تشریح جزییات طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام (نوفام)

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، به تشریح جزییات این طرح پرداخت.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری با اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، یادآور شد: خیابان فدائیان اسلام به واسطه استقرار در حدفاصل تهران تاریخی و ری، از عناصر مهم پایتخت بوده و به نوعی محور شکل ­گیری صنعت در ایران و تهران به شمار می رود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که خیابان فدائیان اسلام در زمان قاجار یکی از دو مسیر اصلی بین تهران و ری بوده و طبق نقشه ها و اسناد تاریخی، این مسیر ابتدا با نام"جاده ری" نامیده می شده، بیان کرد: در ابتدا، حاشیه این خیابان محل استقرار بخشی از صنایع تولیدی بوده که در مراحل بعدی توسعه خود، به مکانی برای گسترش مراکز کار و فعالیت تبدیل شده است؛ کارخانه ‌هایی مانند چیت ری، چیت ممتاز، چرم مخزنی، چرم امید و چرم زوک، که از نیمه دوم دهه ۱۳۲۰ به بعد شکل گرفته‌اند در پیرامون این خیابان واقع هستند.

علی اکبری با اشاره به این که این مراکز به تدریج با انتشار انواع آلودگی ­ها و قرار گرفتن در دسته فعالیت­ های ناسازگار، اغلب کارکرد خود را از دست داده و یا به مکان­ های دیگری در خارج از شهر منتقل شده اند، خاطرنشان کرد: خیابان فدائیان اسلام با مشکلاتی همچون وجود فعالیت­ های ناسازگار شهری از قبیل اوراقچی ­ها، سنگبری ها، انبارهای ضایعات و ... در سطح وسیع، عدم سرزندگی و پویایی و امنیت پایین به دلیل سطح اندک کاربری مسکونی، عدم خوانایی مطلوب فضاها و مکان­ ها، تردد ماشین آلات سنگین حمل بار در شب و وسایل حمل بار سبک در روز، وجود انواع آسیب‌ های اجتماعی و شکل­گیری فضاهای بی دفاع، ناکافی بودن حمل و نقل همگانی و عدم استفاده و بهره برداری از حقوق مالکانه شهروندان به دلیل فریز بودن بخش غالب محدوده مواجه است.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، خیابان فدائیان اسلام به دلیل برخورداری از ظرفیت های مهمی همچون نزدیکی به مرکز فعالیت و بازار شهر تهران، وجود سطوح قابل توجهی از اراضی بایر و بلااستفاده و اراضی درشت دانه، می‌تواند پذیرای پروژه‌های کلان بازآفرینی شهری باشد.

علی اکبری ضمن اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، عنوان کرد: ایجاد خیابانی سرزنده، فعّال و پیوند دهنده مرکز تاریخی شهر تهران با مرکز تاریخی شهر ری، ایجاد محور جدید کار و فعالیت در شهر تهران و پشتیبان بازار و عرصه­ ای نوآور و رقابت­ پذیر با حضور کسب­ و کارهای نوین و اشتغال زا، هویت ‌بخشی به خیابان و تجدید حیات اقتصادی- اجتماعی محدوده، یکپارچگی خیابان و پیوند آن با استخوان بندی شهر تهران، هدایت و جذب سرمایه­ به محدوده، فراهم کردن فرصت ­های جدید سکونت و تفریح و فراغت، تزریق سکونت و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محدوده طرح، تسهیل دسترسی همه شهروندان به فضاهای همگانی دلپذیر، مراکز کار و فعالیت و عناصر میراثی- تاریخی، ایجاد محیطی پیاده­ مدار با اولویت پیاده، دوچرخه و انواع حمل­ و نقل عمومی پاک و نوین از جمله مأموریت‌های اصلی این طرح بازآفرینی است.

او در توضیح جزئیات طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام تشریح کرد: الگو و ساختار فضایی پیشنهادی برای این طرح، شامل یک محور اصلی (خیابان فدائیان اسلام) به ­عنوان یک خیابان کامل با نقشی برجسته در مقیاس شهری، منطقه‌ای و محلی با عملکردی شاخص مانند میدان شوش و سه سکانس اصلی محدوده طرح با نقش‌های تجاری و بازرگانی (شمالی)، راسته ملل (تجارت، گردشگری و سکونت) (میانی) و حوزه میراث صنعتی و پارک علم و فناوری (جنوبی) است.

علی اکبری افزود: در سطح سازمان فضایی شهر تهران نیز این خیابان، رابطه و پیوندی جدید میان شهر تهران و شهر ری برقرار کرده و خیابانی با عملکرد ترافیکی فعلی را به خیابانی شهری ارتقاء خواهد داد. در سطح میانی ارتباط میان بخش تجاری- تاریخی (منطقه ۱۲) و تجاری بازرگانی شمالی (مناطق ۱۵ و ۱۶ بین شوش و بعثت) با حوزه تجارت، گردشگری و سکونت (مناطق ۱۵ و ۱۶ بین بعثت و آزادگان) یعنی راسته ملل و حوزه میراث صنعتی و پارک علم و فناوری (شمال منطقه ۲۰) از طریق خیابان کامل فدائیان اسلام تحقق پیدا می‌کند. در مقیاس خرد، با شکل‌گیری فضاهای جدید پیاده با امکان مکث، گفت ­و گو و تعاملات اجتماعی و حمل ­و ­نقل سبز و در دسترس برای گروه‌های مختلف، یکپارچگی فعالیت‌ ها تأمین شده و فضاهای انسانی‌تری برای مراجعه‌کنندگان خارج از محدوده و نیز ساکنان محدوده طرح فراهم می‌شود. با تعریف یک سیستم حمل ­و نقل ریلی در این خیابان و پیوند آن با مراکز تاریخی تهران و ری که یادآور مسیر تاریخی ماشین دودی از میدان قیام تا شهر ری می­باشد در کنار جابه جایی، امکان تماشا و لذت بردن از مسیر برای مسافران فراهم خواهد شد.

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 5967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =