کارخانه سیمان به یک مجموعه اقتصادی مبتنی بر فرهنگ تبدیل می شود

مدیران کارخانه های سیمان کشور عصر سه شنبه- ٢٩ مهر- در جلسه ای با شهردار تهران درباره بازآفرینی کارخانه سیمان ری بحث و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه مجازی که با صاحبان صنایع سیمان برگزار شد، درباره پروژه بازآفرینی کارخانه سیمان ری گفت: موضوعی که درباره آن صحبت می کنیم یکی از موضوعاتی است که در دنیا هم بسیار طرفدار دارد و منشاء تحول شده است . صنعت که روزگاری علت توسعه شهرها بوده است امروز به دلایل مختلف از جمله مسائل زیست محیطی امکان حضور در محدوده شهر را ندارد و کارخانه هایی مثل کارخانه سیمان دیگر امکان حضور در محدوده شهری را ندارند ، این مساله فرصتی برای شهرها فراهم کرده است تا از کارخانه های متروکه به جا مانده ، به نفع شهر و شهروندان استفاده شود.

به گفته حناچی روند بازآفرینی کارخانه های متروک در داخل شهرها هم اکنون یک روند جهانی است و سازمانی به نام سازمان بین‌المللی حفاظت و مستند نگاری میراث معماری و شهری مدرن (TICCAH) آن را دنبال می کند و ایران هم عضو این سازمان است. 


او افزود: البته این جریان خیلی پیشتر در ایران راه افتاده است و بر همین مبنا کارخانه نساجی کرمان نیز تبدیل به کتابخانه شد، کارخانه اقبال یزد به پارک علم و فناوری، کشتارگاه تهران به فرهنگسرای بهمن و کارخانه چرم خسروی تبریز به دانشگاه تغییر کاربری داده است. یکی از این موارد که خیلی مهم است سیمان ری است.  این کارخانه ۲۵ سال است که تعطیل شده و سندش هم به نام دولت است و ما مجوز ساخت موزه در این کارخانه را از دولت گرفته ایم البته صرفا موزه نیست بلکه یک مجموعه اقتصادی مبتنی بر فرهنگ است.  


حناچی گفت: این مجموعه فضاهای عظیمی دارد که تخریبش ممکن نیست  سازه های عظیم بتنی آن می تواند برای یک ماموریت جدید آماده شوند که تولید سیمان نیست بلکه می تواند رستوران، هتل و فضاهای اقتصادی زنده باشد و باعث زندگی در آن منطقه شود. منطقه ای که بسیاری از افراد آن طی چند نسل در این کارخانه کار کرده اند و خیلی از آنها نسبت به این کارخانه حس نوستالوژیک دارند. ضمن این که در این کارخانه تجهیزاتی هست که در دنیا کمیابند مثل دو ژنراتور برقی که در این مجموعه زمانی برق تولید می کرد و متعلق به زمانی است که هنوز جوش فلزات اختراع نشده بود و تجهیزات فلزی به هم پرچ می شد.


حناچی ادامه داد: شهرداری بازآفرینی کارخانه سیمان ری را اخیرا به مسابقه گذاشت و ایده هایی در آن مطرح شده است که همگی نیاز به تکمیل دارد. در این جلسه شهرداری به دنبال مشارکت دادن صنعت سیمان در این زمینه است و این که از نظرات متخصصان استفاده شود و شما باید این را مشخص کنید. 

پس از سخنان شهردار تهران تعدادی از صاحبان کارخانه های سیمان به ارائه نظراتی در این باره پرداختند. از جمله این افراد، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، سمیه سیف از کارخانه سیمان دشتستان، مهدی امینی یکتا از انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، علی علوی مدیرعامل کارخانه سیمان سبزوار، سیدرضی الدین ساداتی مدیرعامل کارخانه سیمان فیروزکوه و مسعود عباسی نژاد مدیرعامل کارخانه سیمان زنجان اند که نظرات خود را مطرح کردند.

ایشان بر این نکته تاکید داشتند که باید جلوه های بیشتری از صنعت سیمان در پروژه اجرایی دیده شود. آنها معتقد بودند که در طرح برگزیده ، صنعت سیمان آن طور که باید دیده نشده است. 
در انتهای جلسه نیز کاوه علی اکبری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که کمیته ای برای اخذ نظرات صاحبان صنایع سیمان و ایجاد تفاهم با آنها در بازآفرینی کارخانه سیمان ری تشکیل خواهد شد و در آن کمیته جمع بندی لازم در این زمینه به دست خواهد آمد. 
در این جلسه که به صورت مجازی و ویدیو کنفرانس برگزار شد ۲۸ تن از مدیران کارخانه های سیمان کشور در جلسه حاضر بودند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 5523

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =