصمیم گرفتند این کسری را از یارانه دولتی جبران کنند و این پیشنهاد را در قالب طرح مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، لایحه شهردار تهران درباره اصلاح ردیف (۱۱) بند (۱) تبصره (۲۴) مصوبه بودجه سال ۱۳۰۰ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه (نرخ بلیت مترو کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی) که یک فوریت آن در جلسه دویست و چهلم به تصویب رسیده بود، دستور بعدی شورای شهر تهران بود.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران گزارش کمیسیون در این باره را قرائت و پیشنهادهای کمیسیون مربوط را اعلام کرد.
علیخانی گفت: شهرداری تهران برای بار دوم و با توجه به مشکلات حمل و نقل عمومی لایحه ای را ارائه کرد. بر اساس این لایحه ۲۵ درصد به قیمت بلیت مترو واتوبوس اضافه می شود.
او ادامه داد: رقم ۲۵ درصد به طور متوسط ۲۰۰ تومان به قیمت بلیت می افزاید که اگر این لایحه را تصویب کنیم مشخص نیست که شورای تأمین برای بار دوم در سال جاری با افزایش قیمت موافقت کند. اگر هم تصویب شود میزان در آمد در ۵ ماهه پایان سال در شهرداری خروجی چندانی ندارد هر چند یک میلیارد هم امروز برای اتوبوسرانی و مترو یک میلیارد است اما در خوشبینانه ترین وضع ۵۰ میلیارد تأمین می شود که با توجه به کاهش مسافران و وضع قابل مشاهده این رقم هم حاصل نمی شود.
عیلخانی گفت: هزینه فایده این کار با هزینه بالا و نفع پایین خواهد بود. از سوی دیگر شهرداری تهران طبق قوانین و مصوبات مطالبات زیادی از دولت دارد که این رقم ها وصول نشده است. تنها مطالبه جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۸، حدود ۷۲۰ میلیارد سهم شهرداری بوده که تنها ۲۰ یا ۳۰ میلیارد آن را دولت پرداخت کرده است.
او ادامه داد: در ۶ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۸۰۰ میلیارد وصولی شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی بوده است که دولت یک ریال هم پرداخت نکرده است. موارد دیگری هم هست که اگر این موارد از سوی دولت پرداخت شود و شورا به شهرداری برای پیگیری کمک کند بهتر است. 
 

دولت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان خسارت کرونا به شهرداری پرداخت کند
علیخانی گفت: در دولت قبل هم سابقه داشته که شورا یک پیشنهاد به دولت داده است که دولت و مجلس ۳ میلیارد دلار از محل توسعه صندوق ملی به سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل پرداخت کنند. بر همین اساس ما معتقد هستیم که پیشنهاد جدیدی ارائه کنیم . شهرداری باید ۱۰۰ میلیارد خسارت حمل و نقل از کرونا را دریافت کند. پیشنهاد مشخص ما این است که با توجه به این خسارات و کاهش درآمدها و عدم امکان تأمین هزینه ها از مسافران و ... با عنایت به مجوز مقام معظم رهبری و تأییدیه ریاست جمهوری برای تخصیص اختصاص یک میلیارد ریالی صندوق توسعه برای مقابله با کرونا، سازمان برنامه و بودجه کشور با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به ایجاد ردیف بودجه تحت عنوان کمک به خسارت های ناشی از بحران کرونا در سیستم حمل و نقل همگانی و عمومی شهر تهران به میزان ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان موافق کنند و مراتب را به شورای شهر و شهرداری ابلاغ کند.
او ادامه داد: شهرداری تهران موظف است با ستاد هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به پیگری مطالبات جبران ضرر و زیان وارده از ابتدای شیوع کرونا به شرکت اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه و تاکسیرانی و پایانه های شهر تهران از محل اعتبارات در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام کند. به این ترتیب لایحه شهرداری را رد کردیم و این پیشنهاد را ارائه کردیم. امیدواریم با ظرفیت شورا به جای افزایش بلیت و رقم مربوط رقم بالاتری از دولت وصول کنیم.
در ادامه حسن رسولی در تذکر آیین نامه ای در این باره گفت:  شهردار در مورد افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو لایحه ای ارائه کردند که باید در ابتدا لایحه شهردار تعیین تکلیف شود. الان شهردار تهران پیشنهاد و رهنمود نخواسته است و باید لایحه را به رای بگذاریم.
امینی ، نایب رئیس شورای شهر نیز در همین باره گفت: کمیسیون برنامه لایحه شهرداری را تغییر داده است. از این نظر مشکلی ندارد. دوستان می توانند برگشت به لایحه شهرداری را پیشنهاد دهند که اگر رأی آورد می توانیم لایحه شهرداری را مصوب کنیم.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در نهایت اعلام کرد: بازتاب فوریت لایحه در بیرون خوب نبود و به این نتیجه رسیدیم که نباید نرخ را افزایش دهیم . کمبود بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است در شهرداری و افزایش قیمت تنها ۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب می کند. بهترین کار این است که شهرداری از یارانه دولت استفاده کند. این پیشنهاد بعدا در قالب طرح مطرح خواهد شد. در حال حاضر در مورد رد لایحه شهردار برای افزایش قیمت بلیت ها رأی گیری می کنیم. 
نماینده شهرداری در این باره گفت: یکی از راهکارها برای حل مشکل حمل و نقل افزایش قیمت بلیت است. در قسمت اتوبوسرانی یکی از مشکلات بخش خصوصی است که نمی توانند خدمات لازم را بدهند. اگر نتوانیم هزینه های مترو و اتوبوس را تأمین کنیم در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت. پیگیری های زیادی انجام داده ایم و نیاز به کمک شورا داریم. شورا و شهرداری مسئول ارائه خدمات همگانی دارند. از ارائه این لایحه هدف ما حل بخشی از مشکلات بوده است.
به این ترتیب پیشنهاد شهرداری تهران برای افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس رد شد.

خبرنگار: اسد رجبی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 5499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =