علت آلودگی هوای این روزهای تهران چیست

شهر: همزمان با کاهش دمای هوا و افزایش خودروهای تک سرنشین در ایام شیوع بیماری کرونا، روزهای ناسالم در پایتخت بیشتر شده است. یک کارشناس محیط زیست درباره علت آلودگی هوای این روزهای شهر تهران توضیحاتی ارائه کرده است.

علیرضا طاهری، کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با شهر، درپاسخ به این پرسش که آیا سهم تولید آلودگی هوای صنایع و نیروگاه‌ها بیشتر از خودروها در شهر تهران است یا بالعکس، توضیح داد: آخرین سیاهه انتشار مربوط به سال ۱۳۹۶ است و درحال حاضر اظهار نظر قطعی و دقیق نیازمند به‌روز شدن سیاهه انتشار است. چرا که در ایام کرونا استفاده از خودروهای تک سرنشین بیشتر شده و از آنطرف نیز برخی از کارشناسان معتقدند که برای تأمین سوخت برخی از صنایع، از مازوت استفاده می‌شود.

او در ادامه افزود: افزایش خودروهای تک سرنشین از سال ۱۳۹۶ به بعد و تغییری که تحریم در استفاده سوخت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به‌وجود آورده از جمله موضوعاتی است که امکان دارد در سیاهه انتشار سال ۱۳۹۹ تأثیراتی گذاشته باشد.

طاهری با بیان اینکه سهم منابع آلاینده ذرات معلق و آلاینده‌های گازی در سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ از هم جدا شده است، توضیح داد: سهم اصلی آلودگی هوا در فصل زمستان متعلق به ذرات معلق است.  همچنین طبق سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶، منابع متحرک در آلاینده‌های گازی بیش از ۸۰ درصد سهم دارند و سهم صنایع و نیروگاه‌ها برابر با ۱۲ درصد است. آلاینده‌های گازی در فصل‌های سرد سال کمتر از نقاط بحرانی عبور می‌کنند . اما ازن در فصل تابستان به علت تابش مستقیم خورشید و گرما در واکنش با آلاینده‌های اولیه بالا می‌رود .

به گفته این کارشناس حوزه محیط زیست؛ موضوع اصلی و حاد شهر تهران در زمینه آلودگی هوا، به ویژه در فصل سرد هوا و وارونگی، ذرات معلق هستند.

طاهری درباره تفکیک سهم ذرات معلق بیان کرد: در ذرات معلق، سهم منابع متحرک حدود ۶۰ درصد و سهم صنایع و پالایشگاه‌ها بیش از ۳۰ درصد است. سهم ۳۰ درصدی صنایع، نیروگاه و پالایشگاه‌ها در تولید ذرات معلق، غیر قابل چشم پوشی است. اما اینکه در سال ۱۳۹۹ این سهم افزایش یافته یا خیر نیاز به پژوهش دقیقی همچون سیاهه انتشار دارد. البته سهم تولید ذرات معلق در خودروهای دیزلی، خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری در منابع متحرک بالاتر از بقیه موارد است.

این کارشناس حوزه محیط زیست در پایان تأکید کرد: طبق اطلاعات آخرین سیاهه انتشار، سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق ۱۴ درصد است. به نظر می‌رسد که با سخت گیری معاینه فنی در دوره جدید، سهم آلاینده‌های گازی کمی کاهش یافته باشد اما باز هم اظهار نظر قطعی نیاز به تحقیق و بررسی‌های دقیق‌تر دارد چرا که در یک سال اخیر سهم استفاده از خودروهای تک سرنشین بیشتر شده است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 6106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =