جلسه شهرداری منطقه ۱۱ و مالک عمارت امیراقتدار

شهر: در راستای حفظ و نگهداری عمارت تاریخی امیراقتدار، قرار است در جلسه ای بین مالک و شهرداری به مالک پیشنهاد شود که در این مکان در حوزه حفظ و ایجاد مشاغلی که مد نظر و مورد تایید میراث فرهنگی است اقدام کند.

محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۱ درباره آخرین وضعیت عمارت تاریخی امیراقتدار در ناحیه یک این منطقه به خبرنگار شهر گفت: تا این لحظه هنوز تقاضایی برای صدور پروانه ساختمانی انجام نشده است اما با این حال وقتی که حکم تخریب این عمارت مطرح شد، شهرداری ناحیه و منطقه از مالک دعوت کردند تا درباره حفظ و نگهداری این مجموعه مذاکراتی انجام شود و امیدواریم این مذاکرات به جمع بندی نهایی برسد.

او با بیان اینکه با توجه به رای دیوان عدالت اداری، شهرداری منطقه موظف است نسبت به صدور پروانه اقدام کند، افزود: در سال ۱۳۹۴ که از سازمان میراث فرهنگی استعلام شده بود این سازمان اعلام کرد که با توجه به ارزش ساختمان، تخریب و نوسازی آن مقدور نیست اما مالک به دیوان عدالت اداری شکایت و دیوان براساس آن، رای صادر کرده که با توجه به اینکه مالکان از حقوق مالکانه برخوردار هستند لذا صدور پروانه الزامی است. علاوه بر این اگر آرای دیوان عدالت اداری، انجام نشود تخلف محسوب می شود. با این همه اما پیگیر هستیم تا مالک را به مذاکره دعوت کنیم و بعد از تشکیل جلسات، امیدواریم به نتایج خوبی درباره حفظ این عمارت تاریخی برسیم.

شهرآبادی با بیان اینکه با توجه به مکانی که این عمارت در آن واقع شده، قابلیت تبدیل به مجموع تجاری را دارد، ادامه داد: قرار است به مالک پیشنهاد شود که در راستای حفظ مشاغلی که مدنظر و مورد تایید میراث فرهنگی است از جمله فروشگاه های صنایع دستی و سایر مشاغل اینچنینی، اقدام کند و با توجه به اینکه قوانین و ضوابط و مقرراتی داریم که استفاده به صورت مشاغل مورد تایید میراث فرهنگی بدون پرداخت هزینه و عوارض است امیدواریم مالک برای حفظ این عمارت متقاعد شود که این مساله هم به نفع مالک است و هم به نفع شهر.

طی چند روزگذشته در خبری عنوان شده بود که آخرین بخش از باقی‌مانده عمارت امیر اقتدار (امیرلشکر محمود خان انصاری ملقب به امیراقتدار، نظامی و دولتمرد دوره قاجار و پهلوی) که بعدها پسرش سرلشکر محمدولی انصاری (وزیر راه و ترابری دوران پهلوی دوم) در آن اسکان داشت، تا چند روز دیگر با رای دیوان عدالت اداری تخریب می‌شود.

مجموعه باغ و خانه امیراقتدار در چهارراه عزیزخان (خیابان حافظ فعلی)، کوچه اقتدار، پلاک ۶ واقع شده است. معبر شمالی آن به یاد امیر، خیابان امیری و معبر جنوبی نیز به نام اقتدار نام‌گذاری شده است که هنوز هر دو نام بر گذرها باقی مانده است. قسمت فضای سبز و باغ این عمارت در دوران پهلوی دوم ساختمان بهداری ارتش شد و بخشی کوچکی از شرق این باغ-عمارت بزرگ، به چاپخانه بانک تهران تبدیل شد.

خبرنگار: علی سی پی

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 5688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =