کرونا، تورم و سایت‌های خرید و فروش سه عامل افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت

شهر: آمار می‌گوید از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون معاملات مسکن ۳۸ درصد کاهش داشته، این در شرایطی است که قیمت مسکن در اردیبهشت ۹ درصد افزایش پیداکرده، کارشناسان اقتصادی سه عامل مهم را دلیل این رخداد می‌دانند.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشوری در گفتگو با شهر، از کاهش ۳۸ درصدی معاملات مسکن در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ خبر داد و مهمترین دلیل این رخداد را شیوع ویروس کرونا، تورم و اپلیکیشن ها و سایت‌های خرید و فروش مسکن عنوان کرد.

کاهش معاملات مسکن در شرایطی است که قیمت مسکن همچنان برخلاف جهت آب حرکت می‌کند و روند صعودی دارد. این را تازه‌ترین آمار رسمی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، آنجا که گفته شده؛ قیمت مسکن در تهران که در فروردین ماه امسال با کاهش حدود دو درصدی همراه بود، در اردیبهشت با رشد ٩ درصدی به میانگین قیمتی هر متر مربع ١٧ میلیون و ٦٦هزار تومان رسید.

با این حال قلی‌خسروی معتقد است، همین اعلام آمار از افزایش قیمت مسکن سبب ادامه‌دار شدن شیب صعودی قیمت مسکن در تهران خواهد شد، چرا که اگر مثلا فردی خانه‌ای در منطقه ۹ را متری ۱۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته باشد، حالا با دیدن این آمار او هم قیمت ملک خود را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه املاک کشوری، با بیان اینکه بعد از مهار کرونا قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند، توضیح داد: پس از اقتدار ایران در آب‌های اقیانوس آرام و حرکت نفتکش‌ها به سمت ونزوئلا، قیمت دلار هم کاهش پیدا می‌کند و در بخش مسکن هم قیمت‌ها به تناسب و تعادل می‌رسد. با این حال تا زمانی که ثبات سیاسی وجود نداشته باشد ثبات اقتصادی هم در هیچ کشوری ایجاد نمی‌شود.

او به سایت‌های خرید و فروش مسکن هم اشاره کرد و آنها را سبب ایجاد هرج و مرج در بازار مسکن عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن این سایت‌ها هستند و درواقع قماربازی در کشور به راه انداخته‌اند. 

به گزارش شهر و بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن در نخستین ماه بهار امسال، ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان اعلام شد، این درشرایطی است که این رقم در اسفند ماه سال گذشته ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان اعلام شده بود. تعداد مبایعه نامه‌های صادر شده در اردیبهشت امسال ۱۱ هزار و ۵۶۹ واحد بوده، این رقم در اردیبهشت ماه پارسال ۱۲ هزار و ۳۱۷ واحد مسکونی بوده است، با این حال کاهش معاملات نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت ها داشته باشد.

همچنین تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ۱۳۹۹ نسبت به فروردین ۱۳۹۹ که هزار و ۶۰۰  مورد معامله شد، معادل ۷۸۹.۹ درصد رشد داشته اما نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ۹۸) معادل منفی ۶.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت خانه در گران‌ترین منطقه تهران نیز دوباره به منطقه یک  تهران با متوسط قیمت ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هفت میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =