هشدار هاشمی؛ تهران در آستانه سونامی انسانی

شهر: رئیس شورای شهر تهران گفت: تلفات کرونا در هشت ماهه نخست سال جاری در تهران، چندین برابر میزان متوسط شهدای جنگ تحمیلی و ماههای اوج انقلاب اسلامی بوده است و اگر اقدام موثری برای مهار آن صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر شود.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران رئیس شورای شهر دویست و چهل و ششمین جلسه رسمی شورا ضمن هشدار درباره وضعیت کرونا در تهران بیان کرد: میزان تلفات کرونا در تهران، در دهه نخست آبان، بیش از سایر علل مرگ بوده است و مقایسه آمار مرگ در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش حدود ۱۰۰ درصدی است.

هاشمی گفت: تلفات کرونا در هشت ماهه نخست سال جاری در تهران، چندین برابر میزان متوسط شهدای جنگ تحمیلی و ماههای اوج انقلاب اسلامی بوده است و متاسفانه برخلاف موج نخست و دوم کرونا که پس از اوج گیری دچار کاهش شد، موج سوم که مهرماه آغاز شد در آبان تشدید شده است و اگر اقدام موثری برای مهار آن صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر شود.

او گفت: باید به جای آنکه پشت کرونا حرکت کنیم قبل از آنکه این بیماری اوج بگیرد تصمیمات عاقلانه بگیریم. تصمیم در مورد تعطیلی کامل دو هفته ای کلانشهر ها باید هر چه سریعتر اجرا شود در غیر این صورت تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

به گفته او خوشبختانه در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان تهران، به تفاهم خوبی در جهت راهکارهای مهار موج سوم کرونا دست پیدا کردیم که طی نامه مشترکی به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد خواهیم داد.

در ابتدای این جلسه هاشمی با تبریک ابتدا ایام مبارک ولادت خاتم الانبیا و هفته وحدت گفت: متاسفانه شاهد دو پدیده زشت هستیم: نخست توهین به مقدسات و اعتقادات یک ونیم میلیارد مسلمان، از سوی برخی جریانات مشکوک با حمایتهای دولتی در غرب، که به نام آزادی بیان، حریم اعتقادات امت بزرگ اسلام را نقض می کنند، آنهم در مورد دینی که توهین به مقدسات مشرکین را نیز برای مسلمانان نهی و همواره دعوت به جدال احسن، گفتگو و محترم شمردن شخصیت و اعتقادات انسانها و استفاده از ابزار دلیل و منطق بجای توهین و تمسخر کرده است.

او ادامه داد: بدیهی است که آزار و رنجاندن صدها میلیون مسلمان و تحریک عواطف و احساسات پاک دینی آنان، هرچه باشد آزادی بیان نیست، آزادی بیان در بستر گفتگو و عقلانیت و احترام به یکدیگر مفهوم پیدا می کند نه اهانت و تحریک و تحقیر دیگر انسانها.

هاشمی گفت: دومین پدیده زشت، رفتار خشونت آمیز گروهی از متحجران به نام اسلام و دامن زدن به اسلام هراسی از سوی این گروه است، گرچه ایجاد و تقویت و توسعه این فرقه های انحرافی در جهان اسلام در دهه های گذشته با حمایت برخی دولتهای عربی و سرویس های امنیتی غربی صورت گرفته است اما حفظ هوشیاری ملتهای اسلامی در دوری جستن از این رفتارها و تاکید بر پاسخهای مدنی، قانونی و اخلاقی به اهانت های انجام شده به پیامبر اکرم(ص) امروز برای دفاع از هویت اسلامی و نبوی ضروری است.

اعتراض اعطا به بی عدالتی شورا نسبت به خبرنگاران


علی اعطا، سخنگوی شورای شهر خطاب به محسن هاشمی و نسبت به بی عدالتی در موضوع حضور خبرنگاران در صحن شورا اعتراض کرد.
او با اشاره به منع حضور خبرنگاران در صحن در دوران کرونا گفت: طی دو روز گذشته این قاعده با مخالفت خبرنگاران مواجه شد اما بنده و همکاران روابط عمومی  خبرنگاران را متقاعد کردیم که تنظیم این قاعده برای سلامت آنان است  اما امروز شما دستور دادید که صرفا صدا و سیما در صحن حضور پیدا کند؛ و من دلیل این تبعیض را متوجه نمی شوم.
او با طرح این پرسش از رییس شورا که چه فرقی بین صدا و سیما با سایر خبرگزاری ها از جمله ایسنا، ایرنا، فارس، تسنیم، باشگاه خبرنگاران و سایر رسانه ها،  وجود دارد؟ گفت: اگر قرار است ما یک قاعده کلی قائل شویم، تبعیض معنایی ندارد اما اگر قرار است به یک رسانه امتیاز خاصی بدهیم، از چند روز قبل اعلام کنیم که این قاعده برای همه است غیر از صدا و سیما تا ما بتوانیم توضیح دهیم.
‎اعطا با تاکید بر اینکه من نسبت به این رفتار گلایه‌مند هستم، گفت: در حال حاضر اعضای جلسه ۱۴ نفر است و اگر به ۱۵ نفر برسد و با خروج بنده جلسه از رسمیت نیوفتد به عنوان اعتراض به این رفتار، حتما جلسه را ترک خواهم کرد.
خزانه‌دار شورا درباره عدم حضور تمام رسانه‌ها در صحن شورا گفت: این محدودیت برای حفظ سلامت همه بوده و کم اعتنایی مد نظر شورا نبوده است.
سید حسن رسولی خزانه دار شورا در پاسخ به اعطا گفت: از آنجا که مسئولیت اجرایی به من محول شده، تصمیمی که گرفته شده برای حفظ سلامت همه همکاران است. از ۲۱ نفر عضو شورا ششمین نفر ما امروز در بیمارستان است. یکی از همکارانمان را از دست دادیم و یکی از همکاران عزیزمان را یک ماه قبل از دست دادیم.او تاکید کرد: هدف کم اعتنایی به کارشناسان و خبرنگاران نبوده است.
 

فاز نخست تصفیه خانه ششم ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه داشت


در ادامه جلسه، زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در نطق پیش از دستور از افتتاح فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران قدردانی کرد.
صدراعظم نوری در بخشی از این نطق گفت: تصفیه خانه تهران و سامانه آبرسانی به عنوان بزرگترین سامانه آبرسانی کشور با ظرفیت ۱۵ متر مکعب، امکان بهره مندی شهروندان غرب تهران در مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت فراهم می کند که در فاز نخست با ظرفیت ۵/۷ متر مکعب در ثانیه به بهره برداری رسیده است. برای بهره برداری از فاز نخست این تصفیه خانه تا کنون حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال و برای بهره برداری از سه سامانه رینگ آبرسانی شامل غرب، شمال غربی و جنوب غربی بیش از ۴ هزار میلیارد و ۹۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است. 
به گفته نوری در مجموع اجرای پروژه های مذکور بالغ بر حدود ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته که بخشی از آن از محل مصوبات شورای اسلامی شهر تأمین شده است. 

نگرانی از وضع اردوگاه منظریه
در ادامه جلسه سید آرش میلانی درباره انباشت تجهیزات برف روبی در اردوگاه منظریه تذکر داد و گفت: این اردوگاه برای شهر تهران بسیار مهم  است و علاوه بر کارکردهای آموزشی یکی از معدود پهنه های سبز در شمال تهران است. 
او خطاب به معاونت خدمات شهری و سازمان بوستان ها گفت : حفاظت از این اردوگاه جزو اولویت هاست و شهرداری باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشد. شهردار ناحیه یک منطقه یک در روزهایی اقدام به ساخت سایت برف روبی در اردوگاه با هنر کرده که در سال گذشته نیز احداث سایت برف روبی و غبار نمک منجر به آسیب جدی به ۴۰ اصله درختان اطراف آن شده است.


خون رئیس جمهور از خون مردم رنگین تر است؟
حجت نظری بار دیگر نسبت به تعطیلی پایتخت تذکر داد و گفت با توجه به اینکه تعداد فوتی ها در تهران از همه شهرها بیشتر است این ضرورت وجود دارد که در مورد پایتخت تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود. اینکه این اتفاق نمی افتد و خود آقای رئیس جمهوری در هیچ افتتاحی حضور پیدا نمی کنند به غیر از جمع کنترل شده هیأت وزیران ! این شائبه را ایجاد می کند که آیا جان رئیس جمهور از جان مردم عزیزتر است؟ یا خون ایشان از خون مردم رنگین تر است؟
او ادامه داد: اگر نیست دولت تعیین تکلیف کند و مدت محدودی شهر تهران و کلانشهر ها را تعطیل کند. زمانی هم که می خواهند شهر را تعطیل کنند باید مبادی خروجی شهر را هم ببندند. این طور نباشد که شهر تعطیل شود و همه به مسافرت بروند. اگر این دو اتفاق توامان انجام نشود هیچ اقدام مثبتی برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام نمی شود.

در ادامه جلسه شورای شهر یک فوریت «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت موزه های تحت مالکیت و مدیریت و یا مرتبط با مدیریت شهری تهران به تصویب رسید.
شورای شهر در دستور دوم یک فوریت طرح «تاسیس خانه تهران» را به رأی گذاشتند که یک فوریت این طرح نیز با ۱۴ رای به تصویب رسید.

دستور بعدی بررسی نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های با نرخ سفر سازی بالا بود. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گزارش کمیسیون را در این باره ارائه کرد. اعضای شورا در این مورد به گزارش کمیسیون رأی مثبت دادند.

تصویب عرضه سهام همشهری و شهروند در بازار سرمایه


اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمان بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه رای موافق دادند. 
بهاره آروین عضو شورای شهر ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه «برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت خدماتی شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه گفت: مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه در خصوص عرضه‌ سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» دقیقا یک سال پیش، با پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند و در تاریخ ۱۴ آبان ۹۸ به تصویب رسید.

در مصوبه پیش‌بینی شده بود که لایحه جامع اقدامات برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه ظرف ۳ ماه به شورا بیاید و شهرداری تعیین کند که چه تعداد از شرکت‌ها قابل واگذاری اند،  چه تعداد وظیفه حاکمیتی داشته و قابل واگذاری نیستند، چه تعداد نیازمند تغییرات بلندمدت هستند و چه تعداد همین اکنون قابلیت آغاز برنامه عملیاتی را دارند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: به هر حال شهرداری بعد از چندین ماه و در اواخر شهریور  لایحه برنامه عملیاتی و زمانبندی اجرایی عرضه سهام شرکت شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را به شورا ارسال کرد. کمیسیون برنامه و بودجه به این دلیل که از زمان اجرای مصوبه گذشته بود به فوریت تشکیل جلسه داده و گزارش خود را آماده کرد. 
او با اشاره به موافقت کمیسیون برنامه و بودجه با کلیات لایحه بیان کرد: ما معتقدیم این اقدامات هرچه زودتر باید آغاز شود. تغییراتی هم که این کمیسیون پیشنهاد کرده شامل اصلاحات جزئی است. 
آروین ادامه داد: میزان سهام را که در لایحه شهرداری ۲۵ درصد پیش‌بینی شده تا ۳۰ درصد افزایش داده شد و این عدد همچنان زیر ۳۳ درصد است که مبنای تغییر مالکیت سهام است. 
او افزود: همچنین ما ترکیب اعضا در هیات واگذاری را هم تا حدی تغییر دادیم. ترکیب این هیات شامل معاون مالی، معاون برنامه‌ریزی، معاون ذی‌ربط در هریک از شرکت‌ها، یک نفر صاحبنظر خبره به پیشنهاد کمیسیون و تصویب شورا و یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر است. ما مدیرکل مجامع و مدیرعامل را از ترکیب هیات واگذاری خارج کردیم؛ چراکه در متن ماده مقرر شده پیشنهادات با امضای دو نفر یعنی مدیرکل مجامع و مدیرعامل صورت گیرد و ما احساس کردیم اگر این دو فرد در هیات واگذاری هم باشند، درواقع دوبار رای داده‌اند. 


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه یک ماده مهم به لایحه اضافه کرده است، گفت: شهرداری تهران مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده بود و نسبت به تعیین تکلیف واگذاری واحدهای تابعه اقدام نکرده بود. شهرداری به گونه‌ای کار کرده بود که گویا تعیین تکلیف واگذاری این دو شرکت و موسسه به معنای اجرای کل مصوبه است. ما شهرداری را ملزم کردیم نسبت به ارائه لایحه برای واگذاری همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری دارند و بالاتر از ۳۳ درصد از سهامشان در مالکیت شهرداری است و به این معنا واحد تابعه محسوب می‌شوند اقدام کند. 

به گفته او، ماده ۶ هم درباره واگذاری ترجیحی سهام به کارمندان شهرداری تهران است که کمیسیون برنامه و بودجه آن را در چارچوب ضوابط بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه محدود کرده و تبصره ذیلش نیز ناظر به ارائه پیشنهاد از سوی معاونت منابع انسانی درخصوص چگونگی این واگذاری ترجیحی و تصویب آن از طرف هیات واگذاری است. 
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: ما چهار سال زحمت کشیدیم تا رویکرد شورا را در واگذاری‌های شفاف نشان دهیم. واقعیت این است که خیلی اوقات اقدامات دولت در عرضه سهام شرکت‌های دولتی در یک فرایند غیرشفاف صورت گرفته و اگر قرار شد شرکت‌های شهرداری واگذار شوند باید در شفاف‌ترین حالت و از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد. شرکت‌هایی هستند که در حوزه ماموریتی شهرداری تهران نیستند و جز اینکه هزینه‌های ما را بالا برده‌اند و سیستم را بزرگ کرده‌اند، اثری نداشته‌اند.


او اضافه کرد: ممکن است دوستان ابهاماتی داشته باشند مبنی بر اینکه در صورت اعطای مجوز، آیا شرکت شهروند و موسسه همشهری می‌توانند واگذار شوند یا قابلیت عرضه سهام ندارند. در پاسخ باید بگویم که این واگذاری امکانپذیر است. بویژه الان که می‌بینید دولت چگونه برای تامین مالی پروژه‌ها از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی استفاده می‌کند. واحدهای تابعه ما خیلی بیشتر از شرکت‌های دولتی شرایط واگذاری دارند. بقیه کار را هم باید به خرد جمعی خریدارانی واگذار کنیم که به خرید این سهام رو خواهند آورد. فکر می‌کنم ورود شهرداری به بازار سرمایه ورود مبارکی خواهد بود.
به گفته آروین، هدف اصلی از ارائه‌ طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه در خصوص عرضه‌ی سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه» افزایش شفافیت مالی بوده است؛ چراکه سیدگی به وضعیت مالی این واحدها در بسیاری مواقع به دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاصشان یا اساسنامه‌هایشان امکانپذیر نیست. ورود یک سازمان تخصصی نظارت مالی مثل بازار سرمایه می‌تواند این خلاء را جبران کند.
او گفت: با توجه به اینکه واگذاری یا عرضه هرچند محدود سهام برخی شرکت‌هایی که قابلیت عرضه در بازار سرمایه را دارند به شفافیت مالی و نظارت‌پذیری این واحدها کمک بسیاری می‌کند، امیدوارم دوستان به آن رای دهند.
در نهایت کلیات لایحه عرضه سهام همشهری و شهروند با ۱۴ موافق به تصویب رسید.
پس از تصویب کلیات مواد این لایحه با پیشنهادات اعضا مورد بررسی قرار گرفت و ۷ ماده از این لایحه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت . 
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در پایان جلسه امروز اعلام کرد که شورای شهر به مدت یک هفته تعطیل است و جلسه آینده ۱۸ آبان ماه خواهد بود.

این گزارش در حال تکمیل است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 5828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =