راه‌اندازی موزه استاد شهریار در تهران

شهردار منطقه ۶ تهران از راه‌ اندازی موزه استاد شهریار در قلب فرهنگی پایتخت و در محل بوستان بهجت‌آباد تهران خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶، تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران با اعلام این خبر از پیگیری ثبت بوستان بهجت‌آباد به نام استاد شهریار خبر داد و گفت: این موضوع به عنوان یک رویداد- مکان در وزارت میراث فرهنگی  نیز در حال پیگیری  است. به گفته  شهردار منطقه ۶، موزه استاد شهریار پیرو مصوبه کمیسیون بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، در ساختمان واقع در ضلع شمالی بوستان بهجت‌آباد راه‌اندازی خواهد شد.

فرهادی همچنین  با اشاره  به اعلام آمادگی بنیاد استاد شهریار برای مشارکت در تامین هزینه‌های بازسازی و تجهیز ساختمان در نظر گرفته شده برای این موزه، افزود: بخشی از آثار و دستنوشته‌های استاد شهریار هم‌اکنون گردآوری شده و آماده ارائه به علاقه‌مندان در این موزه است. بهجت‌آباد محله‌ای در مرکز تهران و در محدوده خیابان ولی عصر و بلوار کریمخان زند است که بوستانی به همین نام در آن واقع شده که به لحاظ اهمیت فرهنگی جایگاه ارزشمندی در میان پارک‌های تهران دارد. غزل معروف «بهجت‌آباد خاطره‌سی» در دیوان استاد شهریار نشان‌دهنده تأثیر عمیق اتفاقاتی است که در محل این بوستان در زندگی این شاعر پرآوازه رخ داده است و همین است که دوستداران استاد، همه ساله در سالروز درگذشتش در این مکان به یاد شهریار اجتماع می‌کنند.

علی‌اصغر شعردوست، از دوستداران استاد شهریار و  سفیر اسبق ایران در تاجیکستان با اشاره به ابیاتی از شعر «بهجت‌آباد» می‌گوید: عشق معنوی شهریار از عشق زمینی شروع شده است. شهریار وقتی می‌خواست در عنفوان جوانی از دختر مورد علاقه‌اش جدا شود؛ مادر دختر، شهریار را مجبور کرد که به وی بگوید هیچ‌گاه به وصال هم نخواهند رسید و از این رو از وی خواست که با دخترش در پارک بهجت‌آباد قرار گذاشته و این موضوع را بیان کند. نقطه عطف زندگی محمدحسین بهجت تبریزی که در پارک بهجت‌آباد رقم می‌خورد و او درس پزشکی را رها می‌کند و راهی دیگر پی می‌گیرد، در منابع خبری اینگونه روایت شده است: در شب حادثه شهریار از ساعت‌ها پیش در محل قرار حاضر می‌شود، زمان قرار می‌گذرد، اما خبری از معشوقه‌اش نمی‌شود. در همان شب تحول بزرگ روحی در مسیر رشد و تعالی شهریار اتفاق می‌افتد، که بعدها خود آن مرحوم بیان می‌کند که اگر آن شب به وقوع نمی‌پیوست الان من پزشک بودم، ولی وقوع آن شب مرا تاریخی کرد و من در تاریخ ماندگار شدم.

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
کد خبر: 5804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =