۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 6039
دخل و خرج تهرانی‌ها باهم نمی‌خواند

تهران شهر گرانی است و به گواه تازه‌ترین آمار منتشره از استانداری تهران، هزینه زندگی در تهران ۱.۵ برابر دیگر استان‌هاست. پیشتر هم مرکز آمار ایران گزارشی از دخل و خرج خانوارها در ایران در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده بود که نشان می‌داد، یک خانوار شهری در استان تهران به طور متوسط  ۷۲ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان هزینه کرده و در مقابل، ۸۱ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان درآمد داشته است.

به گزارش شهر، آمار نشان می‌دهد، ساکنان استان تهران سالانه بیش از ۵۲ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور را تامین و محقق می‌کنند، این در شرایطی است که به گفته برخی ناظران اقتصادی میزان بازگشت منابع آن به این استان به ۲.۵ درصد هم نمی‌رسد. شهری که بیشترین درآمدهای مالیاتی را تامین می‌کند اما باید بیشترین هزینه‌ها را برای زندگی در آن بدهد و مزیت اقتصادی هم نسبت به سایر استان‌ها نداشته باشد.

تهران شهر گرانی است و به گواه تازه‌ترین آمار از استانداری تهران، هزینه زندگی در تهران ۱.۵ برابر دیگر استان‌هاست. پیشتر هم مرکز آمار ایران گزارشی از دخل و خرج خانوارها در ایران در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده بود که نشان می‌داد، یک خانوار شهری در استان تهران به طور متوسط  ۷۲ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان هزینه کرده و در مقابل، ۸۱ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان درآمد داشته است. این در شرایطی است که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل هزینه‌های خانوارهای شهری در کشور در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۱۱ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان با سهم ٢٤.٨ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با سهم ٧٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

هزینه زندگی در تهران با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست

بر اساس آنچه که مرکز آمار گزارش داده بود؛ استان تهران با ۸۱ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان بیشترین و استان کرمان با ۳۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٨ به خود اختصاص داده است. متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۷، ٢٤,٤ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

به تازگی هم غلامرضا عباس‌پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران گفته است «در بحث تامین و تخصیص منابع، استان تهران برابر با سایر استان‌ها دیده شده است، در حالی که هزینه‌های زندگی، جمعیت و خدمات ارائه شده در تهران با سایر نقاط کشور یکسان نیست.حتی با لحاظ جمعیت، ساختار و حتی نیروی انسانی، می‌توان گاه مشاهده کرد که در بحث منابع، تهران کمتر از سایر استان‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.»

او به ایرنا گفته است «آنچه که تاکنون در استان تهران نجات بخش بوده، مشارکت بخش خصوصی است که به کمک آن مسائل در تهران پوشیده شده و دیده نشده ‌است. دغدغه و مطالبه امروز استاندار و استانداری با توجه به هزینه های ۱.۵ برابری زندگی در تهران این است که منابع این استان در سطح وزارتخانه‌ها لحاظ شود.»

درخواست از دولت برای افزایش بودجه تهران

پیش از این هم برخی از ناظران اقتصادی موضوع افزایش بودجه استان تهران هم به دلیل مالیات‌هی بیشتر و هم به دلیل پایتخت بودن شهر تهران را مطرح کرده بودند. به عقیده آنان دولت باید هزینه زندگی در تهران را برای شهروندان و ساکنانش متعادل‌تر کند.

حالا هم به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران «حق مردم استان تهران این است که حداقل به اندازه سهمشان و نه بیشتر، رشد کنند و از منابع مالی برخوردار باشند.»

علاوه بر این واحد اطلاعات مجله «اکونومیست» در «هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی»، تهران را با ۱۴ رتبه افزایش هزینه در جایگاه یکصد و ششمین شهر گران جهان از میان ۱۳۳ شهر مورد بررسی قرار داد. بر همین اساس هزینه تحصیل کودکان در مدارس خصوصی در یک سال حدود ۲ هزار و ۷۲ دلار تخمین زده شده که ۳۱ میلیون تومان می‌شود.

ازسوی دیگر میانگین اجاره آپارتمان یک خوابه در وسط شهر نیز ماهانه ۶۳۵ دلار یا ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان تخمین زده شده است. این رقم برای آپارتمان یک خوابه بیرون شهر ۴۲۶ دلار یا ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان است. میانگین قیمت هر متر مربع خرید آپارتمان در مرکز شهر نیز سه هزار و ۲۳۰ دلار اعلام شده که برای آپارتمان‌های خارج شهر با دسترسی کم به هزار و ۸۵۳ دلار می‌رسد. هزینه‌های زندگی برای یک خانواده ۴ نفره در شهر تهران هزار و ۶۴۲ دلار و برای یک فرد تنها نیز ۴۴۶.۷ دلار تخمین زده شده است. هزینه‌های زندگی در تهران ۶۰درصد و اجاره نیز ۷۸.۳درصد کمتر از نیویورک اعلام شده است. 

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 6039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =