انجام ۲۱۰۰ سفر ترکیبی دوچرخه-مترو در تهران

شهر: باتوجه به اینکه مدل دوچرخه سواری در شهر تهران نمی‌تواند مشابه شهرهای اروپایی از مبدأ تا مقصد باشد، شهروندان می‌توانند از مدل حمل و نقل ترکیبی با اتکا بر دوچرخه شخصی یا عمومی استفاده کنند. گفتنی است که از ابتدای امسال تا پایان مهر، دو هزار و ۱۰۰ سفر ترکیبی دوچرخه-مترو در شهر تهران انجام شده است.

به گزارش شهر، شاید شهروندان نتوانند روزانه برای رسیدن به مقاصد خود بیشتر از ۱۰ کیلومتر مسیر را با دوچرخه طی کنند. تصور کنید که فاصله خانه تا محل کار شما حدود ۲۰ کیلومتر باشد، طی کردن این مسیر تنها با دوچرخه در یک روز تابستانی کار طاقت فرسایی خواهد بود. اما اگر این مسیر به یک تا پنج کیلومتر کاهش یابد، چطور؟ آن زمان، می‌توانید با رکاب زدن حداکثر ۵ کیلومتر مسافت خود را نزدیک‌ترین ایستگاه حمل و نقل عمومی برسانید و دوچرخه را در پارکینگ ویژه پارک کنید یا اینکه با استفاده از مترو و حمل دوچرخه با خود، به مسیر ادامه دهید.

بر اساس این گزارش روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در هلند از سفر ترکیبی دوچرخه-مترو استفاده می‌کنند، چرا؟ چون این انتخاب برای آن‌ها آسان‌تر از ماندن در ترافیک و اتلاف زمان، سوخت و انرژی است.

الزامات حمل دوچرخه توسط مسافران در اماکن مترو

دوچرخه سواری نیز همانند رانندگی قوانین ویژه و خاص خود را دارد. این قوانین تنها مختص زمانی نیست که شما پا بر رکاب دوچرخه می‌زنید، بلکه پارک دوچرخه و حمل آن در هر فضا و مکانی الزامات ویژه خود را طبق دستورالعمل‌های اجرایی هر محیط دارد. یکی از آن الزامات، حمل دوچرخه در مترو تهران و انجام سفرهای ترکیبی دوچرخه-مترو است.

در ادامه گزارش، ۱۲ الزام حمل دوچرخه در مترو را می‌خوانید.

حمل دوچرخه‌های تاشو به اماکن مترو در همه روزها به جز ساعات پیک مسافری ایام عادی (شنبه تا پنجشنبه ۶:۳۰ الی ۹:۳۰ صبح و ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ عصر) مجاز است.

حمل دوچرخه‌های تاشو به اماکن مترو با ابعاد حداکثر ۹۰*۶۰*۳۰ سانتیمتر مجاز است.

حمل دوچرخه‌های معمولی در ایام عادی بعد از ساعت ۲۰:۰۰ و در ایام تعطیلات رسمی و سیزده روز اول فروردین در تمامی ساعات بهره برداری از مترو مجاز است.

مسافران دارای دوچرخه فقط از واگن مشخص شده قطارها می‌توانند استفاده کنند.

سوار شدن روی دوچرخه در همه ایستگاه‌ها و قطارهای مترو ممنوع است و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل دوچرخه در اماکن مترو هستند.

حمل دوچرخه‌های برقی به صورت روشن در اماکن مترو ممنوع است.

استفاده از پله برقی و آسانسور در ایستگاه‌های مترو برای حمل دوچرخه ممنوع است.

رها کردن دوچرخه در ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار ممنوع و لازم است برای ایمنی بیشتر، دوچرخه توسط صاحب آن مهار شود.

مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه از طریق مترو می‌کنند لازم است برای حفظ ایمنی خود و دیگر مسافران، کمال همکاری و تعامل را با کارکنان ایستگاه داشته باشند.

مسوولیت ناشی از رعایت نکردن موارد ایمنی در ایستگاه و قطارهای مترو برعهده مسافر حمل کننده دوچرخه است.

مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه توسط مترو می‌کنند، ضروری است مراقبت برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند.

لباس مسافران حمل کننده دوچرخه باید متعارف با عرف عمومی و شرعی جامعه باشد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 5735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =