فرصت ۲۰ ثانیه ای تهران برای آماده باش نیروهای امدادی در مواقع بحران

شهر:شتاب نگار زلزله ای که صبح امروز-شنبه-۱۷ آبان- رونمایی شد می تواند حدود ۲۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش بینی کند و این ۲۰ ثانیه زمانی مناسب است که بتوان با آن نیروهای امدادی مانند آتش نشانی ها را در حالت آماده باش قرار داد. 

به گزارش خبرنگار شهر، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صبح شنبه -۱۷ آبان- در آیین رونمایی از سامانه های هشدار سریع زلزله ، فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان گفت: امروز دو سامانه را راه اندازی می کنیم که با عملیاتی شدن آن ها آمادگی بیشتری در برابر زلزله سیل و بحران های  دیگر در تهران به وجود خواهد آمد. یکی سامانه هشدار سریع زلزله سامانه ای است که در شهرهای مختلف دنیا مانند نیویورک، استانبول و توکیو نصب شده است.  سال های گذشته به کمک یک موسسه ژاپنی ۴ شتابنگار زلزله در گسل مشا نصب شده بود و به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و هم اکنون این ۲۲ شتاب نگار نیز در اطراف تهران نصب و به قبلی ها اضافه  شده است و با توجه به اینکه اطراف تهران پر از گسلهای فعال است طبق برآوردهای ما نیاز به ۲۰۰ شتاب نگار در اطراف تهران نیاز است. این شتاب نگار ها می توانند حدود ۲۰ ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را پیش بینی کنند و این ۲۰ ثانیه زمانی مناسب است که بتوان با آن نیروهای امدادی مانند آتش نشانی ها را در حالت آماده باش قرار داد. 


کرمی محمدی افزود: برای اینکه این شتاب نگارها نتیجه بهتری داشته باشند هماهنگی‌هایی که با آتش نشانی شده و سامانه‌ای طراحی شده که می تواند با هشدار این شتاب نگار ها تمامی درهای خروج پارکینگ خودروهای امدادی آتش‌نشانی را به صورت اتوماتیک باز کند. این سامانه می تواند کاری کند که با هشدار شتاب، خطوط انتقال گاز و برق که نقش زیادی در تشدید بحران در مواقع زلزله دارد را قطع کند.سازمان مدیریت بحران در حال هماهنگی با نهادهای مرتبط است تا این شتاب نگار ها را به وسیله سامانه به خطوط انتقال آب و برق و گاز متصل کند و همین طور سامانه برق اضطراری بیمارستان ها را چند ثانیه قبل از وقوع زلزله وارد مدار کند تا بیمارستان ها بتوانند در بحران به خدمات‌دهی خود ادامه دهند. 
کرمی گفت: شتاب نگارها در برخی شهرها به مردمی که داوطلب به کسب اطلاع هستند هم ثانیه های قبل از وقوع زلزله اطلاع رسانی می کند البته صدور مجوز فعال شدن این بخش نیاز به همکاری نهادهای دیگری دارد که ما تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

او افرود:  البته شتاب نگارها نیاز به سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری دقیقی دارند که ما در حال تکمیل آنها هستیم و نیاز داریم که نیروهای انسانی متخصص و آماده با پشتیبانی کامل این سامانه ها را اداره کنند. 
کرمی به سامانه برف سنج اشاره کرد و گفت: در پی غافلگیری برف آبان سال گذشته تلاش کردیم چهار سامانه برف سنج در مناطق شمالی تهران نصب کنیم که می‌تواند ضمن اعلام میزان بارش برف در نقاط شمالی و خط یخبندان را هم مشخص کند. به این شکل که می‌تواند نشان دهد تا چند روز آینده کدام مناطق تهران دمایی خواهند داشت که منجر به یخبندان می شود. این سامانه می تواند آمادگی خدمات شهری را برای مقابله با یخبندان و برف احتمالی بالا ببرد.

افزایش اطلاعات، تاب آوری تهران را بالا می برد


در ادامه این مراسم اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: تهران شهری ویژه است و با توجه به گسل های فعالی که در اطراف تهران وجود دارد باید تلاش کنیم تا آمادگی شهر را ارتقا دهیم. با رونمایی از سامانه هایی که امروز شهرداری تهران ایجاد کرده است این تاب آوری  افزایش می یابد البته مشکل ساخت و ساز در تهران همچنان وجود دارد و برای آن هم برنامه هایی وجود دارد که در صورت اجرا می‌تواند کمک زیادی بکند. 
او افزود: در مورد بحران سیلی که در سال‌های اول انقلاب در تجریش آمد و سیلی که همین چند سال پیش در مترو شاهد آن بودیم نشان می‌دهد که باید برای مقابله با سیل های احتمالی برنامه داشته باشیم. همینطور برای برف با توجه به برف سنگینی که چند سال پیش شاهد بودیم باید از تمام توان علمی و دانش روز برای مقابله با این بحران ها استفاده کنیم. اطلاعات می‌تواند کمک زیادی به مقابله با این بحران ها کنند. 
نجار به سامانه شتاب نگار زلزله اشاره کرد و گفت: این سامانه اهمیت زیادی دارد و می تواند در صورت هماهنگ بودن نهادهای مختلف با همدیگر تهران را از بسیاری از خطر ها نجات دهد.
در این مراسم همچنین سید مجتبی حسینی معاون پیشگیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارشی از چگونگی ساخت و نصب سامانه هایی که امروز رونمایی شد ارائه کرد. در این مراسم به صورت ویدیو کنفرانس سامانه‌های برف‌روبی در مناطق شمالی تهران با حضور شهرداران مناطق و نیز تست باز شدن در های آتش نشانی در صورت اعلام هشدار زلزله با حضور مهدی داوری سازمان رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به وسیله شهردار تهران رونمایی شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 5992

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =