کیفیت هوای پایتخت در انتظار تصمیم‌گیری برای کنترل تردد خودروها

شهر: تردد وسایل نقلیه و اجرا نشدن طرح ترافیک، همزمان با کاهش سرعت باد و عدم تهویه مناسب هوا سبب شد تا در دو روز ابتدایی خرداد، کیفیت هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه قرار گیرد.

وسایل نقلیه، به عنوان منابع متحرک، یکی از عوامل آلوده‌کننده هوا به ویژه در کلانشهرها هستند که اثر حضور آن‌ها اگر با شرایط دیگری از جمله بالا رفتن دمای هوای همراه باشد، غلظت برخی آلاینده‌ها مانند ازن را افزایش داده و سبب کاهش کیفیت هوا می‌شود، از همین رو با افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق در دو روز ابتدایی خرداد ۱۳۹۹، شرایط هوای پایتخت پس از ثبت ۶۳ سه روز شرایط سالم، در آستانه شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت که نقش تردد غیرضروری در بروز آن پررنگ است. به این ترتیب اجرا نشدن طرح‌هایی که میزان تردد خودروها را کنترل می‌کرد مانند طرح ترافیک، می‌تواند کیفیت هوای تهران را در روزهای آینده کاهش دهد. حسین‌رضا شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره این موضوع به شهر گفت: در دو روز ابتدایی خرداد ماه سال جاری به علت استقرار جو نسبتاً پایدار و سرعت ناچیز باد و در اثر آلودگی تولید شده توسط وسایل نقلیه ترددکننده در شهر، کیفیت هوا در آستانه شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه قرار گرفت.

او افزود: به دنبال کاهش حجم تردد وسایل نقلیه و تقلیل ترافیک ناشی از تعطیلات عید سعید فطر در سطح شهر تهران، همچنین  افزایش جریانات جوی از بعد از ظهر روز سوم خرداد ماه و وزش باد با سرعت بیشینه ۸ متر بر ثانیه (ایستگاه مهرآباد)، شاخص کیفیت هوا در روزهای ۴ و ۵ خرداد با کاهش چشمگیر از ۱۵۰ در روز شنبه سوم خرداد ماه به ترتیب به ۷۵  و ۷۰ تقلیل یافت.

 در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در تاریخ سوم خرداد ماه هم به این موضوع اشاره و به شهروندان توصیه شده است در شرایط کنونی  کم کردن تعداد وسایل نقلیه با روش هایی مانند خودروی اشتراکی و همچنین استفاده نکردن از این وسایل در شرایط غیرضرور بسیار مهم است. همچنین به این موضوع اشاره شده است که اجرا نشدن طرح ترافیک و تردد زیاد خودروها در سطح شهر یکی از دلایل افزایش غلظت آلاینده‌ها در پایتخت محسوب می‌شود. اما تنها دلیل آلودگی هوای روزهای اخیر محسوب نمی‌شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =