توسعه حمل و نقل عمومی تهران با وجوه اداره شده بانک‌ها

شهر: یکی از اقدامات اخیر شهرداری تهران برای ورود موتورسیکلت‌های برقی به شهر و توسعه دوچرخه سواری، همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی، امضاء تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد تومانی با بانک مهر ایران است.

به گزارش شهر، هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری تهران و بانک مهر ایران با موضوع «توسعه و بهبود حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی و کاهش آلایندگی و بهبود هوای شهر تهران » به امضاء رسید.

همانطور که از عنوان موضوع تفاهم‌نامه مشخص است، شهرداری تهران اهتمام خود را علاوه بر گسترش حمل و نقل عمومی بر توسعه حمل و نقل پاک و میکروموبیلیتی نیز گذاشته است. توسعه این دو مد حمل و نقلی در راستای یکدیگر تنها به دو اصل مهم اشاره می‌کند؛ نخست: حمل و نقل آسان و در دسترس، دوم: کاهش آلودگی هوا.

گسترش حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوسرانی نیاز به هزینه‌های بالایی دارد که شهرداری به تنهایی از پس آن برنمی‌آید. شهرهای سراسر جهان برای توسعه سیستم‌های مترو و اتوبوسرانی از دولت حمایت و کمک مالی دریافت می‌کنند. اما باتوجه به وضعیت اقتصادی ایران و نبود توجه کافی دولت به مساله حمل و نقل عمومی پایتخت، طی چند سال گذشته این اتفاق برای کلانشهر تهران رخ نداده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اخیراً گفته بود که وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی از مرز هشدار هم گذشته و در آستانه فروپاشی است.

در این وضعیت باید چه کرد؟ دست روی دست گذاشت و منتظر ماند تا بالاخره روزی دولت نسبت به وظایف قانونی (پرداخت یارانه حمل و نقل عمومی، خرید اتوبوس، واگن و ...) خود عمل کند؟

شهرداری تهران در کنار توسعه حمل و نقل عمومی با سرعتی اندک به سمت حمل و نقل پاک و خرد گام برداشته و مذاکرات بسیاری با نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی داشته است. در این میان تعدادی از مذاکرات  به امضاء تفاهم نامه و قرارداد رسیده  بوده و نتیجه تعدادی دیگر هم هیچ.

مدیریت شهری ماه‌ها است که در چنین شرایطی درحال طراحی برنامه‌ای برای ورود موتورسیکلت‌های برقی به شهر و ارائه تسهیلات خرید دوچرخه به شهروندان است. همچنان اجرای این برنامه در یک نمونه بزرگ نیازمند حمایت و کمک دولت است اما درحال حاضر شهرداری تهران به سمت «وجوه اداره شده بانک‌ها» رفته است. وجوه اداره شده اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده نهادهای دولتی و غیردولتی با بانک‌های عامل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا برای سرمایه‌گذاری در جهت اهداف قوانین برنامه‌های توسعه و بودجه به صورت‌ تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهند.

درحال حاضر این وجوه اداره شده در قالب همان تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد تومانی است که شهرداری تهران با بانک مهر ایران برای «نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری، خرید دوچرخه و ترویج دوچرخه سواری» امضاء کرده است.

افزایش سقف ارائه تسهیلات بانک مهر ایران در صورت کمک مالی دولت

در همین رابطه؛ سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با شهر، درباره چگونگی تأمین منابع برای تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران با بانک مهر ایران، توضیح داد: منابع اصلی این تفاهم‌نامه از محل منابع شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک است. اگر دولت هر منابع دیگری بابت جامعه هدف (تاکسی، موتورسیکلت برقی و دوچرخه) به شهرداری پرداخت کند، سقف ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: اگر هر منابع دیگری در بانک سپرده گذاری شود به نسبت یک به دو افزایش می‌یابد. برای مثال اگر شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان در بانک سپرده گذاری کند، بانک ۴۰۰ میلیارد تومان آورده گذاشته و در مجموع تسهیلات به عدد ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. باتوجه به اینکه این تفاهم‌نامه پنج ساله است، اگر در سال آینده سپرده به سقف ۵۰۰ میلیارد تومان برسد، هزار میلیارد تومان نیز بانک خواهد آورد و می‌توان هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه داد. با چنین منابعی در کنار نوسازی تاکسی، موتورسیکلت برقی و دوچرخه می‌توان اتوبوس‌های شهر را نیز اورهال (تعمیرات اساسی) کرد.

هاشمی جامعه هدف فعلی برای ارائه تسهیلات به منظور خرید دوچرخه را دانش آموزان، آموزش و پرورش، دانشجویان و کارمندان شهرداری تهران ذکر کرد و افزود: اما به مرور زمان و در صورت کمک مالی از سمت دولت می‌توان جامعه هدف را گسترش داد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به انجام مذاکراتی برای تولید موتورسیکلت برقی به صورت انبوه، گفت: تفاهم‌نامه‌ای دراین‌باره به امضاء رسیده اما نیاز به حمایت سازمان برنامه و بودجه، دولت و وزارت نیرو است. جلسات بسیاری درباره تولید انبوه موتورسیکلت برقی و جایگزینی آن با موتورهای کاربراتوری برگزار شده که نتیجه قطعی به مرور زمان حاصل می‌شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 5504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =