ساخت بوستان «مهرگرد» برای معرفی قناتی ۷۰۰ ساله

شهر: شهرداری منطقه ۱۲ زمینی را در بخش غربی موزه عبرت در میدان مشق که روی محور قنات قرار دارد از وزارت خارجه تحویل گرفت و قرار است در آن بوستانی به نام مهرگرد ساخته شود. بدین صورت که آب قنات به روی سطح آورده و دوباره به پایین منتقل شود و از این طریق معرفی قنات مهرگرد انجام شود.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضعیت قناتهای این منطقه با بیان اینکه بسیاری از قنوات در محدوده تاریخی تهران از بالادست منحرف شده و قنات جاری فعال زیادی ندارد البته در فصلهای پربارش مجددا در قنوات، آب جریان پیدا می کند، افزود: یکی از مهمترین قناتهایی که برای آن برنامه ریزی شده و موقعیت مهمی نیز دارد، به گونه ای که در مسیر کمترین آلودگی را به خود دیده و قابل بهره برداری است قنات «مهرگرد» است که قدیمی ترین قنات تهران با قدمتی ۷۰۰ ساله است و تا چند سال پیش ۲۲۰ لیتر بر ثانیه آب معادل یک شهر ۲۰۰ هزار نفره آب داشت.

سعادتی ادامه داد: این قنات از لایه های زمین در پل کالج وارد مسیر می شد و از محله فردوسی در جنوب جمهوری عبور می کرد و بعد به خیابان فردوسی می رسید و از آنجا به سمت میدان امام خمینی (ره) و سپس یک محور از آن جدا و به سمت کاخ گلستان و بعد از آن هم بازار تهران می رسید که همه آب انبارهای بازار و آبی که در کاخ گلستان و باغات آن وجود دارد همه از یک قنات منشعب از مهرگرد است.

او اضافه کرد: زمانی که مترو میدان توپخانه ساخته می شد، این قنات را از خیابان فردوسی منحرف و از کنار بانک سپه، موزه عبرت و موزه پست به سمت خیابان خیام می رسید تا انتهای مسیر که به رباط کریم در دشت جنوبی تهران می ریخت تا مورد استفاده کشاورزان قرار می گرفت.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه چند رویداد و مسابقه طراحی به نام مهرگرد در این منطقه برگزار شده، عنوان کرد: شهرداری منطقه زمینی را در بخش غربی موزه عبرت در خیابان پروفسور رولن در میدان مشق که روی محور قنات قرار دارد از وزارت خارجه تحویل گرفت و قرار است در آن بوستانی به نام مهرگرد ساخته شود. بدین صورت که آب قنات به روی سطح آورده و دوباره به پایین منتقل شود و از این طریق معرفی قنات مهرگرد انجام شود.

به گفته سعادتی با بررسی های انجام شده مشخص شد که چون این قنات از مجموعه سفارت های انگلیس و روسیه عبور کرده و روی مسیر آن ساخت و سازی نشده، آب آن سالم مانده و مشکلی ندارد.

او در پایان به قنات سنگلج به عنوان دیگر قنات منطقه ۱۲ اشاره کرد و یادآور شد: مسابقه و جایزه دیگری به نام قنات سنگلج که از داخل بوستان شهر عبور می کند و حجم آب آن کم و حدود ۲۰ سانتی متر است نیز در منطقه برگزار شد که در این باره می توان از یک سمت بوستان آسانسوری را طراحی کرد تا شهروندان با وارد شدن در مسیر قنات، از آن بازدید کنند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 6118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =