برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دست و پا شکسته اجرا شده است

پیگیری راهکارها و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد اما متاسفانه این برنامه‌ها دستخوش تغییرات مدیریتی می‌شوند و تاکنون به‌صورت کامل اجرایی و دنبال نشده‌اند.

به گزارش شهر، شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه راهکارها و برنامه‌های مشخصی به‌ منظور کاهش و مدیریت آلودگی هوا وجود دارد، گفت: پیگیری راهکارها و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد اما متاسفانه این برنامه‌ها دستخوش تغییرات مدیریتی می‌شوند و تاکنون به‌صورت کامل اجرایی و دنبال نشده‌اند.

او تاکیدکرد: تحقق راهکارهای میان مدت و بلند مدت دوای آلودگی هوا است.

او ادامه داد: یکسری قوانین، آیین‌نامه‌های اجرایی و اسناد بالادستی وجود دارد که راهنمای مقابله با آلودگی هوا هستند. از سال ۱۳۷۹ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای شهر تهران تدوین شد که در آن هفت محور اصلی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا مشخص شد. درصورتی که این برنامه‌ها طی ۲۰ سال گذشته پیگیری می‌شدند و دستخوش تغییرات مدیریتی نمی‌شدند اکنون وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط بهتری قرار داشت.

انصاری اضافه کرد: زمانی‌که مدیران دستگاه‌های متولی تغییر می‌کنند، برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا نیز دستخوش افت و یا تغییر می شوند این در حالیست که راهکارهای کاهش آلودگی هوا مشخص هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، و ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی و معاینه فنی اشاره کرد. متاسفانه طی سال‌های گذشته راهکارهای ارایه شده در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دست و پا شکسته اجرا شده بنابراین هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب مورد نظر نرسیده است.

مدیرکل اسبق دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در جهت کاهش و مدیریت آلودگی هوا صورت گرفته است، گفت: حذف سرب از سوخت، ارتقای استاندارد حداقلی برای خودروها در اوایل دهه ۸۰ و کاهش ذرات آزبست درپی مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست در لنت‌های ترمز همگی از اقداماتی است که طی سال‌های اخیر صورت گرفته اما واقعیت این است که اقدامات انجام شده به‌منظور کاهش آلودگی هوا در مقابل اقداماتی که اجرایی نشده‌اند، بسیار کمرنگ‌تر بوده است.

انصاری ضمن تاکید بر لزوم پیشبرد راهکارهای میان مدت و بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: با این حال همیشه ناچار هستیم در مواجهه با شرایط بحران و اضطرار آلودگی هوا از راهکارهای کوتاه مدت استفاده کنیم در حالی که ضرورت دارد برنامه‌های اصلی میان مدت و بلند مدت را دنبال کنیم. اگر طی سه سال اخیر که قانون‌ هوای پاک تصویب شده است، تمام دستگاه‌ها متناسب با تکالیف خود که در این قانون به آن اشاره شده است، عمل می کردند، به طور قطع وضعیت آلودگی هوا بهبود پیدا می‌کرد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در راستای کاهش و کنترل آلودگی هوا از قانون‌هوای پاک و ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن پیروی می‌شود، گفت: راهکارهای کوتاه مدتی در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک وجود دارد که در شرایط اضطرار آلودگی هوا یعنی همزمان با پدیده وارونگی دما و پایداری جوی دنبال می‌شوند. این برنامه‌های کوتاه مدت اقداماتی هستند که در شرایط اضطرار آلودگی‌هوا به‌منظور جلوگیری از افزایش میزان آلودگی و انتشار بیش از پیش آلاینده‌ها در دستور کار قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: یک سری اقدامات ضربتی در شرایط اضطرار آلودگی هوا برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا انجام می‌شود که راهکارهای موقت هستند مانند اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، تعطیلی مدارس که سال گذشته اجرایی شد، توقف برخی فعالیت‌های واحدهای عمرانی و تعطیلی واحدهای شن و ماسه‌ اطراف شهر تهران.

انصاری یکی از دلایل اصلی افزایش آلودگی هوای تهران را بارگذاری بیش از حد ظرفیت زیست محیطی این شهر دانست و گفت: بارگذاری بیش از حد جمعیتی، صنعت، خدمات و ... از عوامل افزایش حجم تردد خودروهای شخصی طی چند دهه اخیر در تهران بوده است و موجب شده علی‌رغم اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده هنوز در همان شرایط پیشین باقی بمانیم و با ورود به فصل سرد سال شاهد آلودگی هوای تهران باشیم. اکنون شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده چرا که نمی‌توان در چنین شرایطی شهروندان را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب کرد.

۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 5577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =