۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 5892

محسن هاشمی در مراسم بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید در تهران:

در دولت حسن روحانی حتی یک اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشد

در ابتدای دولت دوازدهم مصوب شد که ۵ هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی بوس تحویل شهرداری تهران شود
در دولت حسن روحانی حتی یک اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشد

شهر: رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ابتدای دولت دوم آقای روحانی مصوبه ساخت و تحویل ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی بوس برای شهرهای کشور به تصویب رسید که سهم تهران پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی بوس بود .

به گزارش شهر محسن هاشمی در مراسم بهره برداری از یکصد دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید تهران گفت: سنت حسنه ای در دولتهای گذشته وجود داشت که اتوبوس مورد نیاز شهروندان تهرانی، توسط دولت تامین می شد، پایه  گذار این سنت هم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در زمانی که بنده مسئولیت دفتر رییس جمهور را داشتم با پیگیری ویژه ایشان قرارداد ساخت اتوبوس برای شهر تهران منعقد شد، این توجه و پیگیری رییس جمهور نسبت به حمل ونقل عمومی در حدی بود که مدیرشرکت واحد وقت که برادر بزرگتر مدیر فعلی است، شخصا با رییس جمهور ملاقات می کرد و نتیجه این پیگیری و توجه ویژه ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس هایی بود که در اواخر دوران سازندگی و اصلاحات ساخته و تحویل شرکت واحد شد.

هاشمی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد هم ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای ایران توسط دولت در قالب سهم ۸۲.۵ درصدی (تبصره ۱۳)  دولت تامین شد که بخشی از آنها هم سهم تهران بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما در دولت آقای روحانی با وجود مصوبه تامین ۱۹ هزار اتوبوس برای شهرها که تامین منابع آن هم به عهده  وزارت نفت  بود متاسفانه هنوز یک دستگاه اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران داده نشده است.

هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه شهرداری می تواند با شرکت های اتوبوس ساز قرارداد منعقد و منابع آن را هم وزارت نفت تامین کند. اما متاسفانه پیگیری های لازم برای عملیاتی شدن این مصوبه صورت نگرفته، این در حالی است که این مصوبه به اوایل دولت دوم آقای روحانی باز می گردد ، زمانی که هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بود یعنی یک و نیم سال وقت داشتند که این مصوبه را قبل از اعمال شرایط تحریمی و خارج شدن امریکا از برجام عملیاتی کنند.

هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی بوس باید برای شهرهای کشور ساخته شود که سهم تهران پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی بوس است و مدیریت شهری باید هر چه سریعتر این مصوبه را عملیاتی کند. در زمانی که بنده مدیر عامل شرکت مترو بودم نیز ما اینچنین عمل می کردیم و  مصوبه هایی که در دولت آقای خاتمی به تصویب می رسید را با جدیت پیگیری و عملیاتی می کردیم. 

هاشمی ادامه داد:  متاسفانه اجرایی نشدن این مصوبه باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شد به نحوی که عمر متوسط اتوبوس های تهران به ۱۲ سال رسیده در حالیکه اتوبوس های شهری باید ظرف ۱۰ سال یا حداکثر ۱۲ سال از سرویس دهی خارج شوند، تعداد اتوبوس های تهران نیز که طبق برنامه باید ۹ هزار دستگاه باشد به حدود ۵۵۰۰ دستگاه فعال رسیده که عملا ۳ هزار دستگاه آن فرسوده است.

هاشمی افزود: ما برای ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به ۶  هزار دستگاه ظرف دوسال آینده نیازمندیم که انتظار داریم سه هزار دستگاه آن در همین دولت تامین شود، هرچند رییس جمهور در فروردین امسال نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای تامین فوری اتوبوس دادند که آن نیز اجرایی نشد.

هاشمی  گفت: این یکصد دستگاه اتوبوس و مینی بوس که توسط شهرداری تهران تامین مالی شدند، فقط ۲۰ دستگاه گازسوز و بقیه از نوع دیزلی هستند که برای هوای تهران مناسب نیست اما خودروسازان داخلی، بدون سفارش قطعات، قادر به ساخت اتوبوس گازسوز نیستند و امیدواریم با کارگشایی سیستم بانکی و سایر دستگاههای دولتی بزودی قرارداد ساخت ۶ هزار اتوبوس گازسوز برای تهران اجرایی شود.

رییس شورای شهر تهران  در ادامه با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: ما شعار مقابله با کرونا را مرتب می دهیم اما به الزامات  مقابله پایبند نیستیم، مقابله نیازمند زمان مناسب، اقدامات مناسب و امکانات مناسب است که در هر سه بخش لنگ می زنیم، در مورد زمان آنقدر تصمیمات را با تاخیر می گیریم که اثرگذاری اش کاهش پیدا می کند و کرونا همیشه دو سه گام از ما جلوتر عمل می کند.

هاشمی گفت: یکی از همین امکانات مناسب توسعه و افزایش حمل و نقل عمومی است چرا که یکی از منابع اصلی انتشار ویروس کرونا در کلانشهرها حمل و نقل عمومی عنوان شده که بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد را در بر می گیرد لذا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند عاملی در جهت کاهش انتشار این ویروس باشد.

 او اضافه کرد: در مورد اقدامات هم با تردید و بخشی وسلیقه ای عمل می کنیم، مانند تعطیلی تهران که اگر هر روز آن را به تاخیر بیاندازیم، سونامی تلفات و قربانیان کرونا بزرگتر می شود، در مورد امکانات هم بدون تقویت سیستم حمل ونقل عمومی و تعطیل نکردن فعالیتهای اداری، فقط زمینه را برای ابتلای بیشتر مردم فراهم می کنیم.

هاشمی گفت: در دهه نخست آبان، تلفات در تهران از ۱۵۰۰ نفر در سال گذشته به ۳۱۰۰ نفر رسیده است یعنی بیش از دو برابر شده است، روزی ۱۶۰ نفر در تهران براثر کرونا فوت می شوند و این عدد در صورت تداوم وضعیت موجود و جهش ویروس می تواند افزایش یابد، امیدواریم ستاد ملی کرونا در هرسه زمینه بهتر عمل کند و در زمان و اقدام و امکانات، روند افزایشی کرونا را به کاهشی تبدیل کنیم.

محسن هاشمی همچنین با اشاره به سال جهش تولید گفت: باید واقعیت ها گفته شود، متاسفانه  سال ۹۹ که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده در حوزه ساخت اتوبوس هیچ اقدامی صورت نگرفته است و از ۱۰ شرکت اتوبوس ساز در کشور ۹ شرکت به حالت تعطیلی درآمده اند. امیدواریم با اجرایی شدن مصوبه دولت اتفاق خوبی در حوزه ساخت اتوبوس صورت گیرد.

     خبرنگار: اکبر بیاتی                                                                                                       

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 5892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =