کووید-۱۹ در شهرهای آلوده جان افراد را زودتر می‌گیرد

مطالعه جدید محققان دانشگاه هاروارد نشان داده است افرادی که در منطقه‌ای با آلودگی هوای زیاد زندگی می‌کنند، احتمال مرگ آنها پس از ابتلا به ویروس کرونا زیاد است.

به گزارش شهر،  طی این مطالعه محققان به بررسی ذرات معلق ریز هوا (PM۲.۵) متمرکز شده بودند. این ماده که اندازه آن کمتر از ۲.۵ میکرومتر است، یک آلاینده خطرناک است که از منابع مختلف از جمله اگزوزهای وسایل نقلیه خارج می‌شود.

آنها دریافتند که افزایش اندک و فقط یک میکروگرم بر متر مکعب (۱μg / m۳) آلاینده‌ها احتمال مرگ  افراد مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را ۱۱ درصد افزایش می دهد.

محققان داده‌های مربوط به موارد مبتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میرها را از دانشگاه جانز هاپکینز جمع آوری کرده بودند. داده‌های آلودگی هوا در ایالات متحده با ترکیبی از داده‌های آب و هوایی و مدل های رایانه ای جمع آوری شده است. این داده‌ها تا ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ جمع آوری شده و از ۳ هزار و ۸۹ شهر که ۹۸ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، به دست آمده است.

داده‌های حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که سطح ذرات معلق ریز هوا  (PM۲.۵) در ایالات متحده به طور چشمگیری افزایش یافته است. این مطالعه فقط داده های ایالات متحده را جمع آوری کرده است، اما پیامدهای آن گسترده است.

محققان میزان ذرات معلق ریز هوا (PM۲.۵) در آنجا را بالاتر از ۱۳ میکروگرم در متر مکعب تخمین زده‌اند. چندی پیش در ماه آوریل محققان شاهد افزایش هشت درصدی نرخ مرگ و میر کووید-۱۹ به دنبال افزایش یک میکروگرمی ذرات معلق ریز هوا PM۲.۵ بودند.

اکنون طی این مطالعه که در مجله "Science Advances" منتشر شده، محققان اظهار کرده‌اند افراد مبتلا به کووید-۱۹ ساکن شهرهای آلوده، ۱۱ درصد بیش از دیگر افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر مرگ هستند.

به گفته محققان هنگامی که PM۲.۵ وارد دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود، باعث آسیب در بینی، گلو و ریه ها می شود.

محققان گفتند: این فرضیه مطرح شده است که قرار گرفتن در معرض PM۲.۵ باعث بیان بیش از حد گیرنده آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE-۲) می‌شود و دفاع بدن میزبان را مختل می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین یک گیرنده اصلی است که در سلول‌های انسانی یافت می شود و ویروس کرونا به آن متصل می‌شود و با فریب آن سلول را باز می‌کند و به ویروس اجازه می‌دهد تا به سیستم دفاعی بدن نفوذ کند. این می‌تواند باعث ایجاد نوع شدیدتری از کووید-۱۹ شود و احتمال مرگ افزایش می یابد.

آلودگی هوا در سراسر جهان در پی قرنطینه شدن برخی شهرها در هنگام شیوع ویروس کرونا به دلیل وجود محدودیت در تردد، کاهش یافت. کاهش آلودگی هوا به طور بالقوه می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد.

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 5950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =