شهرداری به غرفه داران تخفیف می دهد

شهر: در دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه شهردار تهران در مورد بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا برای ارائه تخفیف به غرفه دارانی که غرفه های خود را از شهرداری اجاره کردند و با توجه به شرایط کرونا نیاز به تخفیف دارند به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران امروز سه شنبه، ۶ مهر، با سخنان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران آغاز شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز ولایت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی و گرامی داشت این روز بزرگ گفت: متاسفانه در این ایام با وجود معنویت و اهمیتی که در میان شیعیان دارد، شاهد کم توجهی به سیره و توصیه های قطب عالم امکان هستیم، به طوریکه مفهوم پیشرو و متعالی مهدویت که عناصر اصلی رعایت اخلاق و تقوی در رفتار شیعیان و افزایش آگاهی و دانش در جامعه اسلامی جهت فراهم کردن زمینه های ظهور است، با آسیبهای جدی از سوی جریانات افراطی و تفریطی مواجه بوده، به نحوی که امام خمینی در منشور روحانیت، بخشی از این آسیبها را در مخالفت متحجرین با انقلاب اسلامی و تحول در جامعه، به بهانه افزایش ظلم وفساد در جامعه برای تسریع در ظهور عنوان کردند و امروز شاهد روی دیگر این آسیب از سوی افراطیون در تندروی در رفتارهای دینی هستیم.

هاشمی افزود:  سیره مهدوی مبتنی بر اخلاق انسانی، مدارا، مهربانی، مروت و رعایت حقوق همه انسانهاست، لذا نمی توان به نام مهدویت به طرد و تکفیر و تحقیر دیگر انسانهایی که مانند ما فکر نمی کنند، پرداخت.

او ادامه داد: جامعه مهدوی، جامعه ای آگاه و با اخلاق است که تشنه عدالت و گریزان از ظلم است، پس در این جامعه نباید شاهد ظلم و کم لطفی افراد به یکدیگر یا صاحبان قدرت و فرادستان به فرودستان باشیم، هرچه این شاخص و معیار در جامعه ما بیشتر تقویت شود، بیشتر در انتظار فرج و مهدوی هستیم.

رییس شورای سلامی شهر تهران گفت: یکی از معیارهای مهم اخلاقی، احترام به عقاید و سلایق متفاوت است، بویژه اگر این اعتقادات مذهبی و دینی باشد، متاسفانه در این ایام بعضا شاهد هتک حرمت نسبت به عقاید سایر مذاهب اسلامی از سوی برخی جریانات متحجر و تندرو هستیم، این در حالی است که  در سیره ۲۵۰ ساله اهل بیت قبل از زمان غیبت، نه تنها شاهد کمترین بی حرمتی و رفتار خارج از ادب و کرامت انسانی با پیشوایان و پیروان سایر ادیان و مذاهب نیستیم بلکه سراسر شاهد تلاشهای خستگی ناپذیر ائمه در جهت ایجاد وحدت و کاهش اختلاف و کینه میان مسلمانان هستیم و در این راه هزینه های سنگینی نیز از سوی اهل بیت پیامبر پرداخت گردیده است و جفاست که به نام دوستی با خاندان نبوت، آتش بر خرمن دستاورد وحدت اسلامی که حاصل ۱۴ قرن تلاش است بزنیم.

در ادامه سید آرش میلانی، رئیس کمیته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با موضوع آلودگی هوا نطق خود را ارائه کرد.

میلانی گفت: بررسی متوسط غلظت سالانه آلاینده‌های اصلی شهر تهران طی سال‌های ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۸ نشانگر آن است که روند متوسط غلظت آلاینده‌های CO، SO۲ و PM۲.۵ در سالیان اخیر کاهشی بوده اما میانگین آنها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل کمی افزایش داشته است. طی سال ۹۸، تعداد ۷۱ روز به لحاظ آلاینده PM۲.۵ در وضعیت نامطلوب قرار داشت. همچنین در ۲۵ روز از سال ۱۳۹۸ (با افزایشی در حدود ۳ درصد نسبت به سال ۹۷) کیفیت هوا از منظر آلاینده ازن در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. در مجموع طی سال ۱۳۹۸، میانگین غلظت سالانه کلیه آلاینده‌ها به غیر از منواکسیدکربن نسبت به سال ۱۳۹۷ در حدود ۵.۸ درصد بیشتر شده و در مورد منواکسیدکربن شرایط مشابهی داشته است.

او افزود: در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در مجموع ۶۱ روز فراتر از حد مجاز سلامت قرار داشته که از این میان چهار روز در شرایط ناسالم برای همه اقشار جامعه بوده است. در مدت مشابه طی شش ماه دوم سال ۱۳۹۷، ۳۲ روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس وجود داشته و هیچ یک از روزها در شرایط ناسالم نبوده است. این آمار برای سال ۹۶ به ترتیب ۷۹ و ۸ روز بوده است. در واقع شرایط نامطلوب در نیمه دوم سال ۹۸، ۲۹ روز بیشتر از مدت مشابه سال ۹۷ و ۲۶ روز کمتر از دوره مشابه در سال ۹۶ بوده است.

میلانی ادامه داد: در شش ماهه دوم سال ۹۸ مدارس ۱۰ روز به علت آلودگی هوا تعطیل شدند که برابر با آمار سال ۹۶ است و این در حالی است که در دوره مشابه در سال ۹۷ هیچ تعطیلی نداشتیم. در فصل آلودگی ۹۸ به ترتیب سه دوره طولانی مدت متوالی ۹، ۸ و ۸ روزه آلودگی هوا ثبت شد. در مقام مقایسه تعداد روزهای متوالی شرایط نامطلوب در مدت مشابه در سال ۹۷ از چهار روز بیشتر نشده در حالی که در مدت مشابه سال ۹۶ توالی شرایط آلوده به ۱۶ روز نیز رسید. به عبارت دیگر، فصل آلودگی سال ۹۸ با وجود آنکه تعداد روزهای متوالی آن ۱.۵ برابر سال ۹۶ بوده اما تعداد روزهای آلاینده کمتری داشته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: شاه‌کلید کنترل آلودگی هوای تهران چیزی نیست جز ترغیب مردم و مسئولان به استفاده و توسعه حمل و نقل عمومی اما در حال حاضر با شرایط کرونایی که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، این راهکار عملا منتفی است. هرچند که به دلیل حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاس‌های مدارس، دانشگاه‌ها و... به صورت مجازی تا حدود ۳۰ درصد از تردد و حمل ونقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک سبب شده است که استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کند. در این شرایط، درایت دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در کم کردن تقاضا برای سفر ضروری است. اینک هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته اما تا چه اندازه در کنترل و مدیریت موفق بوده‌ایم؟

او ادامه داد:دولت و شهرداری تا چه اندازه توانسته راهکارهایی را ایجاد و در نظر بگیرد که خدمات ارائه ‌شده به مردم در بخش‌های مختلف دولتی عملا به صورت غیرحضوری باشد و از این طریق تمایل مردم به سفر کاهش یابد؟

در ادامه جلسه شورای شهر، اعضا تذکرهایی را خطاب به شهرداری تهران ارائه کردند.

وضعیت فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه مبهم و نامشخص است

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در تذکری در مورد تاخیر در تعیین تکلیف غرفه داران و فروشندگان جمعه بازار صنایع دستی پارکینگ پروانه خطاب به شهردار تهران در صحن علنی شورای اسلامی شهرتهران گفت: پارکینگ پروانه با قدمتی نزدیک به ۲۰ سال هر هفته روزهای جمعه با حدود هزار و صد غرفه پذیرای بیش از دو هزار دستفروش و بساط گستر بود. این جمعه بازار از محبوب ترین بازارهای تهران بوده و هر هفته حدود ۲۱ هزار بازدید کننده از آن استقبال می کردند. با توجه به تخصصی بودن بازار و موضوع هنری و صنایع دستی در این رویداد هفتگی، پارکینگ پروانه طی این سال‌ها توانسته بود کاملا خودجوش به نقطه‌ دیدنی تهران تبدیل شود، تا جایی که حضور گردشگران خارجی و ملی در این رویداد هفتگی مشهود بود.

 رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: شهرداری تهران در آخرین روزهای فروردین سال جاری وعده کرده بود که بعد از پایان محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت کسب‌وکارها در دوران شیوع کرونا، جمعه بازار در موقعیت جدید مستقر خواهد شد. با این حال پاساژها و بازارهای مسقف کشور از روز اول اردیبهشت مجوز ادامه کار پیدا کردند اما حالا با گذشت بیش از ۶ ماه از شروع کار پاساژهای مسقف، وضعیت ادامه فعالیت دستفروشان پارکینگ پروانه مبهم و نامشخص است.

فخاری، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر ادامه داد: پس از عملی نشدن وعده انتقال این جمعه بازار به پارک شهر، مدت هاست که وعده راه اندازی این جمعه بازار با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بر اساس تفاهمنامه با شرکت اراضی عباس آباد در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد مطرح شده است. بنا به وعده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل بازار تخصصی صنایع دستی با ۱۵۰۰ غرفه و فضایی بالغ بر ۴۶۰۰ متر مربع در جمعه بازار باغ ایرانی در اختیار هنرمندان و تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و در اوایل آبان ماه فعالیت خود را آغاز می کند. این وعده نیز تاکنون عملی نشده است.

 او گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت احیای این رویداد هنری، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا، در شهر تهران متذکر می شوم تأخیر در راه اندازی این جمعه بازار علاوه بر صدمات و خسارت هایی که به غرفه داران و فروشندگان این بازار وارد خواهد آورد و هم اکنون باعث تعطیلی بسیاری از کارگاه های کوچک صنایع دستی شده است، شهروندان مشتاق و علاقمند را از فرصت بهره مندی از یک نمایشگاه خودجوش هنری محروم می سازد. لذا از شهردار محترم تهران درخواست رسیدگی فوری به این موضوع را دارم.  

تسریع در اجرای پروژه بزرگراه شهید بروجردی

محمود میر لوحی، عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری به شهرداری تهران، نسبت به تاخیر در تملیک چندین ملک در منطقه ۱۸ انتقاد کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت : تذکر بنده مربوط به تسریع در اجرای پروژه بزرگراه شهید بروجردی است. این بزرگراه ۴ معارض دارد و قرار بود سازمان املاک و شهردار منطقه این موضوع را حل کنند ولی این موضوع هنوز حل نشده است. نباید فرصت از دست برود و میلیاردها هزینه انجام شده به دلیل وجود چهار معارض بلاتکلیف بماند و مردم منطقه و شهر تهران در حوزه ترافیکی نتوانند از این پروژه بهره مند شوند؛ لذا امیدوارم در سریع ترین زمان ممکن این مشکل حل و فصل شود و شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

تعیین تکلیف عرصه ۵۳۷ هکتاری محدوده جنوبی شهر تهران و شمال ری پس از فریز  سالها

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: تصویب طرح باز آفرینی خیابان فداییان اسلام یکی از مهم ترین تصمیمات کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۹ است که با اجرایی شدن آن، املاک فریز شده در این محدوده وسیع بعد از چندین دهه بلاتکلیفی، تعیین تکلیف می شوند.

سالاری با اعلام خبر تصویب طرح بازآفرینی محدوده ۵۳۷ هکتاری خیابان فداییان اسلام در کمیسیون ماده ۵  گفت: رویکرد بازآفرینی شهری، ‌دیدگاهی جامع و یکپارچه و بدنبال حل مشکلات و توسعه مجدد نواحی و محدوده های دارای بافت فرسوده و عرصه های ناکارآمد است و در بلند مدت نیز موجبات توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی، کالبدی و اجتماعی را فراهم می کند.

او گفت: از آنجایی که محدوده خیابان فداییان اسلام، یکی از عرصه های به شدت ناکارآمد و رها شده تهران طی دهه های گذشته بوده و در طرح جامع نیز به عنوان محدوده نیازمند تهیه طرح موضعی و ایجاد پهنه تجارت جهانی مشخص شده است، توسعه عرصه های ناکارآمد و رها شده به عنوان رویکردکلان این طرح بازآفرینی شهری، در نظر گرفته شده است.

سالاری ادامه داد: محدوده های جنوبی شهر تهران در محدوده طرح تفصیلی شهر از منتهی الیه جنوب غربی تا منتهی الیه جنوب شرقی در طرح جامع شهر تهران به عنوان عرصه های تجارت جهانی و در طرح تفصیلی شهر تهران به عنوان "s"  های ویژه تعیین تکلیف شده اند که محدوده طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام به مساحت ۵۳۷ هکتار نیز در همین محدوده قرار دارد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه محدوده این طرح، بخشی از مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ را در برمی گیرد، گفت: ۷/۱۲۶ هکتار از این طرح در  منطقه ۱۵ یعنی بخش شرقی خیابان فداییان اسلام، ۵/۱۸۸ در منطقه ۱۶ یعنی بخش غربی خیابان فداییان اسلام، ۱۸ هکتار در منطقه ۱۲ و بخش شمال میدان شوش و ۴/۲۰۳ هکتار در منطقه ۲۰ که در دو طرف فداییان اسلام حدفاصل بزرگراه آزادگان تابزرگراه بسیج قرار گرفته است و ۳/۵ کیلومتر از خیابان فداییان را در بر می گیرد.

سالاری افزود: خیابان فداییان اسلام به واسطه استقرار در حدفاصل تهران تاریخی و شهر ری از محورهای بسیار مهم شهر تهران محسوب می شود. در ابتدا حاشیه این خیابان محل استقرار بخشی از صنایع تولیدی مصالح ساختمانی یعنی کوره های آجرپزی بوده که در مراحل بعدی توسعه شهر به مکانی برای کار و فعالیت  و صنعت تبدیل شده  است، این محدوده بخشی از ۱۳ محله باغ آذری، کوثر، شوش، مظاهری، مطهری، بعثت، کیان شهر جنوبی و شمالی، شهادت، دولت آباد، علی آباد جنوبی و جوانمرد قصاب را نیز در بر می گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه خیابان فداییان اسلام در طول تاریخ، ‌ محور شکل گیری صنعت در ایران و شهر تهران بوده است، گفت:  اکنون کارخانه هایی مانند چیت ری، چیت ممتاز، چرم مخزنی، چرم امید و چرم زوک که از نیمه دوم دهه  ۱۳۲۰ به بعد شکل گرفته اند، در پیرامون این خیابان قرار دارند.

او اضافه کرد: در حال حاضر محدوده طرح خیابان فداییان اسلام، دارای انواع مختلفی از کاربری ها است که بخش غالب آن ها مربوط به انبارها و کارگاه های  صنعتی خرد قدیمی و بعضا رها شده است. کاربری های انبار، انبارکارگاهی، کارگاه ها و زمین های بایر در مجموع ۴۹ درصد کل کاربری های محدوده موجود طرح را تشکیل می دهند و سهم کاربری مسکونی موجود در این محدوده بسیار اندک و حدود ۳/۷ درصد کل کاربری است. مجموع کاربری های خدماتی شامل آموزشی، درمانی، مذهبی، تاسیسات و فضای سبز نیز روی هم رفته ۱۴ درصد است.

رییس کمیسیون شهرساز و معماری شورای شهر تهران با اشاره به موقعیت کلیدی و راهبردی محدوده طرح خیابان فداییان اسلام بیان کرد: ایستگاه مرکزی راه آهن تهران و پایانه جنوب در نزدیکی محدوده طرح، امکانات حمل و نقل کالا و مسافر را تسهیل می کند. بازار تهران با طیف وسیعی از فعالیت ها که در مقیاس محلی، منطقه ای، فرامنطقه ای و ملی عمل می کنند، در شمال محدوده طرح و در ارتباط نزدیک با آن، موجب تقویت و رونق فعالیت های اقتصادی و تجاری در این محدوده می شوند و همچنین وجود فضاهای سبز وسیع مانند بوستان بعثت و بوستان ابریشم از دیگر ویژگی های این محدوده است.

او ادامه داد: این محدود ۵۳۷ هکتاری ده ها سال است که بلاتکلیف مانده و فریز شده و عملا مالکان خصوصی و دولتی این محدوده نمی توانند هیچگونه اقدامی را در راستای ساخت و ساز و تبدیل به احسن و خارج کردن این محدوده از وضعیت ناهنجار فعلی انجام دهند.

سالاری افزود: طبق سرشماری رسمی نفوس و مسکن، جمعیت ساکن این محدوده ۲۹۷۴۰ نفر در سال ۸۵ بوده است که این جمعیت در سال ۹۵ به ۲۵۷۴ نفر کاهش پیدا کرده است لذا نرخ رشد جمعیت در این محدوده به دلیل وجود کاربری های نامتجانس و مزاحم منفی بوده است.

سالاری تبدیل محور فداییان اسلام  به خیابانی سرزنده، فعال و خیابانی کامل به عنوان پیوند دهنده مرکز تاریخی شهر تهران با مرکز تاریخی شهر ری، ایجاد محور جدید کار و فعالیت در شهر تهران و پشتیبان بازار و عرصه ای نوآور و رقابت پذیر با حضور کسب و کار های نوین، هویت بخشی به خیابان و تجدید حیات اقتصادی و اجتماعی این محدوده، یکپارچکی خیابان و پیوند آن با استخوان بندی شهر تهران، هدایت و جذب سرمایه و سرمایه گذاران در محدوده و ایجاد اشتغال، فراهم نمودن فرصت های سکونت، تفریح و فراغت، تزریق سکونت و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان محدوده طرح و خارج کردن این محدوده از فضای بی دفاع شهری، تسهیل دسترسی شهروندان به فضاهای همگانی دلپذیر و مراکز کار و فعالیت و عناصر میراثی و تاریخی و ایجاد محیطی با اولویت پیاده را ازجمله مهم ترین ماموریت این طرح بازآفرینی اعلام کرد.

تغییر پهنه در طرح تفصیلی

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه در فرایند تدوین طرح بازآفرینی فداییان تغییراتی در پهنه های طرح تفصیلی داده شد، در خصوص دلایل تغییر در پهنه ها گفت: الزامات و رویکرد مدیریت شهری به منظور شکل گیری خیابان کامل، ایجاد منظر شهری یکپارچه  و مطلوب با تعریف پهنه و ضوابط مناسب در اطراف خیابان فداییان اسلام، در نظر گرفتن شرایط محلی و انطباق با کاربری موجود، حقوق مکتسبه و توافقات رسمی صورت گرفته، توجه به رویکرد اختلاط کاربری برای ایجاد تنوع و جذابیت فضایی و هدایت جریان سرمایه گذاری به این محدوده، تزریق سکونت به محدوده برای تحقق سرزندگی و امنیت حیات شبانه، ایجاد لجستیک پارک برای ساماندهی و تسهیل حمل و نقل کالا و حفظ و بهره برداری از میراث صنعتی در غالب کسب و کارهای جدید از جمله دلایل تغییر پهنه در محدوده اجرای طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام به شمار می رود.

شهرداری معاون منابع انسانی انتخاب کند

سید حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌ شهر تهران، نسبت به عدم انتصاب معاون منابع انسانی شهرداری‌ تهران به شهردار تذکر داد.

او گفت: ضمن اعلام مراتب تعجب و تأسف خود نسبت به عدم وفای به عهد خویش و اعمال مواضع و رفتاردوگانه مبنی بر تعهد و همراهی اولیه در زمان اخذ رای اعتماد و ارسال لایحه و تقاضای استرداد لایحه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری، سازمان ها و شرکت های تابعه در واپسین لحظات طرح آن در صحن شورای اسلامی و همچنین تعیین شتابزده سرپرست برای حوزه معاونت امور مناطق، که خودتان تقاضای حذف آن را کرده بودید!؟

رسولی  ادامه داد:اکنون که یکی از مهمترین وعده های شورای پنجم به مردم با صلاحدید و رای اکثریت همکاران محترم، کن لم یکن شده است، مقتضی است وفق مصوبه شورایعالی اداری کشور و تبصره ۳ ماده ۹ ضوابط تشکیلاتی شهرداری و سازمان های ذیربط، در اسرع وقت نسبت به انتصاب فردی عالم و متخصص از بین صاحب نظران جامعه مدیران منابع انسانی کشور که در طراز شهرداری پایتخت باشد، بعنوان معاون منابع انسانی اقدام فرمائید.

کارخانه سیمان تعطیل شود

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر  در مورد آلودگی هوای تهران گفت: ۴۰ درصد از آلودگی ها مربوط به صنایع آلاینده در تهران و اطراف تهران است که یکی از آنها کارخانه سیمان تهران است که هم تولید آلودگی می کند وهم طبیعت و منظر شهر را از بین می برد. از همه مهمتر این کارخانه برای آلودگی شهر تهران بسیار خطرناک است. متاسفانه در هفته گذشته با وجود حضور رئیس سازمان محیط زیست در هفته گذشته بخشی از کارخانه مجدد افتتاح شده است.

او ادامه داد: در حالی که بخش عمده ای از آلودگی شهر تهران از این ناحیه است حضور پر طمطراق رئیس محیط زیست به چه معنا است و ضمنا به شهردار محترم درباره تعطیلی این کارخانه با توجه به آلودگی تهران و موضوع کرونا هشدار می دهم.

موزه گردشگری صنعتی در ری افتتاح شود

مسجد جامعی نیز در همین باره تذکری ارائه کرد. او گفت با وجود کارخانه های صنعتی، می توان یک موزه صنعتی افتتاح کرد. در زمانی که این صنایع در ری ساخته شده است این شرایط امروز را نداشته است. امروز ری و شمیران با رویکرد گردشگری زیارتی پیدا کرده اند و جا دارد موزه میراث فرهنگی صنعتی در آن منطقه باشد.

مسجد جامعی بیان کرد: در تهران بیش از ۵۰ موزه وجود دارد و حتی خانه موزه وجود دارد. اما این موزه ها اصلا فعال نیستند و تعداد بازدیدکنندگان برخی در سال به تعداد انگشتان دست است. ما بیش از ۵۰ فضا در اختیار داریم که می تواند یک هویت مدیریت شهری ارائه کند. موزه ها دائما در حال افزایش است بدون آنکه بهره برداری داشته باشد. با وجود هزینه زیاد منشأ تأثیر نیستند.

حقوق کارگران را پرداخت کنید

افشین حبیب زاده، رئیس کمیته نظارت شورای شهر  نیز در تذکری در مورد عقب افتادن حقوق کارگران شهرداری تذکر داد. او گفت: رقم حقوق این کارگران ۲ میلیون تومان است که همان هم با تاخیر پرداخت می شود و حتما باید با پیمانکاران برخورد شود.

حبیب زاده در مورد حریم بانان و شهربانان نیز گفت: از زمانی که این گروه از هادیان شهر خارج  شده اند هیچ حقوقی در مورد آنها رعایت نمی شود. از روز اول گفتیم که پیمانکاران حقوق کارگران را سر موعد پرداخت کنند و اگر این طور نباشد به شخصه شکایت می کنم.

فوریت لایحه شهردار برای بسته محرکه تصویب شد

پس از تذکرات شورای شهر در دستور اول خود، یک فوریت لایحه شهردار تهران درباره اصلاح ماده ۱۱ مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره این لایحه گفت: چون کرونا باعث شده در آمد غرفه های اجاره ای شهرداری کم شده درخواست کرده اند که به آنها تخفیف داده شود. به لحاظ مالی نباید لایحه ای داشته باشیم اما چون باید کسانی که غرفه های شهرداری را اجاره کرده اند تکلیفشان روشن شود که لایحه یک فوریتی ارائه کردند.

امامی بیان کرد: دوستان شورا می دانند در طول سال، مهر ماه پایین ترین سطح درآمدی در شهرداری است. تا همین الان درگیر تأمین موارد از دارایی بوده ام که مقداری از منابع تأمین شود که حقوق ها پرداخت شود.

او در پاسخ حبیب زاده گفت: تا دیروقت شب گذشته با مترو درگیر بودیم. در مورد اوراق مشارکت مترو که قسط اول آن را پرداخت کردیم ایراد گرفته بودند. معاون اول یادداشت نوشته بودند که ظرف ده روز حل شود که ما تا دیروقت دیشب درگیر بودیم.

او بیان کرد: پایین ترین حقوق در شهرداری به پیمانکاران پرداخت می شود. البته صورت وضعیت پیمانکاران  با تأخیر می آید که بر این اساس  اگر دهم هر کار حقوق داده شود مشکلی نیست. البته بعضی اجهاف ها در حق پرسنل می شود. در آمد ما محدود است و امیدواریم که امروز و فردا حقوق پرداخت شود. ولی به هر حال حقوق پیمانکاران با یک هفته تا ۱۰ روز فاصله پرداخت می شود.

بر این اساس بررسی یک فوریت اصلاح ماده ۱۱ بسته محرک ادر شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشس از گسترش ویروس کرونا با رأی اعضای شورا به تصویب رسید.

اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه روز سه شنبه در مورد باغات شهر تهران تصمیم گیری کردند.

بر این اساس اعضای شورا به ۳ پلاک ثبتی رأی باغ و یک پلاک ثبتی رأی غیر باغ داد.

اعضای شورای شهر صورتجلسه چهل و هشتم را در مورد نامگذاری برخی خیابان ها را در دستور کار قرار دادند.

بر این اساس با رأی اعضا خیابان کشاورزی حد فاصل خیابان امام خمینی و خیابان فیاض به عبدالله موحد تغییر نام داد.

خیابان الهام حدفاصلی برگزاره علامه جعفری تا بلوار ناصر حجازی در منطقه ۵ به پرویز ابوطالب تغییر نام داد.

خیابان مجلسی حدفاصل خیابان ولیعصر تا لارستان به خیابان ایرنا تغییر نام داد.

و همچنین خیابان میعاد در منطقه ۲۲ به خیابان یاسوج، خیابان عطار نیشابوری در منطقه ۲۲ به خیابان سبزوار، خیابان پالیز در منطقه ۲۲ به کهنوج، خیابان شهید همت در منطقه ۱۵ به نام شهید محمود مولایی، کوچی بی نام در منطقه ۴ به نام کوچه عقیق، کوچه مهراس در منطقه ۱۴ به نام شهید عماد فاریابی، بن بست بی نام در منطقه ۱۱ به بن بست زردقناری، خیابان رهی معیری در منطقه ۲۲ به خیابان اسفراین و خیابان خواجوی کرمانی در منطقه ۲۲ به خیابان جیرفت تغییر نام دادند.

ادامه جلسه شورای شهر مجددا به بررسی پلاک های ثبتی و موضوع باغ یا باغ نبودن پلاک ها اختصاص پیدا کرد.

اعضای شورا مجددا به سه پلاک برای باغ  پلاک غیر باغ رای دادند.

دستور بعدی مجددا موضوع نامگذاری بود که صورتجلسه چهل و نهم کمیسیون نامگذاری با ۱۵ نام به تصویب اعضای شورا رسید.

مصوبات این نامگذاری به شرح زیر است:

-بازار میوه و تره بار المپیک در محدوده زیبا دشت واقع در منطقه ۲۲شهرداری تهران بنام بازار میوه و تره بار زیبا دشت

-کوچه سی و پنجم غربی در محدوده تهرانسر بنام شهید سید رضا حسینی پور با حفظ شماره در منطقه ۲۱

-کوچه سرباز در خیابان شهید مدنی بنام شهید احد رضوانی

-بن بست پارس در خیابان کرمان واقع در منطقه ۸ شهرداری تهران بنام شهید نورالله سوری

-کوچه بنفشه در بزرگراه شهید آبشناسان بنام شهید مجید خداد نژاد

-بلوار نوساز در محدوده نعمت آباد بنام بلوار حیدر بابا

-میدان نوساز در همان محدوده بنام میدان حیدر بابا

-کوچه دانش در محدوده خیابان پیروزی بنام شهید جعفر مظفری منطقه ۱۴

-کوچه هفتم محمدی در محدوده میدان نماز واقع در منطقه ۲۰شهرداری تهران بنام شهید عباس دهستانی با حفظ شماره

-کوچه یاسمن در محدوده بلوار بسیج بنام شهید احمد جانفشان

-کوچه خادم آزاد در محدوده خیابان ولیعصر بنام تولدی دیگر منطقه ۱۱

-کوچه طالقانی در محدوده خیابان طوس بنام شهید بهنام نقدی

-بلوار صبا در محدوده سیمون بولیوار شهید محمد حسین محمد خانی

-پل بی نام در حدفاصل شهرک اکباتان و بزرگراه شهید ستاری بنام شهید ابوالحسن ابراهیمی

پس از این رأی گیری شورا مجددا باغات را در دستور قرار داد.

در این دستور نیز دو پلاک ثبتی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از پلاک ها باغ و پلاک دیگر ملک غیر باغ اعلام شد.

حل مشکلات غرفه داران شهرداری در شورا

محسن هاشمی در پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۸ ماه است که مشکل کرونا وجود دارد و در جاهایی از شهرداری دچار ضرر و زیان شده اند. به عنوان مثال در ایستگاه های مترو تعدادی غرفه است که به طور مثال بر اساس دو میلیون مسافر در روز ارزیابی شده اند. تعداد سفرها به دلیل کرونا کم شده و غرفه دارها متحمل ضرر و زیاد شده اند. به همین شکل در ترمینال ها و حتی بعضی از مکان های ورزشی متحمل خسارت شده اند و اجاره خود را پرداخت نمی کنند.

او ادامه داد: شهرداری ناچار به شکایت از این گروه می شود و به این ترتیب بین این گروه و شهرداری که تعداد زیادی هم دارند اختلافات شدید ایچاد می شود. به همین دلیل این موضوع در شورا به بحث گذاشته شد.

هاشمی در مورد پارکبان هایی که به صورت غیر قانونی در شهرک ها و... کار می کنند بیان کرد: اینها برخی از شرکت ها هستند که امنیت را به صورت خصوصی تأمین می کنند. به طور مثال اهالی یک کوچه در این مورد تصمیم گرفته شده است. اگر کسی شکایتی کند مسئولان منطقه و ناحیه می توانند رسیدگی کنند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 5707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =