تهران با بحران «گسستگی در تصمیم» روبرو است

شهر: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: فراهم کردن شرایط تعطیلی برای کلانشهری مانند تهران سختی های خود را دارد که سازمان ها و نهادها باید به آن تن بدهند اما چون این هماهنگی بین دستگاه ها وجود ندارد استانداری لاجرم تعطیلی کامل را منتفی اعلام می کند.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره تعطیلی دو هفته ای تهران و مخالفت استانداری گفت: زمانیکه که در شورا بر دو هفته تعطیلی اصرار می کنیم با لحاظ کردن تمام مقدمات و موخرات این موضوع را مطرح می کنیم. فراهم کردن شرایط تعطیلی برای کلانشهری مانند تهران سختی های خود را دارد که سازمان ها و نهادها باید به آن تن بدهند اما چون به نظر می رسد این هماهنگی بین دستگاه ها وجود ندارد استانداری لاجرم تعطیلی کامل را منتفی اعلام می کند.

او توضیح داد: این در حالی است که اگر همه انرژی ها و نیروهایی که به صورت پراکنده برای مقابله با کرونا ویروس اقدام می کنند در یک سبد جمع شوند و همه دور یک میز بنشینند و برای دو هفته تعطیلی سخت گیرانه تهران فکری کنند قطعا ضرر و زیان های بسیار کمتری خواهد داشت.

خداکرمی افزود: فکر نمی کنم استانداری هم بدون لحاظ کردن نظرات سایر نهادها ، سازمان ها و به خصوص کسانی که نظرات قوی دارند مخالفت کند. نکته مهم در تعطیلی کامل، هزینه های خانوارها و کسانی که بیمارند  و باید قرنطینه شوند، است. باید ساز و کار تست های تشخیصی فراوان فراهم شود. به دلیل همین سختی ها استنکاف می شود اما ما باز هم این پیشنهاد را تکرار می کنیم که دو هفته تعطیلی برای تهران ضروری است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر گفت: شاید با دو هفته نتوان به طور کامل این بیماری را مهار کرد اما حداقل مقداری از فشار روی بعضی دستگاه ها مانند وزارت بهداشت، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، بهشت زهرا حتی حوزه پسماند و خدمات شهری شهرداری تهران، اتوبوسرانی و مترو کم خواهد شد. همه این سازمان ها فشارهای سختی را تحمل می کنند که به نظر می رسد ترس از تعطیل کردن تهران عوارض بسیار بیشتری از تعطیلی دو هفته ای است.

خداکرمی ادامه داد: وقتی از تعطیلی دو هفته ای سخن می گوییم، تبعات این تعطیلی و اثرات مثبت آن حداقل یک ماه زمان می برد. در حال حاضر درگیر حجم بالایی از بیمار هستیم و تعداد زیادی از بیمارانی که بدحال هستند و قطعا در روزهای آینده حتی اگر تعطیل شود این بحران همچنان ادامه دارد. نباید این گمان وجود داشته باشد که با دو هفته تعطیلی مشکلات کم خواهد شد. حداقل یک ماه تا یک ماه و نیم زمان می برد که به سطح قابل کنترلی مانند اردیبهشت ماه دست پیدا کنیم. اواخر اردیبهشت آرامشی در زمینه تعداد مراجعان به بیمارستان ها و تعداد مبتلایان ایجاد شده بود اما اکنون به حد فاجعه رسیده ایم.

بحران تصمیم گیری در کشور

او درباره محدودیت هایی که قرار است از فردا در تهران با کاهش ساعات کاری برخی اماکن اجرا شود، گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که با بحران تصمیم گیری بر اساس مستندات روبه رو هستیم. بیشتر تصمیمات برگرفته از ذهن برخی بزرگان سیاست مدار و دولت است و کمتر بر اساس مستندات تصمیمات بزرگ گرفته می شود و در این باره کمکی هم دریافت نمی شود. البته اتفاق های خوبی افتاده است. تیم مشاوره ای که دیروز وزیر بهداشت معرفی کرد یا اقداماتی که اکنون با بسیج محلات انجام می گیرد بد نیست اما حالت جزیره ای دارد. تا وقتی نتوانیم همه این اقدامات و روندها را یکپارچه کنیم موفق نخواهیم شد.

محدودیت های تهران استامینوفن است

خداکرمی افزود: محدودیت هایی که اعلام شده نیز خوب هستند اما تنها می تواند شبیه یک استامینوفن عمل کند نه بیشتر. دلیل آن هم نبود یکپارچی و بی توجهی به این امر است که حرکت ویروس در  شهر به چه شیوه ای است. اینکه در کدام مناطق مشکل بیشتر است کمتر مورد توجه قرار می گیرد و امیدوارم بتوانیم به نقطه ای برسیم که به طور همزمان و یکپارچه با کمک همه سازمان ها با هم این مسأله را حل کنیم. البته مشارکت اجتماعی مردم نیز بسیار حائز اهمیت است. اما مردم هم زمانی که مشاهده می کنند مسئولان هماهنگ عمل نمی کنند و هر روز شاهد یک تغییر و یک تصمیم جدید هستند دیگر اعتماد مناسب برای همراهی  را ندارند. به هر حال هر اقدام کنترلی خوب است اما بهتر است که خردمندانه تر باشد.

رئیس کمیته سلامت شورا توصیه کرد: اگر مشاغل شناور شوند یعنی بعضی از مشاغل دیرتر شروع شود یا حتی شب آغاز شود یا بالعکس رفت و آمدهای شب را محدود کنیم چراکه بیشتر مهمانی ها و تجمعات در شب اتفاق می افتد به ویژه در ایام تعطیلی قدم های مثبتی است. می توان کلا در روزهای آخر هفته منع عبور و مرور اعلام کرد. همه اینها نیازمند ابزار است که ممکن است برای نهادهای امنیتی، نظامی و خدماتی فراهم نباشد. به همین دلیل شاهد گسستگی تصمیم گیری هستیم.

بیماران باید برای قرنطینه رصد شوند

خداکرمی درباره طرح ردیابی که در چند منطقه تهران در روزهای اخیر آغاز شده است، گفت: هنوز نتیجه ای از این اقدام استخراج نشده است اما خیلی از کشورها در این زمینه موفق بوده اند. در مطالعه ای که در تهران بر اساس حرکت بیماران و GIS انجام گرفت نتایج خیلی خوبی حاصل شد. اینکه تنها بیماران را رصد کنیم مهم نیست. مهم این است که این بیماران برای ماندن در قرنطینه و کاهش میزان ارتباط با افراد مشکوک و بیمار و اطرافیان بیمار که باید در قرنطینه باشند رصد شوند. این اقدام می تواند در صورتی که ابزار بازدارنده و حمایت را همزمان داشته باشیم خیلی مفید باشد. نمی توانیم مردم را از خروج از منزل منع کنیم اما برنامه ای برای آنها نداشته باشیم. چطور باید این فرد ارتزاق کند یا مایحتاج روزمره را تهیه کند؟

او افزود: هر قدم نوآورانه ای که برداشته شود قطعا مفید است. اما اگر بخواهیم نتیجه مطلوب تری بگیریم همه باید هماهنگ و همزمان، هم مردم و هم دولت، به تکالیف خود در حوزه کنترل و اجرای دستورالعمل ها عمل کنند.

خداکرمی گفت: در حال حاضر دولت اعلام کرده است که ۵۰ درصد نیروی انسانی می توانند دورکار باشند ولی بعضی از سازمان ها در این مورد عملکرد صفر درصد داشته اند. وزارت راه دور کاری را در خیلی از زیرمجموعه ها کاملا رد کرده است. حتی در بعضی سازمان ها یادشان افتاده است که حضور و غیاب سختگیرانه انجام دهند. باید به نقطه ای برسیم که از کارکنان به جای حضور فیزیکی عملکرد بخواهیم. بیشتر کارمندان تنها حضور فیزیکی دارند اما عملکردشان بیشتر از یک ساعت و نیم ساعت نیست. باید هر مدیری اختیار داشته باشد که واحد تحت مدیریت خود را از نظر دورکاری و فیزیکی مدیریت کند نه اینکه یک بخشنامه برای همه صادر شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 6070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =