جمعه بازار تمبر در موزه پست راه اندازی  شد

شهر: جمعه بازار تمبر و فیلاتیک ایران برای نخستین بار امروز (۲ آبان ماه) در مجموعه موزه ملی پست در خیابان امام خمینی با همکاری شرکت ملی پست و شهرداری منطقه ۱۲ راه اندازی شد و قرار است به صورت پیوسته برگزار شود.

به گزارش خبرنگار شهر، خرید و فروش تمبر و اسناد ملی پست به عنوان اسناد تاریخی و فرهنگی در سال های گذشته در روزهای جمعه در خیابان امام خمینی تهران و در نزدیکی موزه ملی پست به صورت دستفروشی انجام می شد. اقدام شهرداری منطقه ۱۲ با همکاری موزه ملی پست برای راه اندازی جمعه بازار تمبر و فیلاتیک ایران اقدامی نوآورانه در راستای توسعه فرهنگ و بازدید عموم از تاریخ پست ایران است. گرچه برخی موزه داران بر این باورند که برگزاری حراجی تمبر در موزه تمبر در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

با این حال  رمضانعلی سبحانی فر، معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت پست می گوید: امروز پست یک صنعت بزرگ و صنعتی است که در لایه های مختلف کشورها خدمت رسانی می کند و شریان بین کشورهاست. در گذشته نیز پست وسیله ارتباط انسان ها با یکدیگر بوده است.

او با اشاره به اینکه برند پست تمبر است که در گذشته به عنوان یک اوراق بهادار به روی پاکت ها نصب و برای هزینه رهسپاری ابطال می شد، می گوید: از این جهت تمبر و اسناد مستند با پست به لحاظ تاریخ و فرهنگ بسیار غنی امروزبه عنوان یک اوراق ارزشمند بین افرادی که علاقمند به فرهنگ هستند مبادله می شود و گروهی نیز کلکسیون هایی در این زمینه تشکیل داده اند.

سبحانی فر ادامه می دهد: از سال های بسیار دور در ایران در خیابان امام خمینی در روزهای جمعه مبادله تمبر انجام می شود که صورت خوش و امکانات مناسبی هم ندارد. رفت و آمدها در آن منطقه مشکل شده است. از سوی دیگر بیش از ۳۷ سال است که موزه پست بسته بوده است و امسال به کمک وهمت شهرداری منطقه ۱۲ در جنوبی موزه باز شد.

به گفته مدیر عامل شرکت پست؛ با بازگشایی موزه به منظور ساماندهی این گروه و رفاه حال آنها محلی را در داخل ساختمان طراحی کردیم که در اختیار انجمن تمبر ایران قرار بگیرد که بتوانند روزهای جمعه مبادلات را در فضای بهتری انجام دهند. این اتفاق هم به میراث فرهنگی کمک می کند وهم فرهنگ غنی پست را احیا می کند.

معاون وزیر ارتباطات در این راستا از شهرداری منطقه ۱۲ تقدیر کرد  که تلاش و همکاری خوبی کردند و ابراز امیدواری کرد این مکان محلی خوبی برای علاقمندان این صنعت و بازدید مردم باشد.

بنا بر این گزارش، موزه ارتباطات یا پست متشکل از ۷ سالن، ۲ نگارخانه و حیاط مرکزی و راهروهاییی مملو از عکس تاریخی است. این موزه در خیابان باغ ملی تهران یکی از زیباترین آثار تاریخی پایتخت محسوب می شود که به همت این اقدام مشترک جایگاهی برای مبادلات تاریخی پست نیز خواهد بود.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه این منطقه سرشار از ابعاد تاریخی است، در این باره می گوید: موضوع صنعت ارتباطات و مساله پست و ارسال مرسولات در سراسر کشور سابقه طولانی دارد که ریشه های آن را در مرکز و غرب تهران شاهد هستیم.

او اضافه می کند: مسأله تمبر و همکاری تنگاتنگی که در سال اخیر میان شهرداری منطقه ۱۲ و مجموعه پست و ارتباطات برقرار شده است نوید بخش اقدامات جدید و نوآوری هایی در این حوزه است و ان شالله در روز دوم آبان ماه اولین جمعه بازار تمبر ایران را با همکاری شرکت پست و شهرداری منطقه ۱۲ در مجموعه موزه ملی پست در خیابان امام خمینی افتتاح خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۲ گفت: امیدواریم این محل شاهد حضور شهروندان و علاقمندان به موضوعات فرهنگی باشد و بتواند فتح بابی برای اقدامات نوآورانه بعدی باشد.

به این ترتیب، تمبرهای ایرانی و خارجی که سال های سال روزهای جمعه در خیابان پشت موزه پست در دستان علاقمندان و کنار خیابان خرید و فروش می شدند از فردا (جمعه) به صورت رسمی در موزه پست ایران مبادله خواهند شد، اقدامی که به گفته بسیاری از متخصصان می تواند خرید و فروش مناسب و مبادله ای پر فروش  و در عین حال فرهنگی باشد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 5581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =