شهردار منطقه ۲۰: چشمه علی و برج طغرل آسیب نخواهند دید

شهر: حفاری تونل مترو خط ۶ در نزدیکی آثار تاریخی مانند چشمه علی و برج طغرل نگرانی هایی را درباره آسیب به این آثار ایجاد کرده بود. این در حالی است که با اتمام ساخت تونل، چشمه علی به حالت قبلی خود بر می گردد و برج طغرل نیز با اصلاحیه ای که در مسیر حفاری و تغییر این مسیر از خیابان ابن بابویه به شهید غیوری و افزایش فاصله برج با خط مترو انجام شد، از تخریب مصون می ماند.

فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ در گفتگو با شهر درباره تاثیرات حفاری تونل مترو بر آثار و اماکن میراثی و تاریخی  این منطقه از جمله چشمه علی و برج طغرل ضمن رد شایعه کج شدن این برج به دلیل حفاری تونل مترو، افزود: بحث تهیه طرح توسعه جنوبی خط ۶ مترو در حالی مطرح شد که این طرح به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسید. با توجه به تخریب های احتمالی دستگاه TBM و ارتعاشات حرکتی مترو روی آثار تاریخی، کارشناسان میراث فرهنگی اصلاحیه ای را در مسیر حفاری تعریف کردند که باعث می شود مسیر حفاری به جای خیابان ابن بابویه که در فاصله ۱۶۰ متری خط مترو قرار دارد، در خیابان شهید غیوری در فاصله ۴۴۰ متری مترو شکل بگیرد که با این کار فاصله ایمن با آثار تاریخی مانند برج طغرل رعایت شود و این آثار از تخریب مصون بمانند.

او درباره وضعیت چشمه علی توضیح داد: بستر سنگی در بالا دست چشمه علی مسیر آب را به دلیل حفاری مترو تغییر داده بود که بعد از ساخت تونل جریان های آبی که در محل وجود داشت مسیر خود را پیدا کرده و اکنون وضعیت چشمه در بسیاری از این مسیرها به حالت طبیعی خود برگشته است هرچند که شاید در بعضی نقاط نشتی وجود داشته باشد که با اتمام ساخت تونل مترو در خط ۶، چشمه علی به صورت کامل به حالت قبلی خود برخواهد گشت.

شهردار منطقه ۲۰ درباره انتقادات روز گذشته حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران مبنی بر کج شدن برج طغرل یادآور شد: این طرح با رصد و پایش مستمر میراث فرهنگی در حال انجام و آسیبی به برج طغرل به دلیل حفاری خطوط مترو وارد نشده و انتقادات اعضای شورا ناظر بر وزارت میراث فرهنگی است.

برج طغرل با ارتفاع حدود ۲۰ متر در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری  از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است که در برخی متون، برج خلیفه یزید نامیده شده‌است. به عقیده برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

چشمه علی نیز یکی از نقاط باستانی و تاریخی شهر ری به‌شمار می‌رود که از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورین بوده که به گمان، نامبردار به دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی است که بعدها به چشمه علی تغییر پیدا کرد.

خبرنگار: علی سی پی

۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =